Interview: webwinkel Jip by Jan, via Metdehand.nl

Verkopen via een market place, oftewel een marktplaats, is slim.
Market places blijven groeien, omdat consumenten er graag kopen. En een marktplaats biedt jou als webwinkelier ook flink wat voordelen.

In deze serie interviewen we niet alleen de vrouwen achter Nederlands grootste marktplaatsen Etsy, Dawanda en Metdehand.nl, maar vragen we vooral ook hun meest succesvolle verkopers het hemd van het lijf. En dit keer is dat Janneke Assink van Jip by Jan, een van de succesverkopers van het platform Metdehand.nl.

Meer weten over Market Places en waarom ze voor jou als webwinkelier handig kunnen zijn?
>> lees hier ons artikel over Market Places <<

10 vragen, 5 verkooptips en één gouden tip van Jip by Jan

webwinkel interview mamamarketing

Hoe is Jip by Jan ontstaan?

Mijn label Jip by Jan is ontstaan uit de vraag naar mijn handgemaakte spullen.
In het begin waren dat met name stoffen vlaggenslingers en patchworkdekens met af en toe een rokje of een jurkje. Ik vond het leuk om aan mijn creaties een onderscheidend labeltje te naaien, maar vond mijn eigen naam niet zo catchy en zo ontstond Jip by Jan.
Niet veel later kwam de behoefte om een webwinkel in te richten, door de groeiende vraag via via naar mijn slingers en dekens. In die zin niet heel uniek denk ik, zo zullen vele handgemaakte-spullen-shops zijn ontstaan.

Ik vond dat overigens heel eng toen, om online te gaan. Nu kan ik me daar he-le-maal niets meer bij voorstellen 🙂

Van huis uit ben ik Technisch Bedrijfskundige en in mijn dagelijkse werk adviseer en assisteer ik het management van technisch detacheringsbureau Xelvin. Jip by Jan/de Jipshop is voor mij dus geen fulltime baan; die combineer ik met een gezin (man, 2 kinderen van 8 en 10 jr),  sporten (zwemmen en hardlopen) en mijn recent ontwikkelde haakverslaving.

Je verkoopt in je webwinkel, naast je eigen label, producten van andere labels en stoffen, band, DIY-boeken, patronen, knopen etc. Hoe is dat zo ontstaan?

webwinkel interview mamamarketing

Dat is ontstaan vanuit enthousiasme over het verkopen via de Jipshop en het willen aanbieden van een totaalpakket: zo konden klanten niet alleen door mij gemaakte spullen of babykamerspullen van Little Dutch en Bibelotte kopen, maar ook stoffen om zelf aan de slag te gaan in diezelfde sfeer. De sterrenstoffen van Stenzo bijvoorbeeld matchten perfect met de collecties van Little Dutch.

Daarnaast kocht ik op die manier de stoffen goedkoper in om daar weer slingers en dekens van te maken die ik verkocht in de shop. Win-win dus. Behalve dan dat het te veel werk opleverde. Ik was zo druk met de verkoop van de stoffen en merken, dat ik niet meer toe kwam aan dat waarmee Jip by Jan was ontstaan: de liefde voor het zelf maken van spullen.

webwinkel interview mamamarketing

En dus moest ik een rigoureuze beslissing nemen. Maar ik ben niet zo rigoureus, dus nam ik de beslissing in twee stappen, die ik ook beschrijf op mijn blog: hier en hier. Het hele ingekochte assortiment zal langzaam verdwijnen, tot weer overblijft waar het om draait: de Jip by Jan collectie die nu bestaat uit kaartjes, shirtjes en rompertjes, slingers en smartphonehoesjes.

Wat zijn de leukste ervaringen die je dankzij Metdehand.nl hebt opgedaan?

Als ik denk aan Metdehand, denk ik aan de twee enthousiaste dames achter dit platform.

Zo heb ik al heel leuke gesprekken gehad met Henriette, onder andere over wat werkt en wat niet op Metdehand, maar ook over huisjes op het strand 🙂

Waarom heb je gekozen voor Metdehand.nl? En niet voor Etsy of Dawanda?

Metdehand sprak me op dat moment meer aan: ik vond het jong, fris en vernieuwend.
Dawanda kende ik toen nog niet, dat was toen volgens mij nog relatief onbekend in Nederland.
Etsy sprak me minder aan omdat het heel internationaal is en ik me met verkopen op Nederland richt en omdat de kosten relatief hoog zijn. Ik heb immers al een webwinkelplatform waar mensen kunnen bestellen en betalen en daar betaal ik ook maandelijks voor.

