How to Blog: de Perfecte Post in 5 stappen

Je hebt een blog, je bent helemaal blij met je categorieën en je bent klaar voor het schrijven van de Perfecte Post. Maar: hoe pak je dat aan?
In deze post laten we, aan de hand van een beproefde Amerikaanse schrijftechniek en een handige kapstok, zien hoe je die perfecte post opbouwt én afsluit.

Schrijf zoals je bent

Veel mensen denken dat ze niet kunnen schrijven.
Dat is natuurlijk onzin: iedereen kan schrijven.
Maar niet iedereen kan schrijven ‘volgens de regels’. En het goede nieuws is: dat hoeft dus niet. Op jouw blog gelden jouw regels. Schrijf dus lekker zoals je bent.

Jouw blog is in de 1e plaats bedoeld om jouw expert-status te versterken, maar dat betekent niet dat je formeel moet zijn. Juist niet.
Want het tweede belangrijke doel van je site is dat je je lezers een glimp van jou laat zien. De mens achter het merk, dus: ‘Let your fabulous self shine through.’

Goed, dus dat is duidelijk. Maar ik zou je wel willen aanraden gebruik te maken van een kapstok.
Door met een kapstok in je achterhoofd je post te schrijven, geef je niet alleen je lezer, maar ook jezelf meer richting.

De kapstok

We leerden het vroeger op school al: een goed artikel bestaat uit een kop, een midden en een staart.

Dat geldt min of meer ook voor een goed blog-artikel: dat bestaat uit

  1. een pakkende titel,
  2. een uitnodigende kop,
  3. een scanbaar middenstuk,
  4. een samenvattende staart en
  5. een zeer uitnodigend puntje van de staart.

Deze kapstok licht ik hieronder uitgebreider toe, zodat je aan het eind van dit artikel direct aan de slag kunt.

1. Een pakkende titel

Schokkend maar waar: slechts 2 van de 10 lezers klikt op basis van je kop door naar de complete post. De overige 8 dus niet.
Conclusie: je kop moet de lezer verleiden om de rest van het artikel te lezen.

Hoe doe je dat? Door gebruik te maken van de beproefde 4U-methode van het Amerikaanse American Writers and Artists Inc.

De 4U’s staan voor:

  • Useful: geef een antwoord op de vraag: ‘What’s in it for me?’
  • Urgency: zorg ervoor dat je lezer je post NU wil lezen. Later zit ze namelijk alweer op een andere blog en is ze jouw post vergeten
  • Unique: maak duidelijk dat jouw post iets bijzonders bevat
  • Ultra-specific: vat de bovenstaande punten super-specifiek samen.

Door deze U’s toe te passen, maak je van je kop een onweerstaanbare belofte, waardoor de lezer geprikkeld wordt de hele tekst te lezen.

Tip:

het is handig om te beginnen met je titel, dan je post te schrijven, en daarna je titel aan te scherpen.

2. De uitnodigende kop: je eerste alinea

Goed, dus je pakkende titel heeft de lezer ervan overtuigd dat het de moeite waard is om door te lezen. In je eerste alinea moet je dat waarmaken.
Ga daarbij niet direct in op de details, maar geeft een overzicht van hoe je lezer straks die unieke en nuttige informatie krijgt. Met andere woorden: geef een vooruitblik.
Dit kan heel kort zijn, want in het middenstuk ga je uitweiden.

Twitter Tip:
Publiceer jij jouw blog automatisch op Twitter? Dan is je 1e alinea extra belangrijk: deze wordt namelijk gedeeltelijk, samen met de kop, weergegeven in de tweet. Zorg er dus voor dat je in de eerste zin van je eerste alinea niet je kop herhaalt.

3. Het scanbare middenstuk

Eerst weer even een schokkend feitje: uit onderzoek van Jacob Nielsen is gebleken dat op internet gemiddeld genomen maar 20% van een tekst wordt gelezen. Wat betekent dat voor jouw artikel? Dat betekent dat je je artikel scanbaar moet maken.

Scanbare artikelen trekken lezers de tekst in
Een tekst scanbaar maken biedt je lezer twee belangrijke voordelen:

  • ze weet precies waar de voor haar interessante informatie staat
  • ze kan minder interessante informatie overslaan (dat scheelt haar tijd, en dat waardeert ze enorm)

Een scanbare tekst verhoogt de kans dat je artikel ook echt gelezen wordt. Dat geldt met name voor je middenstuk, omdat je daar de meeste informatie geeft.

