How to blog: 3 redenen waarom beeld zo belangrijk is

Je weet hoe je de Perfecte Post schrijft. Maar dan ontdek je dat je toch nog wat mist… een plaatje. Of een paar plaatjes, eigenlijk.

Een MamaMarketeer blogt vanuit haar webwinkel / merk voor een publiek van moeders. En moeders hebben weinig tijd. En dat komt eigenlijk mooi uit. Want door plaatjes te gebruiken kun je woorden weglaten: dat scheelt jou tijd, en je doelgroep ook.

Drie redenen waarom beeld zo belangrijk is

Het gebruik van beeld in je blog is dus belangrijk. Vergelijk je blog maar eens met een tijdschrift: dat is ook enorm beeld-georiënteerd. Zonder plaatjes zouden veel artikelen niet gelezen worden. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor je blog. Dit zijn de drie redenen waarom beeld zo belangrijk voor jouw blog:

  1. geeft je blog een visueel focuspunt
  2. is letterlijk een aandachtstrekker
  3. trekt het oog van je lezer verder de post in

Op deze 3 punten ga ik hieronder verder in. Bij ieder punt geef ik een voorbeeld van een blogpost, zodat het gaat leven en je er aan het eind van de rit lekker zelf mee aan de slag kunt!

1. Een beeld geeft je blog een visueel focuspunt

En dat bedoel ik letterlijk: op basis van het eerste plaatje beslist je lezer of je post de moeite waard is om te lezen. Dat plaatje moet dus goed zijn! En met goed bedoel ik: het moet de lading van je post dekken én het moet iets toevoegen aan je blog in zijn geheel.
Een goed voorbeeld daarvan is deze post van Mariko, voor het blog van ApplepiePussy: het beeld vat de tekst die ze eronder heeft geschreven treffend samen. Terwijl het tegelijkertijd sfeer en charme toevoegt aan haar toch al prachtige blog.

2. een beeld is, letterlijk, aandachtstrekker


Dit is vooral belangrijk met het oog op RSS-readers: jouw post wordt niet altijd op je blog gelezen, en dus niet altijd omringd door de door jou met zoveel zorg gecreeerde visuele stijl. Hierboven zie je hoe een blogpost eruitziet in Google Reader. Door een beeld toe te voegen, trek je letterlijk de aandacht naar je toe. In het voorbeeld hierboven zie je een post van Marlous, voor het blog van Planet Fur, over haar nieuwe studio. De sfeervolle en perfect gestylde foto zegt direct waar de post over gaat, terwijl hij en passant ook nog laat zien dat Marlous dus iemand is met een geweldige smaak, een eigen studio èn een neus voor vintage vondsten. En dat is dan weer heel goed voor de expertstatus die je als webwinkelier graag wilt hebben.

3. een beeld trekt het oog van je lezer verder de post in

Een beeld trekt eerder de aandacht dan een stukje tekst. Maar: als je lezer het beeld gezien heeft, dwaalt haar oog af naar de tekst eronder. Daarom is het handig om meerdere beelden te gebruiken in je post. In bovenstaand voorbeeld (sorry, van mijn eigen blog, voor Ozowiezo – ik kon zo snel geen ander voorbeeld vinden) heb ik de beelden gebruikt om de tekst letterlijk op te delen. De beelden fungeren als kopje voor de alinea eronder. Daardoor wordt het oog van de lezer langs alle tekst geleid, en is de kans dus groter dat ze je post ook daadwerkelijk zal lezen.

Het allerbelangrijkste: beeld is een ultieme sfeermaker

In bovenstaande voorbeelden heb je gezien dat beeld heel erg belangrijk is om je blogpost visuele focus te geven, om de aandacht van je lezer te trekken en om je lezer door je hele post te leiden. Ik heb daar nog één ding aan toe te voegen: met dat beeld zet jij in 1 klap je sfeer neer. Het werkt vaak heel subtiel, maar zaken als kleur, licht, en vorm zijn bepalend voor de sfeer. Kijk maar naar het voorbeeld van Mariko: ze had daar ieder ander beeld kunnen kiezen over ‘liefde’ maar dit specifieke beeld maakt de post zo sterk. Het communiceert zonder woorden de waarden van Applepie Pussy: schattig op een heel eigen en uitgesproken manier. Knap!

En nu jij!

Wil jij meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je een webwinkelblog opzet dat perfect past bij jouw  merk en doelgroep?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , ,

5 reactie bij How to blog: 3 redenen waarom beeld zo belangrijk is

  1. avatar
    kidsdinge 17 februari 2011 bij 23:52 #

    Geweldige tips ! Een bron vol inspiratie !

    • avatar
      Laura 20 februari 2011 bij 21:10 #

      Dankjewel voor het mooie compliment. Welke tips heb je zelf kunnen gebruiken=

      Groeten van Laura

  2. avatar
    Marlous 17 februari 2011 bij 22:17 #

    Ik vind die ‘vervlogen dagen’ foto’s boven de mamamarketing posts ook erg sterk! 😀 (Die kousen! Die schoenen!)

    • avatar
      Laura 20 februari 2011 bij 21:10 #

      Hallo Marlous,

      Ja grappig he? We hebben allebei een eigen stijltje qua foto’s. Diana is meer van de zwart/wit foto’s en ik meer van de frisse kleurenpics. Leuke aanvulling op elkaar 😉

      Groeten,
      Laura

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets die vermelden How to blog: 3 redenen waarom beeld zo belangrijk is » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel -- Topsy.com - 17 februari 2011

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Diana & Laura, Diana van Ewijk en Diana & Laura, Diana & Laura. Diana & Laura heeft gezegd: Tip: How to blog: 3 redenen waarom beeld zo belangrijk is: Je weet hoe je de Perfecte Post schrij… http://bit.ly/gk8HPX #mamamarketing […]

Geef een reactie