Interview Market Places: Dawanda Nederland

Omnichannel, big data,  future touchpoints – het zijn zaken waar alle webwinkels mee te maken krijgen, of je nu wilt of niet. Als jij wil dat jouw webwinkel over 6 jaar nog bestaat, dan moet je je wel daarin verdiepen.
Want de hamvraag is: hoe ga je daar, als kleine tot middelgrote webwinkel, mee om?

Een van die veelbelovende business modellen is de market place, ofwel de marktplaats.
Voor jou als webwinkelier is het belangrijk om te begrijpen waarom market places het goed doen. Want als je dat snapt, kun je je webwinkelstrategie zodanig insteken dat je optimaal profiteert van de veranderingen – ook als die in eerste instantie negatief lijken voor jouw webwinkel.

Wat is een market place?

Een marketplace (ook wel:  peer-to-peer platform)  is een marktplaats, zoals Metdehand, Etsy of DaWanda. Market places doen het, zowel binnen Nederland als internationaal gezien, goed.

De redenen waarom consumenten graag op market places kopen, zijn:

  • ze hoeven niet verder te zoeken; de market place biedt alles bij elkaar.
  • ze zijn op zoek naar iets unieks

Vanuit de consument gezien is het dus logisch: hoe groter de market place, hoe groter de kans dat een consument vindt wat hij zoekt – en hoe groter de kans op succes voor de market place.

De redenen waarom market places interessant zijn voor webwinkeliers, zijn:

  • Market places houden hun e-commerce mogelijkheden op pijl
    denk aan makkelijk sharen via social media, responsive design, meerdere betaalopties etc
  • Market places zijn geoptimaliseerd voor verkoop
    upselling, cross selling, SEO – zij doen er alles aan de klant hun mandje te laten vullen. En hoe groter de marktplaats is, hoe meer budget er is voor dat optimalisatie-proces.
  • Je bereikt een ander, groter deel van de markt
    Een partij als Etsy werkt bijvoorbeeld samen met Lowlands, de Huishoudbeurs etc. Ook benaderen ze actief de pers.
    Daarmee genereren ze aandacht voor het platform an sich en voor verkopers in het bijzonder. Hierdoor kun jij via Etsy een ander publiek bereiken dat via jouw eigen webwinkel.
  • Internationaal bereik
    via een marktplaats als Etsy of Dawanda kun je ook een internationaal publiek bereiken.
    Je eigen webwinkel internationaal maken is lastig. Je moet álles vertalen: niet alleen productomschrijvingen, maar ook alle velden in het bestelproces. Bovendien: hoe trek je überhaupt internationale klanten naar je webwinkel? Een platform als Etsy neemt een groot deel van dat werk uit je handen.

>> lees meer over Market Places als Business Model <<

Omdat market places een belangrijk business model zijn voor de toekomst, interviewen wij de drie belangrijkste creatieve market places van Nederland – en hun succesvolle verkopers. De eerste die we interviewden was Metdehad.nl, daarna Etsy.nl en en nu is de beurt aan DaWanda!

11 vragen aan DaWanda Nederland

 

Kun je in het kort uitleggen waar DaWanda voor staat?

DaWanda is Europa’s grootste online marktplaats voor unieke, handgemaakte en zelfontworpen producten.
We zijn een online designmarkt waar iedereen die een beetje (of heel erg) creatief is, heel laagdrempelig en risicoloos een eigen webshop kan openen met een internationaal bereik. Daarnaast kunnen consumenten die op zoek zijn naar een niet massaal geproduceerd bijzonder cadeautje voor zichzelf of een ander via één handige verzamelwebsite in al die individuele winkeltjes terecht.

Het leuke is dat op DaWanda de kopers en verkopers direct met elkaar in contact komen, waardoor regelmatig gepersonaliseerde producten kunnen worden gemaakt, die precies passen bij wat de maker goed kan en de koper nergens anders kon vinden. Door die dialoog noemen we DaWanda ook wel een Social Commerce platform.

Hoe is Dawanda ontstaan? En sinds wanneer zijn jullie actief in Nederland?

dawanda nederland interview mamamarketing

DaWanda is opgericht in 2006 in Berlijn door twee goede vrienden: Claudia Helming en Michael Pütz. Zij waren rondom kerst op zoek naar een bijzonder cadeautje voor hun familie, wat met een beetje meer liefde was gemaakt. Omdat ze niet echt veel leuks konden vinden in de winkels, besloten ze zelf iets te maken, namelijk zelf beschilderde Matroesjka’s.

Ze kwamen er alleen al snel achter dat hun creatieve talenten een beetje te wensen over lieten, maar ze hadden wel een nieuw idee gekregen. Michaels achtergrond was web development en die van Claudia (online) marketing. Waarom zouden ze het maken van mooie producten niet over laten aan de echte talenten en zelf doen waar ze goed in waren, namelijk het bouwen van een online verzamelplek voor al die mooie producten en het helpen promoten van al die getalenteerde ontwerpers? Zo is DaWanda ontstaan.

DaWanda is een Afrikaanse vrouwennaam en betekent ‘de unieke’.

Dat unieke van de DaWanda-producten maakt ze aantrekkelijk. In een tijd dat veel van het aanbod in reguliere winkels machinaal gemaakt wordt, willen mensen terug naar authentieke, zelfgemaakte producten. Daarom zijn Fair Trade en DIY zo’n hit en zijn concept stores met kleinschalig geproduceerde collecties helemaal in.

Je ziet het ook bij voedsel. Consumenten willen ook zien hoe waar hun eten vandaan komt. Ze gaan steeds vaker zelf naar de boer toe om hun eieren en appels daar te kopen.
Bij DaWanda koop je ook direct bij de makers. Maar dan lekker handig vanaf thuis of waar je ook op internet bent. Vaak zijn de kopers zelf ook aanbieders van producten op DaWanda. Het is echt een soort community van liefhebbers.

dawande nederland interview mamamarketing

Intussen hebben we meer dan 3,8 miljoen leden en 250.000 verkopers op Dawanda.com.
Inmiddels openden ook al 5.000 Nederlandse creatieven een webshop op DaWanda.com, waar wereldwijd iedere minuut een kledingstuk, iedere 30 seconden een accessoire en 20 seconden een sieraad verkocht wordt. De Nederlandse versie van DaWanda werd in het najaar van 2012 gelanceerd.

Wie zitten er achter Dawanda Nederland?

dawanda nederland interview mamamarketing

DaWanda heeft kopers en verkopers uit de hele wereld, maar heeft een echt Europees hart. De website is inmiddels beschikbaar in zeven lokale versies, we hebben een Duitse, een Poolse, Spaanse, Franse, Italiaanse, Engelse en een Nederlandse variant. Ieder lokaal platform heeft een eigen team met native speakers. Soms klein, soms groot.

Voor het Nederlandse platform zijn we met z’n viertjes: Jussi, Anne Pleun, Amber, en ik, Stephanie, als team lead en marketing manager.
We doen alles met z’n vieren, van het bijhouden van de website, tot de klantenservice, het scouten van nieuwe verkopers tot de marketing.
Natuurlijk worden we daarbij wel ondersteund door onze online marketing collega’s (dat is een apart internationaal team) en hebben we een team met developers wat de website technisch blijft door ontwikkelen.

Natuurlijk werken we ook nauw samen met onze internationale collega’s om ideeën uit te wisselen en krachten te bundelen. Maar de kern zijn wij met z’n vieren.

Hoe onderscheiden jullie je van andere market places als Etsy en MetdeHand.nl?

Wat betreft het business model van met name Etsy, zijn we vergelijkbaar.

Maar waar Etsy een Amerikaanse bedrijf is, is DaWanda een Europees merk. We zijn een bedrijf dat hier is opgericht en door de lokale betrokkenheid een hele mooie groei heeft doorgemaakt de laatste jaren. Als we kijken naar de cijfers die openbaar zijn, weten we dat DaWanda Europees gezien voorop loopt.

Dat lokale is voor ons erg belangrijk, we willen benaderbaar zijn en dichtbij. Onze focus ligt dan ook op de specifieke lokale wensen en behoeften van de kopers en verkopers in de regio’s waar we actief zijn: zo weten we dat onze ontwerpers en creatieven verschillende juridische en zakelijke behoeften hebben afhankelijk van waar ze zaken doen. Ook zoomen we in op lokale trends en feestelijke momenten. Die lokale Europese trends zie je echt voor je neus ontstaan, dat is heel leuk aan ons werk.

Een voorbeeld van lokale wensen en behoeften zijn de betaalmethoden die voorhanden zijn, een belangrijk onderwerp voor onze verkopers en kopers, aangezien voorkeuren verschillen van land tot land.

DaWanda is op dit moment bezig bet het implementeren van een systeem waarbij verkopers betalingen via lokale betaalmethoden, zoals iDeal, kunnen accepteren. Een grote stap voorwaarts in de gebruikerservaring!

