Instagram voor webwinkels (interview)

Mirjam de Boer is een door de wol geverfde webwinkelier met een voorliefde voor fotografie. Haar onderscheidende Instagram-foto’s trekken niet alleen kopers naar haar webwinkel, maar hebben haar ook geïnspireerd tot een nieuw project: iPhoneCollage. Met haar mooie foto’s en slimme hashtags vangt zij zomaar 700 likes op 1 foto.

In dit interview legt ze haar fascinatie voor Instagram uit. En op B+B+B work-out your business kun je haar precies vragen hoe jij Instagram inzet voor jouw webwinkel!

1. Waarom ben jij fan van Instagram?

instagram-tip-mamamarketing Ik ben erg visueel ingesteld. Daarbij heb ik altijd een grote liefde voor fotograferen gehad; met name het spelen met de camera. Instagram is een uitstekend middel om daar mee bezig te zijn en dit te kunnen delen met vele anderen. Het is ook laagdrempelig. Een klein nadeel, vind ik persoonlijk, is dat de meest cliché-foto’s het het beste doen. Het is dus zeker niet zo dat de beste foto’s ook de meeste likes krijgen. Maar ik haal er veel inspiratie uit vooral wat betreft kijken en het buiten fotograferen voor iPhoneCollage.

Een ander voordeel is dat de herhaling van een bericht klein is. Op Twitter kan dezelfde tweet heel vaak terugkomen – dat heb je met Instagram gelukkig (nog) niet.

2. In welk opzicht verschilt Instagram van andere social media als Facebook en Twitter?

Het leuke van Instagram is dat de mensen die ik volg net als ik een grote liefde voor beeld hebben. Dat is de gemeenschappelijke deler voor mij in dit medium. De één zet misschien meer privé-foto’s op haar account dan een ander, maar het gaat altijd om de foto, de manier van kijken en hoe het is gefotografeerd.

Veel foto’s van mijn iPhoneCollage post ik dan ook door op mijn privé-Facebook. Dit doe ik omdat 95% van mijnFacebook-vrienden mij niet volgt op Instagram. Twitter is veel vluchtiger en juist veel meer ingesteld op tekst; het snel lezen van een berichtje.

Met Instagram kan ik door beeld sneller meer mensen bereiken: mensen die ik niet ken, uit alle delen van de wereld. Dat vind ik mooi.

Zo volg ik het account van een Chinese man, puur om een kijkje te krijgen van het dagelijkse leven in China. Ik hoef daarbij niet alles te weten in tekst; een foto zegt soms zoveel meer. Ook volg ik het account van een New Yorker die veel urban foto’s maakt en plaatst. Zo kijk ik mee in hoe hij door zijn leven kijkt.

3. Waarom kies jij voor Instagram?

Omdat mijn liefde voor beeld groot is. Ik ben dol op fotograferen en ik hou van onderzoeken. Instagram heeft nu net al die elementen waarin ik me kan uitleven. Welke hashtags werken wel, welke niet, en hoe vind ik mensen die ik kan volgen en mij weer inspireren.

Maar vooral dwingt het me om met fotografie bezig te zijn, dat is voor mij pure ontspanning. Van mooie natuurfoto’s gemaakt met mijn iPhone, tot aan de foto’s met grappige quotes en plastic mini-diertjes –  het past goed bij mij.

4. Hoe zet jij Instagram in voor je webwinkel?

Ik heb Instagram een lange tijd gebruikt voor mijn webwinkel mijnes.com; om een kijkje achter de schermen te geven, een deel uit mijn privé-leven, wat ik zoal doe op een werkdag in mijn atelier. De balans tussen werk en privé was denk ik wel een goede. Ik verkocht ook redelijk wat spullen via Instagram. Tot het moment kwam dat mijn dochters niet meer wilde dat ik zomaar hun foto plaatste.

Daarom ben ik opnieuw begonnen met een andere aanpak voor mijn webwinkel. De plastic mini-dieren (die al 10 jaar lang een thema zijn in mijn werk) zijn nu tot leven gekomen in mijn webwinkel. Zij zijn het Mijnes ‘promotieteam’. Met hun eigenzinnigheid en een dosis humor promoten ze de bedrukte vilten spullen die ik maak. Daarbij combineer ik dat met mijn andere grote liefde: letters tekenen.

Ik moet zeggen dat de verkoop via Instagram niet is gedaald is met mijn nieuwe aanpak. Wel zijn de volgers veranderd. Mensen willen toch graag dat kijkje in je leven hebben.

5. Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen?

