Interview: webwinkel De KrantenKapper, via Etsy.nl

Verkopen via een market place, oftewel een marktplaats, is slim.
Market places blijven groeien, omdat consumenten er graag kopen. En een marktplaats biedt jou als webwinkelier ook flink wat voordelen.

In deze serie interviewen we niet alleen de vrouwen achter Nederlands grootste marktplaatsen Etsy, Dawanda en Metdehand.nl, maar vragen we vooral ook hun meest succesvolle verkopers het hemd van het lijf. En dit keer zijn dat Lotte en Janneke van de KrantenKapper, een van de succesverkopers van het platform Etsy.nl.

Meer weten over Market Places en waarom ze voor jou als webwinkelier handig kunnen zijn?
>> lees hier ons artikel over Market Places <<

10 vragen aan en 5 tips van de KrantenKapper

webwinkel-interview-mamamarketing

Wie is eigenlijk de KrantenKapper?

De Krantenkapper is het werk van Lotte en Janneke, zussen.
Lotte heeft een achtergrond in textiel en ontwerpt mooie handigheden. Janneke is grafisch ontwerper en werkt het liefst aan platenhoezen.

Het feit dat we zussen zijn, werkt perfect. We hebben aan een half woord genoeg en kunnen elkaar op alle vlakken aanvullen en bekritiseren.
Samen lukt alles!

StudioKrantenKapper

De naam ‘de Krantenkapper’ komt uit de tijd dat we als kleine meisjes kappertje speelden. Ons eigen haar mocht natuurlijk niet geknipt worden
dus waren we, voor het spel kon beginnen, uren bezig een stapel kranten in reepjes te knippen die vervolgens met een diadeem op ons hoofd kon worden gezet. De kranten werden gevlochten, gingen in een staart en werden natuurlijk steeds korter geknipt.

webwinkel-interview-mamamarketing
Ook nu richten we ons op papier. We ontwerpen schriftjes, ansichtkaarten en kalenders, maar ook artikelen die een papier nodig hebben zoals stempels.

webwinkel-interview-mamamarketing
Nieuw zijn onze kweeklabels , jamlabels en zadenzakjes – die vormen bij elkaar een van A-tot-Homemade-pakket: met de kweeklabels kweek je zaadjes op.

webwinkel-interview-mamamarketing

Met de plantjes die daaruit groeien maak je jam (waar je natuurlijk de jamlabels op plakt!) en aan het eind van de rit houdt je weer zaadjes over – die je in de bijpassende zaadzakjes bewaard.

Wat zijn de leukste ervaringen die je dankzij je Etsyshop hebt opgedaan?

webwinkel-interview-mamamarketing

Het allerleukste wat we aan Etsy te danken hebben, zijn eigenlijk de avonturen die we met ze beleven: de eerste verkoop, de eerste verkoop aan iemand uit het buitenland, de eerste verkoop aan een hele kekke winkel in het buitenland. Dat soort dingen.
Een echt avontuur was samen naar Lowlands. Ontelbaar veel tatoeages hebben we geplakt en ontelbaar vaak hebben we stiekem gegniffeld over de fijne reacties op onze ontwerpen.

Waarom hebben jullie gekozen voor Etsy?

Toen we begonnen (in 2011) kenden wij alleen Etsy dus daar gingen we bij. Later vonden we ook Dawanda en werden we uitgenodigd door MetdeHand.nl. , maar die overlapten beiden voor ons gevoel een markt die we met Etsy al bereikten.

Beter één marktplaats echt goed, dan een paar verschillende half… is ons idee!

Naast de Etsy-shop hebben jullie ook een eigen webwinkel? Waarom is dat?

webwinkel-interview-mamamarketing

Eigenlijk vooral nog steeds om het publiek in Nederland te bereiken.

We hebben het gevoel dat als de mensen op onze website komen, ze een koopknopje verwachten om al dat moois af te rekenen. Daar hebben we dus voor gezorgd.

Zijn jullie actief op andere marktplaatsen?

Nee. We hebben het druk genoeg met Etsy en onze eigen webwinkel. Wel staan we af en toe op een échte marktplaats – met echte mensen. Voornamelijk de honderden complimenten die we dan krijgen trekken ons daarin aan 😉

De verkoop op een markt is erg moeilijk in te schatten altijd: het weer, de dag, de energie, de plek – je weet het allemaal nooit van tevoren. We doen het vooral om bekendheid, om mensen met ons persoonlijk kennis te laten maken en ervoor te zorgen dat ze ons de aankoop gunnen. Al is het later als ze thuis gekomen zijn met onze mooie flyer ergens diep in hun tas.