Die nauwe band met onze verkopers, onze kennis van lokale behoeften en de bereikbaarheid voor alle vragen is altijd een van de onderscheidende kenmerken geweest ten opzichte van met name onze Amerikaanse concurrent.
MetdeHand.nl is een heel mooi lokaal initiatief, van hen verschillen we onder meer duidelijk doordat we een ander business model hebben en doordat DaWanda ook een groot internationaal bereik heeft.

Wie kopen en verkopen er op Dawanda?

dawanda nederland interview mamamarketing

De verkopers en kopers op DaWanda zijn met name vrouwen. Het grootste gedeelte is tussen de 20 en 40 jaar oud. Ze zijn afkomstig uit alle landen van de wereld, maar grotendeels uit Europa. De grootste groep kopers en verkopers is Duits, omdat we daar al zo lang bestaan en in Berlijn zijn opgericht. Maar eigenlijk is het publiek heel internationaal, en dat is juist zo leuk.

Onze verkopers verkopen de ene dag aan een Nederlander en de volgende dag aan een Duitser of Spanjaard.
Op DaWanda verkopen zowel hobbyisten als (semi)professionele verkopers. Sommigen zijn geschoold in ondernemen of hebben kunstacademie gedaan. Anderen ontdekten meer bij toeval dat de tassen of sieraden die ze zelf maakten heel populair waren bij hun vrienden en gestimuleerd door die vrienden openden ze ook een winkel bij ons.
Iedereen die het liefste (een deel van) zijn inkomen verdient met wat hij / zij het leukste vind om te doen, kan bij ons een winkeltje openen.

Inmiddels schatten we zelfs dat  zo’n 20-25% hun DaWanda shop hebben als enige bron van inkomsten. Onze kopers en verkopers zijn allemaal gepassioneerd over wat ze doen en geïnteresseerd in de verhalen achter de producten, ook van andere verkopers. Dat maakt het een heel bijzondere groep mensen om mee te werken.

De meest populaire categorieën zijn sieraden, mode en accessoires.
Maar ook DIY materialen, baby- en woonproducten zijn heel populair. Juist als je op zoek bent naar een bijzonder cadeautje voor een bijzonder moment, als er een baby geboren is of je beste vriendin gaat trouwen, kun je op DaWanda goed terecht.
Ook merken we dat veel mensen ook in mode(accessoires) of in hun interieur zich graag onderscheiden en extra waarde hechten aan individualiteit.

Welke verkopers doen het opvallend goed op jullie platform?

dawanda nederland interview mamamarketing

Verkopers die echt een eigen identiteit hebben, doen het goed.

Ook mensen die in de gaten houden wat de trends zijn, hebben vaak succes.
Daarnaast moet je natuurlijk vooral gewoon echt mooie producten maken waar vraag naar is. Zo hebben we succesvolle shops van echte meubelmakers, mode-ontwerpers, edelsmeden en grafisch ontwerpers. Ook upcycling of recyling is heel populair.

Voorbeelden van succesvolle verkopers op DaWanda zijn onder andere Naked Design en TwinklebirdPurewood Design is een winkel vol ambachtelijk gemaakte meubels. Zij groeien op dit moment heel hard.

Wat doen deze verkopers anders dan andere verkopers? Wat is hun succesfactor?

Hun succesfactor is hun verhaal, hun identiteit. Kopers op DaWanda willen producten waarvan ze kunnen zien dat het met liefde is gemaakt, en door wie. Maar het moet wel kwaliteit zijn.

Bijzondere extra’s, zoals een handgeschreven kaartje meesturen met je bestelling is natuurlijk altijd goed, zo wordt kopen in jouw winkeltje echt een beleving.

dawanda interview mamamarketing

Confetti Ring van Twinklebird

Verder is het natuurlijk vooral heel erg belangrijk dat je foto’s goed zijn. Mooie, professioneel uitziende foto’s, op een rustige achtergrond zijn het allerbelangrijkste. Mensen kopen immers van een beeldscherm en kunnen je producten niet aanraken, dus ze moeten echt een idee krijgen van de materialen, hoe het in elkaar zit, de kleuren.

Kettingen en verpakking van Naked Design

Kettingen en verpakking van Naked Design

Daarnaast is een eerlijke prijs natuurlijk goed.
Wat ook heel belangrijk is, is dat je zelf heel goed contact onderhoudt met je kopers. Dat kan via je account op DaWanda heel gemakkelijk.
Als laatste zijn de meest succesvolle verkopers natuurlijk ook heel actief met het promoten van hun eigen DaWanda shop.

Het is natuurlijk geweldig als je meegenomen wordt in de specials van DaWanda of de nieuwsbrief bijvoorbeeld, maar extra veel impact maakt het als je waar je maar kan vooral ook zelf je shop promoot. Social Media is daarvoor de aangewezen plek.