Het is zeker belangrijk om aan webwinkelmarketing te doen, maar voor mij voelt het soms als een noodzakelijk kwaad. Ik heb simpelweg geen tijd om een paar keer per dag actief te zijn op sociale media.

De meeste tijd gaat voor mij zitten in het maken van producten. Alleen Instagram inzetten is niet voldoende, maar daar kan ik me daar wel het beste in uitleven. dus in dat opzicht is dat wel leuk om te doen.

6. Hoe mix jij zakelijk en privé op Instagram?

Op dit moment zet ik bijna geen privé-foto’s op beide Instagram. Als ik er foto’s van mijn dochters op wil zetten, dan heb ik namelijk toestemming nodig.

Voorheen postte ik meer privé-foto’s, maar het laatste jaar is dat veranderd. Ook omdat ik er moeite mee heb dat mensen toch meer van je weten dan dat je wilt laten zien. Een foto van spelende dochters op de grond resulteerde al snel in opmerkingen over een boek dat in de boekenkast stond die toevallig ook op de foto stond, tot waar heb je ‘dat en dat’ gekocht.

7. Wat is je meest succesvolle foto geweest? En wat heeft die opgeleverd?

Sommige foto’s worden gerepost door grote accounts. Eén foto is eens 5x gerepost en leverde meer dan 750 likes op op mijn iPhoneCollage account. Dit heeft me ook een aantal nieuwe volgers opgeleverd.

8. Wat is het meest verrassende dat je hebt meegemaakt dankzij Instagram?

Dat ik op sommige foto’s welgemeende, positieve reacties krijg van erg goede fotografen! Dat ze zoekend op een hashtag en in al die kleine foto’s die van mij eruit pikken en ook nog de moeite nemen te reageren. Soms vast met het doel om mij weer in hun galerie te laten kijken, maar hé, zo blijven we lekker bezig op Instagram.

9. Jij doet iets bijzonders op Instagram; jij bent je eigen hashtag begonnen. Vertel eens wat meer over iPhoneCollages?

interview-instagram-mirjam-de-boer,op-mamamarketing

IphoneCollages maak ik met mijn iPhone. De kleine foto’s in het menu maken de foto. De uiteindelijke iPhoneCollage is niet meer dan een schermafbeelding van die kleine foto’s.  Het is gewoon -wederom- weer spelen met de camera (dat wat ik het liefste doe).

Drie jaar geleden – ergens op vakantie in de middle of nowhere – had ik een aantal foto’s gemaakt, en toen ik die terug zag in mijn fotoalbum zag ik dat ze heel mooi doorliepen in elkaar in mijn fotoalbum. Toen ben ik daarmee gaan spelen en al spelenderwijs ontstond het idee voor de iPhoneCollages.

Een tijd lang heb ik ze gewoon gemaakt, dan zette ik ze op Facebook en dan was dat het. Totdat ik na de zomervakantie 2013 besloot om er meer te gaan doen met mobiele fotografie. Vooral omdat ik me ook begon te ergeren aan de hoop onzinnige foto’s die ik tegenkwam in mijn timeline.

10. Kun jij een voorbeeld noemen van een inspirerende Instagram-account van een webwinkelier?

instagram-tip-voor-webwinkel

Ik denk dat Bl_ij een goede mix laat zien tussen haar producten.  http://instagram.com/bl_ij

3 tips van Mirjam de Boer over Instagram

  1. Zorg dat je foto’s dezelfde sfeer hebben en zo herkenbaar zijn.
  2. Hou je vast aan het verhaal dat je wilt vertellen met Instagram.
  3. Pin je niet vast aan de hoeveelheid volgers.

De Gouden Instagram Tip van Mirjam

Je laatste negen foto’s zijn enorm belangrijk. Dat zijn namelijk de foto’s die mensen het eerst zien als ze je account bekijken – en die hen ervan moeten van overtuigen jou te gaan volgen. Omdat je graag volgers wil die potentieel klant kunnen worden, moet een deel van die negen foto’s met je webwinkel te maken hebben. Post dus niet eindeloos veel foto’s van je voeten… tenzij je natuurlijk slippers verkoopt!

Meer leren van Mirjam de Boer?

Kijk even bij haar Instagram-accounts, hier voor Mijnes.com en hier voor iPhoneCollage – en leer van haar beelden!

Nog slimmer: je kunt Mirjam al je vragen voorleggen! Want je kunt haar ‘s middags stevig aan de tand voelen over Instagram voor je webwinkel. Zij deelt in haar Instagram Sweatshop concrete tips en geeft je antwoord op jouw vragen.

>> koop hier je kaartje voor B+B+B workout your business!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie