Interview Market Places: Etsy

Omnichannel, big data,  future touchpoints – het zijn zaken waar alle webwinkels mee te maken krijgen, of je nu wilt of niet. Als jij wil dat jouw webwinkel over 6 jaar nog bestaat, dan moet je je wel daarin verdiepen.
Want de hamvraag is: hoe ga je daar, als kleine tot middelgrote webwinkel, mee om?

Een van die veelbelovende business modellen is de market place, ofwel de marktplaats.
Voor jou als webwinkelier is het belangrijk om te begrijpen waarom market places het goed doen. Want als je dat snapt, kun je je webwinkelstrategie zodanig insteken dat je optimaal profiteert van de veranderingen – ook als die in eerste instantie negatief lijken voor jouw webwinkel.

Wat is een market place?

Een marketplace (ook wel:  peer-to-peer platform)  is een marktplaats, zoals Metdehand, Etsy of Dawanda. Market places doen het, zowel binnen Nederland als internationaal gezien, goed.

De redenen waarom consumenten graag op market places kopen, zijn:

  • ze hoeven niet verder te zoeken; de market place biedt alles bij elkaar.
  • ze zijn op zoek naar iets unieks

Vanuit de consument gezien is het dus logisch: hoe groter de market place, hoe groter de kans dat een consument vindt wat hij zoekt – en hoe groter de kans op succes voor de market place.

De redenen waarom market places interessant zijn voor webwinkeliers, zijn:

  • Market places houden hun e-commerce mogelijkheden op pijl
    denk aan makkelijk sharen via social media, responsive design, meerdere betaalopties etc
  • Market places zijn geoptimaliseerd voor verkoop
    upselling, cross selling, SEO – zij doen er alles aan de klant hun mandje te laten vullen. En hoe groter de marktplaats is, hoe meer budget er is voor dat optimalisatie-proces.
  • Je bereikt een ander, groter deel van de markt
    Een partij als Etsy werkt bijvoorbeeld samen met Lowlands, de Huishoudbeurs etc. Ook benaderen ze actief de pers.
    Daarmee genereren ze aandacht voor het platform an sich en voor verkopers in het bijzonder. Hierdoor kun jij via Etsy een ander publiek bereiken dat via jouw eigen webwinkel.
  • Internationaal bereik
    via een marktplaats als Etsy of Dawanda kun je ook een internationaal publiek bereiken.
    Je eigen webwinkel internationaal maken is lastig. Je moet álles vertalen: niet alleen productomschrijvingen, maar ook alle velden in het bestelproces. Bovendien: hoe trek je überhaupt internationale klanten naar je webwinkel? Een platform als Etsy neemt een groot deel van dat werk uit je handen.

>> lees meer over Market Places als Business Model <<

Omdat market places een belangrijk business model zijn voor de toekomst, interviewen wij de drie belangrijkste creatieve market places van Nederland – en hun succesvolle verkopers. De eerste die we interviewden was Metdehad.nl, en nu is de beurt aan Etsy!

11 vragen aan Etsy

Kun je in het kort uitleggen waar Etsy voor staat?


interview etsy mamamarketing

Etsy is een online platform voor handgemaakte en vintage items. Etsy speelt in op de behoefte van ontwerpers, kunstenaars, hobbyisten en kleine professionals, die op ambachtelijke wijze sieraden, kleding, accessoires, meubels en eten maken en willen verkopen.

De sociale benadering gecombineerd met een focus op ondernemerschap is wat Etsy onderscheidt van andere online marktplaatsen.

Hoe is Etsy ontstaan? En sinds wanneer zijn jullie actief in Nederland?

interview Etsy MamaMarketing

Etsy is in 2005 bedacht door Rob Kalin. De Amerikaanse Rob, zelf schilder, timmerman en fotograaf, wilde zijn werk graag online verkopen, maar kon geen geschikt platform vinden. De bestaande online marktplaatsen werden namelijk gedomineerd door elektronica en kapotte toebehoren. Samen met Chris Maguire en Haim Schoppik ontwikkelde hij daarom in drie slapeloze maanden een eigen platform.
Op 18 juni 2005 was Etsy.com een feit. Sinds mei 2011 zijn we ook actief in Nederland.

