
Elke dag openen 722.000 Nederlanders Instagram. Ze scrollen door hun feed, liken foto’s en laten zich zo inspireren.
Voor jou als webwinkelier is Instagram een prachtig social media-kanaal. In de serie Instagramspiratie kijken we naar webwinkels die Instagram op een succesvolle manier inzetten.
Daarbij kijken we niet alleen naar de groten, maar juist ook naar kleine tot middelgrote webshops en zogenaamde makers: hoe doen zij het? En vooral: wat kun jij van hen leren?
Instagram voor webshops
Op Instagram kun je niet alleen je producten laten zien, maar juist ook je expertise en de mens achter je merk.Door je doelgroep op structurele wijze te inspireren, adviseren en helpen, creëer je the know, like & trust-factor.
Je potentiële klant leert je niet alleen kennen, ze ontdekken ook dat ze je leuk (of in ieder geval interessant) vinden én ze gaan je vertrouwen. Daarmee creëer je de gunfactor: en die zorgt ervoor dat je klant bij jou koopt, omdat ze jou dat gúnt – zelfs als dat betekent dat ze iets meer betaalt, of iets langer op haar bestelling moet wachten.
Genoeg theorie, laten we naar de praktijk kijken.
Instagramspiratie 5: Franje Design
Illustrator Vera Bertens runt haar eigen merk Franje Design. Onder dit merk ontwikkelt en ontwerpt ze kaarten, temporary tattoos, broches – en nog veel meer. Ook ontwerpt zij in opdracht, bijvoorbeeld geboortekaartjes.
Leuk om te weten: Vera heeft de Online Training Twitter van WebVedettes gedaan, en een aantal dingen die ze daar heeft geleerd, toegepast op Instagram. zo gebruikt zij Instagram als onderdeel van haar Hink-Stap-Sprong.
Vera houdt een eigen Franje Design-blog bij, en ze is gastblogger bij Team Confetti. Via haar Instagram-account leidt zij bezoekers naar haar blog, en vandaar verleidt zij hen tot een kijkje in haar webwinkel.
Verder nog een belangrijk weetje: Vera is gek van lama’s, en heeft dit dier tot haar merkmascotte benoemd. De lama komt veel en vaak terug in haar communicatie.
Hoog tijd om eens te kijken hoe Vera haar Instagram-account aanpakt!
Wat doet Vera Bertens goed?
1. de hink-stap-sprong naar haar eigen webwinkel

Uh… de Hink-Stap-Sprong? Yep. Vera gebruikt Instagram om mensen naar haar blog te leiden. Met updates zoals hierboven verleid ze mensen door te klikken naar haar blog:
… waar ze weer worden verleid door te klikken naar haar webwinkel of zich in te schrijven voor een van haar workshops. Slim!
>> lees hier meer over de Hink-Stap-Sprong, en waarom deze online marketing-strategie zo goed werkt voor webwinkels.
2. shareable content maken

Een van de wallpapers die Vera op haar blog deelt, is opgepikt en in gebruik genomen door blogger Kelly Caresse. Bovendien heeft Kelly een foto gemaakt van haar telefoon, met de wallpaper, en die op haar Kelly Caresse Instagram gedeeld. Kelly heeft een enorm bereik, en deze post zorgt ervoor dat Vera niet alleen bij een groter publiek onder de aandacht wordt gebracht, maar ook dat een flink deel van dat publiek haar blog zal bezoeken – en wellicht haar winkel zal bezoeken.
3. werkproces inzichtelijk maken
Vera maakt prachtig werk, op een heel bijzondere manier. Al haar scenes en afbeeldingen zijn namelijk in het echt opgebouwd. Het zijn diorama’s: 3d taferelen, die ze vervolgens weer gefotografeerd heeft. Enorma arbeidsintensief – maar ook zo knap gedaan, dat je dat handgemaakte er niet altijd aan afziet.
Op Instagram geeft ze geregeld een kijkje achter de schermen, waardoor je begrijpt hoeveel werk er in haar illustraties zit – en het dus extra gaat waarderen.
4. waarde/inspiratie bieden

Op de Dag van de Arbeid maakte Vera een printable waarmee je jezelf Employer of the Month kan benoemen. Grappig én supersympathiek, vooral omdat veel van haar volgers net als zij zelfstandig ondernemer zijn. Zo deelt Vera iets van waarde én brengt ze haar illustratie-werk op een originele manier onder de aandacht.
5. gebruikt haar content op meerdere manieren (bonus!)
Alles kost tijd – en dus schiet social media er nogal vaak bij in. Zonde natuurlijk, want het is een belangrijkre manier om meer traffic (en dus meer sales) te krijgen. Doe daarom net als Vera: gebruik je content op meerdere manieren. Het mooie aan Instagram is dat je er foto’s mee maakt. Die foto’s kun je natuurlijk ook weer delen op je blog. Sterker nog: vera maakt iedere maand een maandocerzicht waarin ze laat zien wat ze heeft gedaan die maand – en daarvoor gebruikt ze haar Instagram-foto’s. Slim!
Daarnaast gebruikt ze haar Instagram-foto’s ook op andere manieren in haar blog en in haar Etsy-shop.
Kortom: Vera Bertens van Franje Design pakt het goed aan op Instagram. En het leuke is: haar technieken kun jij prima inzetten voor jouw webwinkel!
Zelf serieus aan de slag met Instagram?
Hoe krijg je meer volgers? Hoe zorg je voor interactie? Hoe zet je een succesvolle win-actie op? Hoe krijg je het voor elkaar dat volgers doorklikken naar je webwinkel – en kopers worden?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Instagram dat we samen met Eliane Roest schreven.
Het enige echte Werkboek Instagram – speciaal voor Webwinkels
Samen met Eliane Roest (social media samurai ,20k volgers!) schreef WebVedettes een Werkboek Instagram – speciaal voor webwinkels en merken. En omdat Instagram zo’n visueel medium is, staat het Werkboek Instagram bomvol plaatjes van inspirerende voorbeelden.
>> lees meer over het Werkboek Instagram voor Webwinkels
Lees de tips en tricks, leer van je mede-webwinkeliers en ontwikkel jouw persoonlijke Instagram-strategie. Inclusief inspirerende cases en praktische werkbladen!
Reageren is niet meer mogelijk