How to Blog: Over Ons (oftewel: waarom zou ik jou vertrouwen?)

De ‘Over Ons’ pagina is de op één-na-meest bekeken pagina van een blog, na de homepage. Waarom? Omdat je lezers nieuwsgierig zijn. Ze willen graag weten wie het is, die al die leuke/slimme/interessante dingen met hen deelt. Ze willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, en of ze je kunnen vertrouwen. De ‘Over Ons’ pagina is daarmee een belangrijke mogelijkheid vertrouwen te genereren en zo je lezer aan jou te binden.

Vertrouwen opbouwen: zo doe je dat

Het opbouwen van een goede relatie met je lezers begint met het open opstellen van jezelf. Ook, of eigenlijk: juist omdàt je blog zakelijk is. Je blog is op zichzelf namelijk al de persoonlijke aanvulling op je website of -shop, die de zakelijke kant van je bedrijf vormt. In de ‘Over Ons’-pagina laat je dus de mens achter het merk zien.

Onmisbare elementen

Hieronder een aantal belangrijke elementen voor je ‘Over Ons’-pagina:

  • een goed portret van jezelf, zodat je lezers je letterlijk kunnen zien. Ben je moeder? Dan kun je er ook voor kiezen een portret van jou met je kind(eren) te laten zien. In blogland volgen mensen het liefst ‘Ons Soort Mensen’ 🙂
  • een mogelijkheid om direct contact met je op te nemen. Bijvoorbeeld: ‘Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op via diana@webvedettes.nl. Ik beantwoord je vragen graag!’
  • heel belangrijk: sluit altijd af met een CTA, oftewel: een Call to Action. Hiermee nodig je de lezer nadrukkelijk uit om iets te doen, bijvoorbeeld doorklikken naar je webshop, zich inschrijven op je nieuwsbrief, of contact met je opnemen.

Te beantwoorden vragen:
Je ‘Over Ons’pagina wordt dus gelezen door mensen die meer over jou te weten willen komen. Maar ze willen ook weten wat ze aan jou hebben. Zorg er daarom voor dat je de volgende vragen beantwoordt:

  • wat heeft je blog te bieden?
  • voor wie schrijf je je blog?
  • what’s in it for them? Met andere woorden: wat zijn de voordelen van jouw blog voor je lezers? Geef je ze tips over iets wat ze belangrijk vinden? Houd je ze op de hoogte van de hipste hebbedingen voor kinderen? Wat ook jouw toegevoegde waarde is, maak het zonneklaar!
  • waarom ben jij een expert op dit gebied? Of op zijn minst een zeer bevlogen amateur? Dit is ook een goede plek om je ‘credits’ te showen. Denk hierbij aan gastblogs die je voor bekende(re) blogs hebt geschreven, of aan een interview met jou in een blad. Misschien ben je ooit genomineerd geweest, of heb je een prijs gewonnen die relevant is voor het onderwerp van je blog. Maar ook het feit dat je als kind van 4 al kleertjes naaide voor je lievelingspop kan relevant zijn om te noemen. Bedenk: het hoeft niet formeel of ‘professioneel’ – het gaat vooral om jouw drive en passie voor je vak.
  • wie ben jij eigenlijk? Man of vrouw, hoe oud ben je, heb je kinderen? Waar woon je, wat doe je voor werk, waar houd je van? Zoals gezegd: mensen zijn dol op mensen zoals zij. Laat dus zien wie je bent!

Goed, nu je weet WAT er in je ‘Over Ons’pagina komt, is er nog de vraag HOE je dan moet schrijven. Goed nieuws: precies zoals jij bent. Of zoals de Amerikanen het zo treffend zeggen: ‘Let your personality shine through!’

Handige schrijftips hierbij zijn:

  • wees persoonlijk, dus niet formeel: schrijf alsof je tegen een goede kennis praat,
  • schrijf vanuit de ik-vorm, niet vanuit de derde persoon,
  • houd het kort en helder.

Extra tip: ‘Over Ons’ op de homepage

Goed om te hebben: een korte versie van ‘Over Ons’ op de homepage van je blog. Het liefst rechts-bovenin je blog. Zo krijgen mensen, zonder door te hoeven klikken, direct een beeld van wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Zo’n ‘Over Ons’-blokje op de homepage noem je een ‘functionaliteit’. Meer belangrijke functionaliteiten voor jouw blog vind je in de eerste post uit de serie ‘How to Blog’, hier. Met een handige checklist, zodat je direct aan de slag kunt!

En nu? Aan de slag!

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , , , , , , , ,

16 reactie bij How to Blog: Over Ons (oftewel: waarom zou ik jou vertrouwen?)