Naast jullie webwinkels hebben jullie ook een groothandel in jullie eigen producten. Vertel daar eens wat meer over?

Eigenlijk is het andersom: ons plan was om een groothandel te starten. Om producten te ontwerpen die we aan kleine winkeltjes zouden verkopen. Lotte werkte op dat moment in zo’n winkeltje, Werk aan de Winkel in Den Bosch. Dat was super, want daar testten we dus alles dat we maakten.
Via Etsy rolden we eigenlijk in de verkoop aan ‘particuliere’ klanten.

De verhouding tussen webwinkel en groothandel is ongeveer 50/50, maar begint steeds meer naar de kant van de groothandel te neigen.

Dat is fijn, want verkopen aan een winkel, zeker als het een winkel als de Bijenkorf is, geeft ons het gevoel dat deze winkel er vertrouwen in heeft en dat we dus de goede kant op gaan. Daarnaast maakt een winkel vaak heel veel reclame voor zichzelf waar wij dan weer op mee varen. Zo waren we op de afgelopen Flavourites Live bijvoorbeeld zomaar een aantal keer vertegenwoordigd. Dat helpt.

Wat is het verschil tussen het runnen van een groothandel en het runnen van een webwinkel?

Het verschil begint bij een andere benadering, je moet ook ineens zakelijk weten wat je zegt en zelfverzekerd zijn. Professionaliteit is erg belangrijk.
Daarnaast moet een inkoper zich in zijn doelgroep verplaatsen en jij moet er weer voor zorgen dat deze inkoper dat met gemak kan.
Terwijl een klant op Etsy gewoon koopt wat hij leuk vind, wat wij leuk vinden te maken – dat werkt veel directer.

En een hele omschakeling is de tijd waarin je met het aanbieden van je producten begint. Kerst kan echt niet meer in november, terwijl het particulier dan juist storm loopt.

Daar hebben we wel even over gedaan om dat op feilloos in onze eigen ontwerp-cyclus te krijgen. En we hebben het nog niet helemaal uitgedokterd, denk ik.

Jullie hebben een indrukwekkend aantal verkopen in jullie webwinkel. Hoe pakken jullie dat aan?

Oh ehm… gewoon mee beginnen. Het indrukwekkende aantal is natuurlijk ook te danken aan de laagdrempeligheid van de producten. Onze producten zijn niet erg duur. Het zijn kleine leuke dingetjes waar je niet heel lang bij stil hoeft te staan.

Dat klinkt wel erg bescheiden! Er zijn zat kleine webwinkels die kleine spullen verkopen, ook op Etsy, maar wat maakt nou het verschil, volgens jullie?

Oké, we spugen het eruit: je product moet mooi zijn.

Je moet gewoon erg streng zijn voor jezelf. Of in ieder geval steeds terug kijken: is het goed genoeg, zou de buurvrouw dit kopen ook al had ze het niet nodig. De producten moeten ‘net echt’ zijn. Er professioneel uit zien en een aantrekkelijke verpakking hebben.

Neem jezelf serieus en wees eerlijk en realistisch.

Daarnaast werkt het natuurlijk ook om een beetje in de gaten te houden wat de trends zijn. Lotte is heel erg gespitst op wat er ineens gebeurd, afgelopen zomer waren er ineens overal Luiaarden dus dan passen we die superlieve diertjes toe op iets.

We willen er ook bij zeggen: het hoeft niet hè. Als je graag paarse glow in the dark pannenlappen haakt, dan moedigen we je zeker aan ze op Etsy te zetten, want er zijn mensen die dat kopen. Maar als je veel pannenlappen wil verkopen zou ik ze lichtblauw met witte stipjes maken met een kanten randje en romantisch op de foto zetten, want dat wekt een bepaald gevoel op waar veel mensen op dit moment hebberig van worden. Kijk om je heen en pas de trends heel subtiel op jou unieke manier toe.

Blijf bij jezelf, leg de lat qua professionaliteit heel hoog en zorg dat de aandacht voor je producten van de listings af druipt.

Jullie zijn serieus bezig met branding. Hoe hebben jullie eigen brand opgebouwd?

webwinkel-interview-mamamarketing

We zouden erg graag een uitgestippeld plan willen presenteren, want dat is zo fijn om te lezen en dan toe te passen. Maar bij ons ging het vanzelf.

We zijn onszelf in onze brand. Daarnaast zijn we best wel Pietje Precies af en toe… Ons merk wordt dus overal en tot in de puntjes doorgevoerd.

Hierboven zie je bijvoorbeeld hoe we een sfeerfoto maken. Daar steken we dus heel veel tijd in: we bouwen een set, stylen die tot we ‘m precies goed vinden en maken dan pas de eigenlijke foto.

Dat is dus Pietje Precies: alles krijgt een verpakking die in balans is tussen het product en onszelf. En oh man, voordat er een foto aan de listing is toegevoegd hebben we er al vijf keer omheen gedraaid en hem opnieuw ge-upload om het precies mooi in het kader van Etsy te krijgen.

Houden jullie een blog bij?

Ja, we vertellen over onze grote avonturen. Maar… eigenlijk doen we dat te weinig naar onze zin.
Het blog is op de voorpagina van onze website geïntegreerd en wordt dus ook gebruikt om bepaalde gebeurtenissen en artikelen uit te lichten. En om dat nou iedere dag te veranderen, lijkt ons een beetje verwarrend voor de bezoekers van onze site.

Wat is jullie favoriete social media platform?

Poe… voor de Krantenkapper is dat Facebook, denken we.
Janneke wordt ook heel blij van haar persoonlijke stroom aan inspiratie op tumblr.

We zijn wel erg passief. Social media is voor ons vooral hartjes zetten op dingen die we leuk vinden.

Wat werkt, marketing technisch, erg goed voor de Krantenkapper? 

Plaatsing in tijschriften werkt erg goed. Features op Etsy in Treasuries kunnen ook voor een enorme boost zorgen.

Soms zitten we er wel eens over te ginnegappen. Zitten we weken anker-tatoeages te maken omdat die het hardst gaan, willen ze ineens allemaal ‘strikken’ omdat die op de voorpagina van Etsy stond.

Jullie staan in april en mei een maand in de Bijenkorf. Hoe is dat zo gekomen?

webwinkel-interview-mamamarketing

Er stond ineens een meisje in onze stand op Show_UP, die vond onze producten maar vooral het verhaal er omheen erg mooi en… eh nou… zij was van de Bijenkorf.
Na een paar bezoekjes aan het hoofdkantoor en de dames van de Schrijfwaren spraken we af een pop-up tafel in te richten. Heel spannend, maar ontzettend leuk! We hebben ook erg genoten van het ontwerpen en produceren van die tafel.
De reacties hebben we nog niet erg kunnen peilen, onze vrienden zijn natuurlijk erg trots en vinden het mooi.
De eerste verkoopcijfers zijn wel al binnen en dat beloofd wat! 😉

Jullie staan, als makers met een groothandel, ook op ShowUp. Werkt dat goed voor jullie?

Het is de enige en eerste beurs waar we op staan, dus als standhouder kunnen we het niet zo goed vergelijken. Maar Show_UP is erg fijn en gemoedelijk. Iedereen mag er zijn, het is een warm bad. Als bezoeker kennen we wel veel andere beurzen en die vinden we soms wat afstandelijk met vervelende verkoopmannetjes 😉

Wat zijn jullie vijf belangrijkste tips voor Etsy-sellers?

1. Zorg dat je winkel een duidelijk gevoel geeft, een brand.

Een snel te begrijpen concept en sfeer van je Etsy shop is erg fijn. Dat doe je niet alleen met de stijl van je producten en de manier waarop je ze fotografeert, maar ook door de product groepen dicht bij elkaar te houden. Als je oorbellen én tuin-lampionnen én zeefdrukken verkoopt wordt het al snel lastig te begrijpen en haken mensen af.

2. Maak een fijn verhaal op je About-page
Als je een fijn verhaal over jezelf schrijft, zal je publiek jou de aankoop gunt.

3. Denk goed na over je prijzen!
Welk doel heb je? Moeten de kosten van een hobby er uitgehaald worden of richt je je op een echt inkomen?
Zorg er in ieder geval voor dat je er niet op moet inleveren.

4. Hou het Etsy-blog en de success posts daarop in de gaten.
Die zijn soms niet alleen van toepassing op je Etsy-shop, maar op van alles en nog wat als het gaat om het in de markt zetten van je eigen producten.

5.  Geniet!
En sta stil bij het bijzondere platform dat je de kans geeft in je pyjama achter je schermpje net te doen of je een internationale bestseller bent 😉

Meer weten over De KrantenKapper?
Houd hen dan online in de gaten:

De webwinkel van de KrantenKapper
De Etsy-shop van de KrantenKapper
De KrantenKapper op Twitter
De KrantenKapper op Facebook
De KrantenKapper op Pinterest

Nog vragen aan Lotte en Janneke van De KrantenKapper?

Heb je nog een vraag aan of tip voor Lotte en Janneke? Grijp je kans, en stel ‘m hieronder, in de comments!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie