
Elke dag openen 722.000 Nederlanders Instagram. Ze scrollen door hun feed, liken foto’s en laten zich zo inspireren.
Instagram voor webshops
Door je doelgroep op structurele wijze te inspireren, adviseren en helpen, creëer je the know, like & trust-factor.
Je potentiële klant leert je niet alleen kennen, ze ontdekken ook dat ze je leuk (of in ieder geval interessant) vinden én ze gaan je vertrouwen. Daarmee creëer je de gunfactor: en die zorgt ervoor dat je klant bij jou koopt, omdat ze jou dat gúnt – zelfs als dat betekent dat ze iets meer betaalt, of iets langer op haar bestelling moet wachten.
Genoeg theorie, laten we naar de praktijk kijken.
Instagramspiratie 4: Live Life Happy
Live Life Happy is een webwinkel met vrolijke producten voor thuis of op kantoor, waar je spullen koopt om mee te knutselen, plannen, schrijven, tekenen of inpakken.
Het motto van Live Life Happy:
Strooi confetti in het rond, hang slingers op en maak van het leven een feestje! En lukt het vandaag niet? Dan is er morgen weer een nieuwe dag. Zorg in ieder geval dat je geniet van iedere dag!
Hun webwinkel barst dan ook uit zijn voegen van vrolijkmakende producten: van kawaï tot masking tape, en van inspirerende quote posters tot spullen waar je cadeautjes op een prachtige manier mee inpakt. Live life happy doet haar naam eer aan!
Instagram: inspiratie voor webwinkels
Wat doet Live Life Happy goed?
1. speciale acties, geöptimaliseerd voor Instagram
Een actie op Moederdag, met een speciaal voor Instagram gemaakt plaatje: vierkant, duidelijk leesbaar op een klein scherm en met een vrolijke boodschap. Ook hebben ze hier slim gebruik gemaakt van hashtags, waarbij #Moederdag natuurlijk de belangrijkste is.
2. structureel inspirerende foto’s geplaatst
Live Life Happy deelt heel regelmatig inspirerende beelden; beelden die geen commercieel doel hebben: er is geen product dat onder de aandacht wordt gebracht, of een actie waar je aaan mee kunt doen. Bovenstaand beeld heeft veel likes gekregen, plus een paar enthousiaste reacties.
3. kijkje achter de schermen bieden
Door middel van dit foto’s geeft Live Life Happy een kijkje in haar dagelijkse praktijk. Ze laat zien hoeveel zorg ze besteed aan haar werk en maakt het daarmee niet alleen extra begerenswaardig, maar ook persoonlijk. Zo creëert ze de gunfactor. En dat werkt, want zo weten haar volgers dat ze met een webwinkel te maken hebben – en wat die webwinkel verkoopt. Bovendien wordt er ook bij deze foto goed getagd: Live Life Happy-volgers maken hun netwerk attent op de masking tape die de webwinkel verkoopt. Zo bereik je het netwerk van je netwerk, en worden je volgers eigenlijk ambassadeurs.
4. Meedoen aan populaire acties, zoals #instaswap
Meedoen aan populaire hashtags, zoals #instaswap is ook een goed idee. Op deze hashtag (en op #instaswap2015springedition – wie zegt dat hashtags kort maar krachtig moeten zijn?!) wordt veel gedeeld en gezocht: iedereen is benieuwd wat de ander maakt en krijgt. Zeker als webwinkel die mooie post- en inpakspullen verkoopt, is meedoen aan zo’n swap slim. Je laat zien dat je weet wat er speelt én brengt tegelijkertijd je producten op een supersympathieke manier onder de aandacht.
Zelf serieus aan de slag met Instagram?
Hoe krijg je meer volgers? Hoe zorg je voor interactie? Hoe zet je een succesvolle win-actie op? Hoe krijg je het voor elkaar dat volgers doorklikken naar je webwinkel – en kopers worden?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Instagram dat we samen met Eliane Roest schreven.
Het enige echte Werkboek Instagram – speciaal voor Webwinkels
Samen met Eliane Roest (social media samurai ,20k volgers!) schreef WebVedettes een Werkboek Instagram – speciaal voor webwinkels en merken. En omdat Instagram zo’n visueel medium is, staat het Werkboek Instagram bomvol plaatjes van inspirerende voorbeelden.
>> lees meer over het Werkboek Instagram voor Webwinkels
Lees de tips en tricks, leer van je mede-webwinkeliers en ontwikkel jouw persoonlijke Instagram-strategie. Inclusief inspirerende cases en praktische werkbladen!
Reageren is niet meer mogelijk