Wie zitten er achter Etsy Nederland?

interview Etsy mamamarketingMomenteel alleen ik; Ingrid Maria Meijer. Ik werk al een poosje voor Etsy, maar tot nu toe voornamelijk op digitale marketing in Engeland en partnerschappen EU (Rijksmuseum, Karwei, WeTransfer en Best Kept Secret zijn een paar Nederlandse voorbeelden van mijn Etsy projecten).
Ik reisde veel voor Etsy; Londen, Berlijn, Dublin en zelfs NY!
Dat was geweldig, maar het feit dat ik me nu volledig mag gaan inzetten op het mooie landje waar ik ben opgegroeid vind ik te gek.
Gelukkig zit ik niet alleen in een hutje op de Veluwe te werken, maar op een leuk kantoor in Amsterdam met Anna Denise die Digital Marketing doet voor Etsy internationaal.

Hoe onderscheiden jullie je van andere market places als Dawanda en MetdeHand.nl?

In tegenstelling tot de genoemde marktplaatsen, biedt Etsy haar verkopers een wereldwijd publiek. Ik hoor vaak van onze Nederlandse verkopers dat ze voor meer dan 75% verkopen aan het buitenland. Dat is een mooie business boost voor ze.

Daarnaast vragen wij ook de laagste bijdrage, slechts 0,20 dollarcent om een product te plaatsen voor 4 maanden en 3,5% van de verkoopprijs wanneer er iets verkocht is. Dat is niets! En zo kunnen de verkopers bijna het hele verkoopbedrag voor zichzelf kunnen houden.

Dat is mooi in deze tijd. We zetten langzaam koers naar een economie waarin iedereen handel kan voeren en direct contact heeft met de klant en het geld niet verdwijnt naar tussenhandelaren. Hierdoor krijgen de makers weer een eerlijke prijs en betalen de kopers niet belachelijk veel voor unieke producten.

Wie verkopen er op Etsy?

Annelies Vermeulen van Allihoppa, een van de Nederlandse Etsy-verkopers, beeld via Ka-Ching

Annelies Vermeulen van Allihoppa, een van de Nederlandse Etsy-verkopers (foto: Danique van Kesteren)

Dat is echt heel divers: van 3d-printers tot kunstenaars, mode- en productvormgevers, sieradenmakers, koekebakkers (maar dan letterlijk :D), tjee, eigenlijk alles wat je kan bedenken dat handgemaakt of vintage is, mag bij ons verkocht worden.

Het leuke is dat de verkopers vaak een community vormen. Een verkoper op Etsy hoeft nooit meer alleen te werken.

Wie kopen er vooral op Etsy?

Voornamelijk toch wel Amerikanen en Canadezen tot dusverre. Zoals ik eerder al aangaf verkopen onze lokale sellers voornamelijk aan het buitenland en daarvan is de grootste groep toch wel Amerikaans. Dat is ook logisch gezien Etsy in Brooklyn NY ontstaan is.

Maar ook lokaal beginnen de verkopen toe te nemen. Zo organiseerden Nederlandse verkopers onder leiding van Annabel van het Ka-Ching collectief vorig jaar de actie #etsylokaal, waarbij lokale kopers tijdelijk geen verzendkosten hoefden te betalen.

We hoorden toen leuke verhalen over de vele persoonlijke contacten die hier uit voortkwamen – een mooie illustratie van één van onze pijlers: het persoonlijke contact tussen maker en koper weer in ere herstellen!

Welke verkopers doen het opvallend goed op jullie platform?

etsy interview mamamarketing

Met goed verkopen heb je het vaak over de ruwe cijfers. Soms verkoop je goed omdat je geluk hebt, vaker is het resultaat van hard werken.

Wat ik persoonlijk goede verkopers vind, zijn de mensen die begrijpen hoe ze een betaalbaar en uniek product aan de man kunnen brengen. Dat is een vak apart en ik zou er zeker een heel artikel over kunnen schrijven. Maar het komt neer op de volgende zaken.

Succesvolle verkopers hebben altijd een heldere branding, een product waar veel vraag naar is, dat met liefde is gemaakt of uitgezocht én dat is aangepast aan het online verkopen – want dat werkt toch anders dan kopen in een winkel.

Verkopers op Etsy Nederland die deze zaken weten te combineren zijn: De Krantenkapper, Broesj, 1001vintage, Nellianna en Printmeneer, en toch nog wel vele anderen. Nederlandse verkopers zijn hier overigens van nature goed in!

Wat doen deze verkopers anders dan andere verkopers? Met andere woorden: wat is hun succesfactor, volgens jou?

Liefde voor het product. Serieus, dat is de gemeenschappelijke noemer. Ik ken bijna alle genoemde verkopers persoonlijk en zie bij allen een echte passie voor het werk dat ze maken/uitzoeken.

Wat doen jullie om jullie verkopers te helpen bij het opbouwen van een succesvolle webwinkel?

interview etsy mamamarketing

foto via Wiggy’s Life

Het zogenaamde seller handbook is goud waard. Als je al die tips volgt, dan kan het bijna niet mis meer gaan. Echt een goudmijn aan informatie.
Weet je niet wat branding is, lees alle artikelen over branding uit dit blogitem, wat is SEO? Lees er alles over onder het kopje ‘Getting found in search’.

Daarnaast hebben we de zogenaamde treasuries, een soort digitale moodboards van Etsy producten die elke persoon op Etsy kan maken.
Een aantal van die treasuries plaatsen we op de Homepage. Wanneer je als verkoper in een treasury staat gaan de bezoeken naar je shop al gigantisch omhoog, maar wanneer een treasury met jouw product op de Homepage staat, dan is het madness.

Vanaf 1 mei starten we in Nederland met een speciale social media strategie waarin onze sellers actief betrokken worden. Oproepen daarvoor zullen in het Nederland of België team worden geplaatst.

Teams op Etsy is een online forum waar sellers elkaar kunnen ontmoeten en eventueel samenwerken. Een team wordt geleid door een Captain en 1 of meerdere leaders.

Laatst zijn er op kosten van Etsy meerdere van deze Team captains uit heel Europa uitgenodigd om naar Berlijn te komen. Ze hebben daar geleerd hoe je een community verder kunt ontwikkelen en hoe je de steun van Etsy kan gebruiken.

Een mooie zaak, Etsy neemt haar verkopers serieus en stimuleert ze waar we kunnen.
Hou trouwens het Nederlandse Etsy Team in de gaten, zij organiseren meerdere workshops met als doel het verbeteren van jouw ondernemerschap.

Wat is de Etsy School eigenlijk precies? En hoe kunnen Nederlandse verkopers daar gebruik van maken?

etsy interview mamamarketing

De Etsy school wordt georganiseerd door teams, oftewel Etsy sellers.
Het meest actieve team in Nederland op het moment wordt geleid door Annabel, Babette, Margriet en Barbara van het Ka-Ching Collectief. Zij zitten in het Etsy fellowship programma en krijgen van Etsy wat tools om zo’n Etsy school te organiseren.
Binnenkort wordt er een workshop ‘belastingdienst’ gehouden, die door iemand van de belastingdienst wordt gegeven. Dat is nou precies zoiets waar vele kleine ondernemers vragen over hebben. Of de foto-dag die ze afgelopen winter georganiseerd hadden, mooi! Wat is belangrijker dan goede foto’s op een internet verkoop site?

Jullie zijn regelmatig te vinden op events als muziekfestivals en beurzen. Ook werken jullie samen met doe-het-zelfwinkelketen Karwei en het Rijksmuseum. Kun je hier iets meer over vertellen?

interview etsy mamamarketing

Partnerschappen zijn geweldig. De kruisbestuiving levert altijd creatieve resultaten op.

In het afgelopen jaar hebben we samengewerkt met: Boijmans Van Beuningen (Handmade expositie), