How to Blog: zo creëer je waardevolle content

Goed, dus je hebt een blog. Daarmee hoop je jouw doelgroep te bereiken. Maar waarom zouden mensen je blog willen lezen? Met andere woorden: wat heeft je blog jouw doelgroep te bieden?

Jij bent de expert, remember?

Om die vraag te kunnen beantwoorden, doen we eerst even een stapje terug: waarom heb je je blog? Omdat je daarmee kunt laten zien dat jij een expert bent op jouw vakgebied. Een kenner in jouw niche. Kortom: iemand om in de gaten te houden. Iemand die weet waar ze het over heeft, en waar je dus graag van hoort. Iemand die je vertrouwt en respecteert, en – daar komt de aap uit de mouw: van wie je daarom ook graag spullen zou kopen.

Helder dus. Maar: waarom zou jouw doelgroep jouw blog dan willen lezen?
Ook dat antwoord ligt voor de hand.
Mensen, dus ook de moeders waar jij je op richt, lezen blogs om vier belangrijke redenen:

  • om geïnspireerd te raken
  • om nuttige informatie te vinden
  • om iets grappigs/moois/ontroerends te lezen
  • om zich te ontwikkelen, dus een betere moeder/blogger/zakenvrouw/knutselaar te worden

Ze lezen jouw blog dus niet zozeer omdat ze geïnteresseerd zijn in jou, maar omdat jij hen met jouw blog helpt. Je laat ze profiteren van jouw expertise, door hen te laten delen in jouw inspiratiebronnen, vondsten en creatieve proces.

Waar blog je over?
Dus okee, je blogt vanuit jouw expertise. Maar, is de volgende vraag: waar moet je het dan in godesnaam over hebben?
Wees gerust: zo moeilijk is het niet. Want jij gaat gewoon bloggen over datgene wat jouw doelgroep interessant vindt.
Stel je voor dat je een webshop hebt waarin je handige produkten voor jonge gezinnen verkoopt. Dan gaat je blog over alles wat te maken heeft met jonge kinderen. Want dat is hetgene waar jouw lezer in geïnteresseerd is.?? Daarbij kun je uitgaan van de volgende 4 punten:

1. Persoonlijk

  • je inspiratiebronnen: jij bent een kenner binnen jouw vakgebied. je lezers willen daarom graag zien wat jou inspireert. Mits dat iets is, wat henzelf ook interesseert, natuurlijk.
  • columns: ben je een goede schrijver en vind je het leuk om over je leven te schrijven, dan zou je een wekelijkse of maandelijkse column kunnen schrijven. Hiermee geef je je publiek een inkijkje in je leven: je stelt jezelf kwetsbaar op én je laat daarmee zien dat je een mens van vlees en bloed bent, en niet één of andere marketingmachine die hen probeert in te pakken.

 

2. Promotie

  • sneak peeks & behind-the-scenes: Jij kunt iets wat zij niet kunnen, en het is leuk om daar inzicht in te geven. Dit geldt zeker voor degenen die hun zelfgemaakte produkten verkopen: laat maar zien dat ontwerpproces. Een extra voordeel daarbij is dat je mensen alvast benieuwd maakt naar het resultaat.?Dit gaat overigens ook als je collecties inkoopt: laat maar zien, die bijzondere produkten die jij gespot hebt, of die opvallende ontwerper die nog niemand kent.
  • nieuwe produkten / collecties: natuurlijk laat je via je blog ook weten dat je een nieuw produkt in je assortiment hebt.?Maar: doe dat niet te vaak.  Je blog gaat over delen, niet over verkopen. Daar heb je je webwinkel en je nieuwsbrieven voor.


