
Instagram is klein begonnen, maar enorm hard gegroeid. En inmiddels is Instagram een geweldige tool om je webwinkel op een sympahtieke manier bij je potentiële klanten onder de aandacht te brengen. Maar dan moet je natuurlijk wél weten hoe…
In dit artikel gaan we wat dieper in op wat Instagram nu is, en hoe je het in kunt zetten voor je webwinkel.
Wat is Instagram?
Instagram is een gratis mobiele app om digitale foto’s of video’s uit te wisselen middels mobiele apparaten. De foto’s en video’s kunnen digitaal gefilterd worden en uitgewisseld op sociaalnetwerksites, zoals die van Instagram zelf.[1] Instagram levert in tegenstelling tot de standaard langwerpige foto’s van mobiele telefoons (met een beeldverhouding van 4:3) vierkante foto’s af, net als de Polaroidcamera.
Waarom is Instagram interessant voor webwinkels?
Instagram is klein begonnen, maar enorm gegroeid de laatste jaren. Instagram is inmiddels bijvoorbeeld groter dan Twitter. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat Instagram veel meer engagement (dus: interactie met je fans) oplevert dan Twitter en Facebook. En die interactie is weer key als je gaat voor de o zo gewenste gunfactor.
Bovendien: Instagram is een ontzetend visueel medium – en geeft jou de perfecte mogelijkheid je producten op een inspirerende manier onder de aandacht van jouw potentiële klant te brengen.
1. Branding van je webwinkel
NIEUW BINNEN: Bobo Choses x Veja Watermelon | maat 23-27 | €62,-
Op dit moment is Instagram vooral interessant voor de branding van je webshop. Een (web)winkel die dat goed doet, in Bonbon on the Block. Zij hebben een hechte community opgebouwd, en verkopen regelmatig producten uit via Instagram – vóór ze überhaupt in hun webwinkel komen te staan.
Een ander goed voorbeeld van een webwinkel die het goed doet op Instagram, is Miko Design. Zijheeft inmiddels meer dan 10.000 volgers en gebruikt haar community niet alleen om de mens achter haar merk te laten zien, maar ook om haar producten te tonen en ze naar haar webwinkel te loodsen. Bovendien zet ze haar community in om wholesale orders binnen te halen.
2. Verkopen via Instagram
Maarre… kun je nou echt verkopen, via Instagram? Die vraag stellen een heleboel webwinkeliers. Het antwoord is nee – je kunt niet rechtstreeks verkopen via Instagram. Simpelweg omdat Instagram geen winkelmandjessysteem heeft. Maar je kunt wel klanten trekken via Instagram, en ze naar je webwinkel loodsen. Bovendien: wat niet is, kan nog komen. Want de technologische ontwikkelingen staan niet stil. Eind vorig jaar werd Like2Buy gelanceerd, een tool waarmee je veel makkelijker kunt kopen vanuit Instagram. Like2Buy wordt bijvoorbeeld gebruikt door Target. Je klikt op de link in het Instagram-profiel wordt naar een mobiel geoptimaliseerde shoppagina in je browser gestuurd.
Daar staan de Instagramfoto’s van Target, die je aan kunt klikken. Zoals je in bovenstaand voorbeeld ziet, lijkt die pagina behoorlijk op een Instagram-feed, waar visuele impulsen het belangrijkst zijn. Geen prijs-informatie, bijvoorbeeld.
Klik je binnen Like2Buy op een foto, dan kom je Target’s webwinkel terecht – meteen op de betreffende productpagina. Bovendien: Instagram lanceert binnenkort een aantal extra functies, zoals de mogelijkheid om clickable links in individuele posts te zetten. Goed, die zijn voorlopig alleen nog beschikbaar in de VS, en alleen voor grote bedrijven – maar het is een kwestie van tijd voor die functionaliteiten en tools ook beschikbaar zijn voor het Nederlandse webwinkelMKB. Kortom: als jij nu begint met Instagram, bouw je alvast community op en houd je dus een voorsprong op je concurrentie.
Aan de slag met Instagram?
Wil jij aan de slag met Instagram? Goed nieuws: het werkt ontzettend makkelijk. Het is één van de meest simpele en straight forward social media platformen. Het is simpelweg een kwestie van een account aanmaken, een foto maken, bewerken en uploaden.
>> lees deze duidelijke Instagram introductie door Eliane Roest
Maar als je écht met Instagram aan de slag wil, een community wil opbouwen van potentiële klanten wil creëren én je concurrent een stap voor wil blijven, tja, dan zul je het serieuzer aan moeten pakken.
Serieus aan de slag met Instagram
Hoe krijg je meer volgers? Hoe zorg je voor interactie? Hoe zet je een succesvolle win-actie op? Hoe krijg je het voor elkaar dat volgers doorklikken naar je webwinkel – en kopers worden?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Instagram dat we samen met Eliane Roest schreven.
Het enige echte Werkboek Instagram – speciaal voor Webwinkels
Samen met Eliane Roest (social media samurai ,20k volgers!) schreef WebVedettes een Werkboek Instagram – speciaal voor webwinkels en merken. En omdat Instagram zo’n visueel medium is, staat het Werkboek Instagram bomvol plaatjes van inspirerende voorbeelden.
>> lees meer over het Werkboek Instagram voor Webwinkels
Lees de tips en tricks, leer van je mede-webwinkeliers en ontwikkel jouw persoonlijke Instagram-strategie. Inclusief inspirerende cases en praktische werkbladen!
Reageren is niet meer mogelijk