Je tekst scanbaar maken doe je door:

  • ieder afzonderlijk punt een eigen alinea te geven: slaat de lezer 1 alinea over, dan mist ze niet meteen andere belangrijke informatie
  • die alineas te voorzien van uitnodigende kopjes: dat helpt je lezer te beslissen welke alinea’s ze echt wil lezen
  • belangrijke woorden vet te maken: daarmee laat je cruciale kernwoorden er letterlijk uitspringen.
  • lijstjes te maken: daarmee vat je de belangrijkste punten visueel samen voor je lezer. Is je lijstje interessant, dan zal ze zeker ook de rest van de post lezen.

Nog even over de kopjes: die beschrijven waar de onderliggende tekst over gaat. Maar dan wel op een uitnodigende manier. Met andere woorden: hier kun je de 4U-methode mooi weer toepassen.

4. De samenvattende staart

In de laatste alinea van je artikel van je alle punten uit de voorgaande alinea’s nog eens kort samen. Hiermee geef je de haastige lezer, die al wel wat kopjes heeft gescand, de mogelijkheid om alles nog eens in vogelvlucht door te nemen. Wellicht ziet ze iets waar ze in het middenstuk overheen heeft gelezen, en besluit ze alsnog het artikel in zijn geheel te lezen.

5. Het puntje van de staart: je call to action

Ik schreef het al in de derde post uit deze ‘How to Blog’-serie: sluit een artikel altijd af met een overduidelijke en uitnodigende Call to Action. Waarom? Met een goede Call to Action:

  • betrek je je lezer bij jouw blog,
  • creëer je een kans om een band om te bouwen met je lezer
  • krijg je nuttige feedback van je lezer

Een veelgebruikte Call to Action aan het eind van een blogpost is: ‘En, wat vind jij hiervan? Ik hoor het graag! Laat een comment achter!’
Hiermee geef je aan dat je je geïnteresseerd bent in de mening van je lezer: dat voelt fijn, en het geeft jou nuttige feedback op het artikel dat je geschreven hebt. Want je lezer weet wellicht iets over dit onderwerp dat jij nog niet wist. Daarmee help je elkaar dus vooruit.

Hoe nu verder?

Nu heb je je kapstok compleet. Je hebt gezien hoe je, aan de hand van 5 belangrijke elementen, je tekst opbouwt tot een helder geheel. Daarmee heb je de basis om een tekst te schrijven die je lezer steeds verder het artikel in zal trekken. Je hebt handvatten gekregen voor het schrijven van een pakkende titel, je snapt hoe belangrijk een uitnodigende kop is, je weet hoe je het middenstuk scanbaar maakt en dat je in de staart een samenvatting moet geven. Ook begrijp je het nut van een uitnodigende Call to Action. Kortom: handen uit de mouwen en aan de slag!

Je hebt, als het goed is, al een lijst met interessante onderwerpen om over te schrijven. Zo niet, pak een blocnote en lees deze post over het creëren van waardevolle content nog eens door.
Kies één onderwerp uit en ga aan de slag. Zet je innerlijke corrector uit, en schrijf gewoon op wat er in je opkomt. Daarna pak je bovenstaande kapstok erbij. Deze leg je onder je originele tekst, waardoor je ziet wat op de goede plek hangt, en wat wellicht verhangen moet worden.
Heb je je tekst helemaal af? Dan zal ook de titel duidelijk worden. Want dat is het mooie van een kapstok: je tekst wordt niet alleen duidelijker voor je lezer, maar ook voor jezelf. Waardoor je dus exact weet wat er zo unique, urgent, en useful maakt. En je dat bovendien ultra-specific kunt samenvatten in je titel.

Lijkt het je nog steeds moeilijk?
Best logisch.
Het beste is om gewoon te beginnen.
Met in je achterhoofd de gedachte: oefening baart kunst.
Want zo is het maar net.
Door veel schrijven wordt het vanzelf helder wat werkt en wat niet.

Geen smoesjes meer, dus, gewoon hup, aan de slag!
Enne…

Wil je meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Case Study: mijn eerste blogpost ooit (uit 2007!) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 7 maart 2011

    […] meer met je blog zou willen doen? Lees dat deze post, over de perfecte blog- template! Behoefte aan algemene blog-schrijftips, bijvoorbeel over scanbare teksten? Die vind je […]

Geef een reactie