  1. avatar
    elecktricien den haag 10 december 2014 bij 14:34 #

    het is altijd handig om “over ons” op je pagina te hebben mensen willen graag weten met wie ze te maken hebben. Of het wel betrouwbaar is en of er wel voldoende ervaring is voor de dienst wat je wilt hebben van een ander.

  2. avatar
    Julia 21 maart 2014 bij 12:34 #

    Wat een hoop fijne en concrete tips! Hiermee kan ik aan de slag (want dat is echt nog nodig).

  3. avatar
    Aimee 3 april 2011 bij 17:35 #

    Bedankt voor alle tips over bloggen. Hele nuttige informatie! Ik ben net begonnen met een blog en ik zou heel graag horen hoe je ervoor zorgt dat mensen je gaan volgen.

  4. avatar
    Dutch Apple - Esmee 31 januari 2011 bij 11:24 #

    Dankjewel voor de goeie tips, je gaat je blog toch kritischer
    bekijken 😉 De andere topics over het bloggen vond ik ook erg interessant om te lezen, er komt toch best wel wat bij kijken.
    Leuk!

    Groetjes!

  5. avatar
    OrangeFarmhouse - Maike 30 januari 2011 bij 20:51 #

    Ook hier nog even een klein bedankje voor de tips (en de schop onder de kont) om nu eindelijk eens een about pagina aan te maken op mijn blog. Dank! groetjes Maike

  6. avatar
    Marlous 30 januari 2011 bij 11:48 #

    Het gaat in de toekomst toch WordPress worden, maar ik ben er nu wel achter dat ik pagina’s kan toevoegen aan Blogger. Mooi voor mijn tutorials, maar nog beter: mijn about me tekst kan nu langer! Bedankt voor deze nuttige post, zo kom ik weer een stapje verder 🙂

  7. avatar
    Diana 28 januari 2011 bij 14:32 #

    @Marjolein Dank! Heb ook even bij jou gekeken. Vind je Call to Action op het eind heel goed (doorlezen over jou en daarmee ook over jouw dienst). Belangrijkste tip voor je intro: zet het voordeel/de oplossing voor de lezer voorop! En die heb je zeker te bieden, dus dat komt wel goed.

  8. avatar
    Marjolijn 28 januari 2011 bij 13:14 #

    Goeie tips, kan ik wat mee. Doe het allemaal vanuit intuïtie dus dan zijn wat richtlijnen prettig. dank jullie wel! Groet, marjolijn

  9. avatar
    Diana 28 januari 2011 bij 10:51 #

    @charlotte: graag gedaan! Heb natuurlijk even gespiekt bij jouw ‘About’pagina… Ik vind je schrijfstijl alvast heel eigen en leuk, dus dat zit wel snor 🙂 Belangrijkste tip: het voordeel voor de lezer voorop zetten en afsluiten met een uitnodigende Call to Action.
    Succes!

  10. avatar
    Charlotte 28 januari 2011 bij 10:30 #

    Wat een fijn blogbericht! Dank!
    Dit geeft zeker stof tot nadenken en zo kan ik de puntjes op de i zetten.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gratis download: bereik je doel in 4 stappen » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 16 april 2012

    […] actionable steps zijn: een naam bedenken, de domeinnaam regelen, een theme uitkiezen op Themeforest, je ‘Over Ons’ schrijven, je categorieen definiëren […]

  2. Afgehakte kindertjes – ofwel: het belang van een goede profielfoto » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 13 februari 2012

    […] lezen over het creëeren van een goede profielpagina lees je hier . Een filmpje in plaats van een foto kan natuurlijk ook: dat lees je hier – veel […]

  3. Over ons: een filmpje kan natuurlijk ook! » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 16 mei 2011

    […] Kan jouw ‘Over Ons’-pagina ook wel een oppepper gebruiken? Overweeg dan om, net als Draw!Pilgrim, een filmpje te maken. Is dat nog een beetje te heftig? Ga dan aan de slag met onze tips over hoe je een geweldige ‘Over Ons’-pagina schrijft, hier. […]

  4. Case Study MamaMarketing: ‘Over Ons’ » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 15 februari 2011

    […] Die kon wel wat meer powerrrrr gebruiken. En dat kwam aan het licht toen ik het artikel ‘How to Blog: Over ons (oftewel waarom zou ik jou vertrouwen)’ […]

  5. Jij op de foto?!? » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 11 februari 2011

    […] op de foto! Ja jij… Er zijn maar weinig webwinkels die een goede ‘over ons‘ pagina hebben met een sterke profielfoto. Webwinkeliers verschuilen zich vaak nog achter […]

  6. How to Blog: de Perfecte Post in 5 stappen » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 10 februari 2011

    […] schreef het al in de derde post uit deze ‘How to Blog’-serie: sluit een artikel altijd af met een overduidelijke en uitnodigende Call to Action. Waarom? Met een […]

Geef een reactie