Wat doen jullie om jullie verkopers te helpen bij het opbouwen van een succesvolle webwinkel?

dawanda nl interview mamamarketing

DaWanda Snuggery in Berlijn

Wij hebben een verkopersportaal met allerlei tips & tricks, van SEO tips om je vindbaarheid te promoten tot ‘hoe maak ik goede foto’s’ of ‘hoe gebruik ik de tools van DaWanda het beste’. Die tips staan ook in de verkopersnieuwsbrief die we regelmatig versturen.

Blogger Meet-up in Brussel
Daarnaast doen we veel aan PR, werken we samen met markten en andere partners, adverteren we op Google, zijn we actief op Social media en nog veel meer.
Uiteraard is ons development team ook continu bezig met het toevoegen en verbeteren van features op de website, voor zowel kopers als verkopers.

Onze verkopers kunnen sinds kort bijvoorbeeld eigen DaWanda kortingscodes voor hun winkel aanmaken. Zo kunnen zij trouwe klanten een mooie korting geven voor bij een volgende aankoop, of hun verjaardag samen met hun klanten vieren door een klein cadeautje weg te geven in de vorm van een kortingscode.

Jullie werken regelmatig met de Meininger Hotelgroep samen. Kun je hier iets meer over vertellen?

Dit is een samenwerking die DaWanda Duitsland al langere tijd had en waardoor we ook hebben samengewerkt bij de lancering in Nederland destijds en de designmarkt in Brussel onlangs.

Wanneer de Meininger Hotelgroep een nieuw hotel opent, is er voor DaWanda telkens de mogelijkheid om een designmarkt te organiseren. Hartstikke leuk!

dawanda nl interview mamamarketing

In Nederland kijken we op dit moment vooral naar andere partners, zoals de Sunday Market, waar we binnenkort een leuke actie mee gaan doen. Wij haken graag aan bij mooie nieuwe of bestaande initiatieven.

Kraam van DaWanda ambassadeur Hanging Houses

Kraam van DaWanda ambassadeur Hanging Houses

We werken ook graag nauw samen met onze verkopers. Daarom hebben we een ambassadeursprogramma opgezet.

DaWanda ambassadeurs zijn verkopers die designmarkten bezoeken en daar hun eigen producten en DaWanda winkel promoten. Een mooie manier om offline met online te verbinden.

Wij verzorgen leuk promotiemateriaal en besteden via social media kanalen aandacht aan de winkel van de ambassadeur en de markt die deze bezoekt.

Veel van onze lezers vragen zich af: “Voor wie moet je kiezen als je een webwinkel wil openen? Etsy, Dawanda of Met de Hand?” Wat is jullie antwoord hierop?

Wij geloven aan de ene kant dat de markt groot genoeg is om wereldwijd een aantal sterke spelers te hebben.

We denken dan ook niet dat verkopers ofwel op de ene website ofwel op de andere website hoeven te verkopen, ze moeten zelf bekijken wat het beste bij hen past en waar ze de beste tool en service kunnen krijgen.

Veel van onze verkopers hebben bijvoorbeeld ook een eigen Nederlandse webwinkel en verkopen via DaWanda aan een extra internationaal publiek. Zelfs als ze ook op een ander platform verkopen, zijn ze bij ons welkom.
We hebben inmiddels 200 miljoen pageviews en 18 miljoen bezoekers per maand op DaWanda, dus ik weet zeker dat ze ook bij ons hun succes kunnen vinden.

Aan de andere kant streven we er natuurlijk naar om de beste te zijn in de landen waarin we actief zijn.

Dat lokale aspect, in spelen op lokale behoeften en bereikbaar zijn, in het Nederlands in dit geval, is voor ons heel belangrijk.  We optimaliseren continu onze website om aan die lokale wensen te voldoen, door lokale betaalmethoden in te voeren, lokale verzendopties toe te voegen et cetera.

Ik denk dat de belangrijkste reden voor verkopers uiteindelijk is om voor DaWanda te kiezen is dat ze goed kunnen verkopen. Als Nederlanders op zoek zijn naar niet alleen een nationaal, maar ook een groot Europees bereik, dan zijn ze bij ons aan het juiste adres.

OPROEP:

Heb jij een vraag voor Stéphanie van Dawanda Nederland?
Grijp je kans, en stel ‘m in de comments, hieronder.

Of ben jij, of ken jij, een interessante webwinkelier die via Dawandaverkoopt?
Laat het ons weten, laat een comment achter!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

,

Nog geen reacties

Geef een reactie