How to Blog: je eerste blogpost

Goed. Dus nu heb je een blog, een template geïnstalleerd en je weet waar je over gaat schrijven. Je hebt alvast een aantal categorieën bedacht en je weet hoe je een goede post schrijft. Geweldig! Maarre… denk je ook aan de feestelijke opening?

In deze zesde aflevering van ‘How to blog’ geven we tips voor het schrijven van een verleidelijke eerste blogpost – een introductie waarmee je je lezer al vanaf de eerste kennismaking intrigeert.

Presenteer je idee aan een goede kennis

Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld. Stel je gewoon voor dat je je blog presenteert aan een goede kennis: ze kent jou nog niet zo goed, maar is wel benieuwd waar je mee bezig bent. Ze heeft daarbij 5 vragen in haar hoofd, en die vragen moet jij beantwoorden.

De 5 vragen die de lezer in haar hoofd heeft, zijn:

  1. wie ben jij?
  2. waarom blog je?
  3. waarover blog je?
  4. waarom zou ik jouw blog moeten lezen?
  5. hoe leg ik contact met jou?

Hieronder licht ik deze 5 vragen één voor één toe.

De vijf vragen die je beantwoord in je eerste blogpost

1. Wie ben jij?
Vertel eerst iets over jezelf: wie ben je, hoe heet je, wat is je passie? Vertel ook wat over je bedrijf: geen reclame-praatje, maar gewoon, informatief. Laat eventueel een foto van jezelf zien, of van je werkkamer, de kinderen, de kat die je inspireert… Hoe meer je van jezelf laat zien, hoe persoonlijker je blog is, en hoe meer je lezer je zal vertrouwen.
Vind je dit moeilijk om over je zelf te schrijven? Gebruik dan gewoon je ‘Over Ons’pagina als leidraad.
(hier lees je over hoe je een goede ‘Over Ons’pagina schrijft)

2 – Waarom blog je?
Een belangrijke vraag, zo niet de belangrijkste. Door duidelijk te maken waarom je blogt, geef je je lezers een idee over wat ze kunnen verwachten. Bovendien geef je jezelf daarmee ook een duidelijke focus.

3 – Waar blog je over?
Natuurlijk heb je al goed nagedacht over je categorieën (link naar eerdere post) en weet je dus waar je over gaat schrijven. De kunst is om dit wervend te omschrijven. Op zo’n manier dat je lezer alvast zin krijgt om te beginnen met lezen.
Tip: zorg voor een haakje. Denk: ‘Woensdag Gehaktdag’. Ben je van plan om tutorials te gaan posten? Doe dat dan altijd op vaste dag. Zo geef je je lezer alvast iets om naar uit te kijken.

4. waarom zou ik jouw blog willen lezen?
Als je de vorige twee vragen goed beantwoord hebt, heeft je lezer een duidelijk beeld wat ze kan verwachten. Dat is  goed. Maar nog beter zou het zijn, als je haar uitlegt wat ze daarmee kan. Met andere woorden: geef antwoord op de vraag ‘What’s in it for me?’ zodat ze na het lezen van je eerste post exact weet waarom ze jouw blog echt niet mag missen.

5 – Hoe leg ik contact met jou?
Vergeet niet om je lezer nadrukkelijk uit te nodigen om een comment achter te laten. Een belangrijke reden om een blog te starten, is om je (potentiele) klanten aan jou te kunnen laten snuffelen. Maar om echt een relatie op te bouwen, wil je ook aan hen kunnen snuffelen. Een comment is een goede manier om contact te leggen. Maak daarom duidelijk hoezeer jij comments waardeert en roep zelfs op om een comment achter te laten.

En nu? Aan de slag!

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , ,

4 reactie bij How to Blog: je eerste blogpost

  1. avatar
    Diana 25 februari 2011 bij 19:29 #

    @bertine: dankjewel voor je compliment! Erg leuk om te lezen. Ik hoop dat onze tips je helpen, dat zou geweldig zijn. Succes met bloggen!

  2. avatar
    Bertine de Bruijn 24 februari 2011 bij 10:36 #

    Leuke en handige tips. Soms kom je ook blogspots tegen waar je totaal geen lijn in kunt vinden, die klik ik meteen weg!
    Ben net zelf begonnen met een blogspot over mijn teken- en schilderhobby in combinatie met internet.

    Groetjes Bertine

Trackbacks/Pingbacks

  1. Marc Bijl | Eerste blog bericht - 10 september 2014

    […] zocht eens op Google, klikte op het eerste zoekresultaat en kwam terecht op de pagina ‘How to Blog: je eerste blogpost‘. Een interessant artikel, dat ik meteen maar als basis voor dit bericht heb gebruikt. Het […]

  2. Case Study: mijn eerste blogpost ooit (uit 2007!) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 7 maart 2011

    […] toen nog heel erg op mijn gevoel. Grappig genoeg heb ik, zonder het te weten, best een aantal van mijn eigen tips […]

Geef een reactie