3. Tips

Mensen die jouw blog volgen, zijn geïnteresseerd in jouw niche. Om te laten zien dat jij weet waar je het over hebt, kun je zelf content creëeren. Denk aan:

  • artikelen / columns: over de ontwikkelingen in jouw niche: je fungeert dan als een soort trendwatcher
  • tutorials/stappenplannen: dit is vooral relevant voor crafties met een eigen webwinkel! Een tutorial ‘Reuze-PomPoms maken’ is voor jouw doelgroep waarschijnlijk heel interessant. Koppel je deze tutorial ook nog eens aan een relevant produkt (bijvoorbeeld een startsetje om zelf reuze-pompons te maken) uit jouw shop, dan is dat niet alleen slim, maar ook leuk – voor de lezer omdat je extra service biedt, voor jou, omdat je je lezer naar je winkel trekt.


4. Plus

Daarnaast zijn er nog allerlei soorten posts denkbaar die niet direct te maken hebben met jouw expertise, maar wel met het onderwerp waarin jouw lezer geïnteresseerd is.

  • shopping:  niet alleen jouw eigen produkten, maar juist ook andere produkten in de spotlight zetten. Natuurlijk moeten die niet te veel concurreren met je eigen produkten, maar een soort gezond ‘hebbenhebbenhebben’gevoel creeëren,
  • relevante foto’s/filmpjes/liedjes,
  • tips: relevant voor jouw doelgroep, vanuit jouw niche
  • free goodies: kleurplaten, screensavers, e-cards: dit hoeven niet altijd jouw eigen goodies te zijn.

 


Casestudy: Ozowiezo blog

Voor mijn eigen label Ozowiezo ontwerp ik alledaagse oplossingen voor ouders en kinderen. Produkten die je leven net iets makkelijker maken. Deze produkten verkoop ik via mijn webshop en via een heleboel winkels in Nederland, maar ook in België, IJsland, Spanje en zelfs in Australië.
Voor Ozowiezo houd ik al jaren een blog bij. De titel van dit blog is ‘Fresh tips, tricks & flicks for parents and kids’ En dat is ook wat ik deel:


Hoe nu verder?

En nu ga je zelf aan de slag! Denk na over jouw doelgroep en wat haar bezighoudt. Wees niet terughoudend, schrijf gewoon op wat er in je opkomt. Vervolgens kijk je welke thema’s op je lijst jou ook aanspreken: je blog bouw je voor langere tijd, dus zorg dat je thema’s vindt waar jij passie voor voelt, zodat je niet te snel uitgepraat raakt. En dan is het gewoon een kwestie van doen!
Maak van je thema’s blog-categorieën en schrijf  voor iedere categorie eens 6 leuke blog-onderwerpen op. Eitje? Dan is die categorie dus goed gekozen!

Zo, nu heb je een lijst met categorieën zodat je lekker – en met focus!- kunt gaan bloggen. In de volgende post leg ik uit hoe je een goede blogpost opbouwt. Tot volgende week!

En nu? Aan de slag!

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , , , , , ,

4 reactie bij How to Blog: zo creëer je waardevolle content

  1. avatar
    annelot 5 februari 2011 bij 12:29 #

    Goed artikel en gave website! Ik blijf jullie volgen!

    • avatar
      Diana 8 februari 2011 bij 07:10 #

      @annelot bedankt! fijn dat je er wat aan hebt. Jouw blog is heel concreet en staat boordevol tips om baby’s goed te leren slapen. Helemaal goed, lijkt me. Nog een tip: het lijkt me goed om je blog visueel te onderscheiden van je site, bijvoorbeeld door een andere banner, zodat je lezer direct helder heeft dat ie op je blog is, en dus uit de verkoopomgeving. Vind je dat wat?

  2. avatar
    Hanneke 3 februari 2011 bij 21:54 #

    Interessant en leerzaam! Ik kan niet wachten tot volgende week, ben weer heel benieuwd.

    • avatar
      Diana 8 februari 2011 bij 07:03 #

      @Hanneke: heb natuurlijk ook meteen even op jouw blog gekeken: lekker fris en overzichtelijk! En een superleuk produkt, die Kleine Kanjers. Wat me opviel: je hebt geen mogelijkheid om een comment achter te laten, klopt dat?

Geef een reactie