Kortom, dat was deels een financiële keuze, deels om de uitstraling en het bereik.

Hoe helpt Metdehand.nl je bij het verkopen van je producten?

webwinkel interview mamamarketing

Daar hebben de dames meerdere middelen voor: zo kun je genoemd worden via hun social media kanalen, verschijnen in een special (voor bijvoorbeeld Moederdag, Handmade for Kids etc) of genoemd worden in de nieuwsbrief. Maar ook had MetdeHand vorig jaar een plein op de handwerkbeurs waar aangesloten shops hun spullen konden verkopen, zonder zelf een stand te moeten huren/inrichten.

Naast je vermelding op Metdehand.nl hebben je ook een eigen webwinkel? Waarom is dat?

Ik zie dat andersom: ik heb een eigen webwinkel en ik sta ook op Metdehand om zo een groter bereik te krijgen.

Ik zie Metdehand als een van de marketingtools die je kan inzetten om bezoekers naar je webshop te krijgen.
En van bezoekers via Metdehand is een ding zeker: die hebben interesse in handgemaakte spullen.

Dit zijn dan ook bezoekers die langer dan gemiddeld je webshop bezoeken – in tegenstelling tot bijvoorbeeld bezoekers via Google.

Ben je actief op andere marktplaatsen?

Nee. Omdat ik er minder behoefte aan heb, in combinatie met het feit dat het inrichten en onderhouden van nog een marktplaats ook tijd en geld kost.

Die tijd en energie stop ik liever in mijn blog – dat is één van de meest effectieve marketingkanalen. En het leukst om te doen 😉

Houd je een blog bij? En zo ja: waarom? En wat levert je dat op?

Ja. In eerste instantie begonnen om nieuws over de Jipshop te delen of om te laten zien wat je kon maken met de stoffen, lintjes en knopen die ik verkocht.

Gaandeweg heb ik het blog uitgebouwd, omdat ik het erg leuk vind om mijn hobby te delen, te laten zien wat ik maak. Of wat je zoal zou kunnen maken, bijvoorbeeld door de net gestarte serie DIY Weekend Inspiratie.

Het is daarmee minder een promotiekanaal voor de Jipshop geworden (ook omdat bezoekers dat natuurlijk niet lang interessant vinden, dan wordt de informatie te eenzijdig).

Het blog is een meer op zichzelf staand iets geworden, waar ook ruimte is voor anderen om hun shop/product te promoten. Zoals bijvoorbeeld Tirion, Arda Meijburg en By Petra met een give away deden.

Wat is je favoriete social media platform?

Dat is afhankelijk van wat ik op dat moment wil bereiken. Interessante ontwikkelingen pik ik op via Twitter, als ik zelf iets wil delen zijn mijn blog en Facebook de beste platforms.

Wat werkt, marketing technisch, erg goed voor Jip? En wat werkt totaal niet?

webwinkel interview mamamarketing

Samenwerking met platforms die juist mijn doelgroep bereiken, zoals in dit geval Metdehand, werkt erg goed. Toen ik nog Bibelotte, Georges et Rosalie en Little Dutch in het assortiment had, was Kinderkamerstylist.nl een superplatform, dat precies mijn doelgroep bereikte en dus de juiste bezoekers naar mijn site.

Wat bijvoorbeeld niet werkt voor mij is een vermelding in de Libelle of de Flow. In hun doelgroep zitten natuurlijk wel doe-het-zelvers en liefhebbers van handgemaakt, maar dat is niet hun kern. Dat is meer schieten met hagel.

Toch ben ik enorm blij  met de keren dat ik in Flow of Libelle wordt vermeld. Want hoewel het geen bezoekers oplevert – ik gebruik het wel als PR op Facebook, Twitter en de site, als stempel van goedkeuring 😉

Wat zijn jouw vijf belangrijkste tips voor Metdehand.nl-leden?

webwinkel interview mamamarketing

1.   Ik zou willen zeggen: foto’s, foto’s, foto’s, foto’s en foto’s.
Maar zonder gekheid: je kunt nog zoiets moois gemaakt hebben, als je dat niet op de foto weet te krijgen (denk aan te weinig licht, onaantrekkelijke achtergrond, verkeerd uitsnede) gaan mensen aan jouw product voorbij.

