
Elke dag openen 722.000 Nederlanders Instagram. Ze scrollen door hun feed, liken foto’s en laten zich zo inspireren.
Voor jou als webwinkelier is Instagram een prachtig social media-kanaal. In de serie Instagramspiratie kijken we naar (web)winkels die Instagram op een succesvolle manier inzetten.
Daarbij kijken we niet alleen naar de groten, maar juist ook naar kleine tot middelgrote webshops en zogenaamde makers: hoe doen zij het? En vooral: wat kun jij van hen leren?
Instagram voor (web)shops
Op Instagram kun je niet alleen je producten laten zien, maar juist ook je expertise en de mens achter je merk. Door je doelgroep op structurele wijze te inspireren, adviseren en helpen, creëer je the know, like & trust-factor.
Je potentiële klant leert je niet alleen kennen, ze ontdekken ook dat ze je leuk (of in ieder geval interessant) vinden én ze gaan je vertrouwen. Daarmee creëer je de gunfactor: en die zorgt ervoor dat je klant bij jou koopt, omdat ze jou dat gúnt – zelfs als dat betekent dat ze iets meer betaalt, of iets langer op haar bestelling moet wachten. Of… dat ze ervoor naar Amsterdam moet afreizen, in dit geval 🙂
Genoeg theorie, laten we naar de praktijk kijken.
Instagramspiratie 6: Marbles Vintage
Marbles Vintage is een verzameling vintage kledingwinkels in Amsterdam. Marbles Vintage heeft geen website en ook geen webshop: verkoop gaat uitsluitend via de vier fysieke winkels, die elke dag van 11 tot 19 uur geopend zijn.
Marbles Vintage is qua social media actief op Facebook (33k fans) en Instagram (3400+ volgers). En hoewel het aantal Instagram-fans dus veel lager ligt, ligt de engagement op Instagram een stuk hoger. Hoog tijd om eens te kijken hoe Marbles Vintage haar Instagram-account aanpakt!
Wat doet Marbles Vintage goed?
1. show ‘em what you got!

Marbles Vintage heeft vier winkels in Amsterdam, alle vier met een rap wisselend aanbod van unieke stukken. Slim dus, om elke dag een aantal van die stukken te highlighten op social media – en er meteen bij te zetten in welke winkel het item te shoppen is.
2. elke dag beginnen met een foto

Simpel maar doeltreffend: Marbles Vintage opent elke dag met een vintage plaatje, een welgemeend ‘goedemorgen!’ en een melding van hun openingstijden. Sympathiek en slim, zo worden potentiële klanten elke dag weer even herinnerd aan Marbles Vintage – en weten ze meteen hoe laat ze er terecht kunnen.
3. lifestyle koppelen aan producten
Door een vintage foto van een celeb in een jeansjasje te combineren met een foto van drie vintage jeansjasjes, worden die jeansjasjes ineens een stuk spannender. Op deze manier koppelt Marbles Vintage een vintage lifestyle aan hun producten – en dat werkt erg goed.
Deze van Janet Jackson werkt ook erg goed: steel de stijl van nineties – gewoon, in Amsterdam!
4. outfit posts

Outfit posts – dat is natuurlijk een no brainer: dat werkt gewoon. Vooral als het om dit soort outfitjes gaat! Deze foto werd 131 keer geliked, en bovendien tagden volgers hun vrienden in deze foto, om ze op deze outfit te attenderen. Zo bereikt Marbles Vintage het netwerk van haar netwerk.
5. happy customers op de kiek
Dit is iets wat we veel te weinig zien: fysieke winkels die hun klanten op de foto zetten. Of die het hun klanten makkelijk maken om foto’s van zichzelf te maken, in hun nieuwe outfit, om te delen op social media. Marbles Vintage doet dat erg goed: ze posten dagelijks foto’s van blije klanten in hun nieuwe kleren. Slim, want een blije klant is de beste review die je kunt krijgen.
Bonus: Instagram op Facebook
Marbles Vintage plaatst haar Instagram-foto’s direct door op Facebook. Daar vormen ze de timeline, én hebben ze hun eigen tabblad (zie hierboven). Dat is slim, want ze hebben op Facebook 33.000+ volgers – en op Instagram nog geen 4000. Door op hun grootste social media kanaal hun Instagram-account onder de aandacht te brengen, zal het aantal volgers op natuurlijk wijze blijven groeien.
NOOT: het rechtstreeks doorplaatsen van Instagrambeelden naar Facebook werkt in dit geval goed voor Marbles Vintage: het neemt een barrière weg, waardoor winkelmedewerkers snel en makkelijk kunnen delen. Bovendien gebruiken ze geen storende # en @ in hun captions, waardoor die ook prima op Facebook werken.
Als ze wel #hashtags zouden gebruiken, zou hun Instagram-volgersaantal sneller kunnen groeien, overigens.
Kortom: Marbles Vintage pakt het goed aan op Instagram. En het leuke is: hun technieken kun jij prima inzetten voor jouw fysieke winkel!
Zelf serieus aan de slag met Instagram?
Hoe krijg je meer volgers? Hoe zorg je voor interactie? Hoe zet je een succesvolle win-actie op? Hoe krijg je het voor elkaar dat volgers doorklikken naar je webwinkel – en kopers worden?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Instagram dat we samen met Eliane Roest schreven.
Het enige echte Werkboek Instagram – speciaal voor Webwinkels
Samen met Eliane Roest (social media samurai ,20k volgers!) schreef WebVedettes een Werkboek Instagram – speciaal voor webwinkels en merken. En omdat Instagram zo’n visueel medium is, staat het Werkboek Instagram bomvol plaatjes van inspirerende voorbeelden.
>> lees meer over het Werkboek Instagram voor Webwinkels
Lees de tips en tricks, leer van je mede-webwinkeliers en ontwikkel jouw persoonlijke Instagram-strategie. Inclusief inspirerende cases en praktische werkbladen!
Reageren is niet meer mogelijk