De foto moet direct uitnodigen, interesse wekken. Dus fotografeer met mooi (indirect) licht, zorg voor een mooie, gestileerde achtergrond voor je product en maak ook detailfoto’s.

2.   Zorg voor een goede tekst bij je product.
Een online shopper moet het hebben van de informatie die je geeft, aangezien zij het in dit geval niet zelf in handen kan pakken. Wat zijn de afmetingen, welke kleuren zijn er in verwerkt, wat is de kwaliteit? En natuurlijk: waarom zou zij dít product nú van jóu moeten kopen? Een product verkoopt zichzelf niet, dat zal jij toch echt moeten doen.

3.   Draag bij aan het platform.
Door mee te werken aan publiciteit voor het platform, zal het platform meer bezoekers trekken en dat werkt door voor jouw shop. Breng Metdehand onder de aandacht, bijvoorbeeld met een logo op je blog, door over ze te tweeten, een tweet van hen te retweeten etc. Samen bereik je meer.

4.   Houd je shop op orde.
Plaats regelmatig nieuwe artikelen (daarmee sta je automatisch even op de homepage). En verwijder verkochte artikelen. Dat voorkomt dat je geïntereseerde klanten nee moet verkopen.

5.   Communiceer met de dames van Metdehand.
Vraag hen om advies. Zij weten heel goed wat werkt en wat niet. Zo investeer je je aandacht in de juiste zaken.

Bonusvraag: welke tip wil je vrouwen met een gezin en een webwinkel meegeven?

Pfff, dat vind ik een lastige. Ik ben natuurlijk geen expert op dit vlak, alleen ervaringsdeskundige. Het combineren van gezin en een webwinkel is volgens mij hetzelfde als het combineren van een gezin en een ‘normale’ baan. Ik weet niet of ik daar anno 2014 nog advies over kan geven dat niet al gegeven is.

Het beste advies dat ik kan geven is voor vrouwen met en zonder gezin is: gun jezelf een eerlijke verkoopprijs. Je hebt je ziel en zaligheid gelegd in je handgemaakte creatie, die ga je dan toch zeker niet aanbieden tegen massaproductieprijzen?

Ook niet als Truus om de hoek dat wel doet omdat ze er ‘toch niet van hoeft te leven’. Dat hoef jij misschien ook niet, maar je zal gek zijn als je je kostbare tijd niet op de een of andere manier terug verdient.

En dan bedoel ik niet dat je er per se geld aan over moet houden, maar het is wel prettig dat je het hebt wanneer je naaimachine moet worden gerepareerd, of, nog beter, je het wilt investeren in je eigen ontwikkeling. Bijvoorbeeld om het Werkboek Bloggen van MamaMarketing te kopen. Of om beter te worden in een bepaalde handwerktechniek.

Hoe bereken jij je verkoopprijs dan?

Reken niet alleen uit wat de directe kostprijs is van je product (kosten van je materialen), maar houd ook bij hoeveel tijd het kost om je product te maken en vermenigvuldig dat met je uurtarief. En bedenk wat je indirecte kosten zijn: enveloppen, drukwerk, webshop-hosting, het maken van foto’s, het investeren in gereedschap en onderhoud, administratie (ook al doe je die zelf: reken uit hoeveel tijd je daar aan kwijt bent) en zo verder.

Handgemaakt heeft nu eenmaal een hogere verkoopprijs, omdat je het niet in massaproductie maakt. Klanten die massaproductieprijzen willen betalen, mogen naar Xenos en Action. Jij verdient een eerlijke opbrengst voor jouw bijzondere product.

Meer weten over Jip by Jan?

Volg Janneke dan via Twitter, Facebook of Pinterest. Of lees haar blog en duik in haar webwinkels:

Mijn webwinkel Jip Shop.
Jip by Jan blog
Jip by Jan op Twitter en Jip Shop op Twitter
Jip by Jan op Facebook
Jip by Jan op Google+
Jip by Jan op Instagram
Jip by Jan op Pinterest
Jip by Jan op Bloglovin

Nog vragen aan Janneke van Jip by Jan?

Heb je nog een vraag aan of tip voor Janneke? Grijp je kans, en stel ‘m hieronder, in de comments!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie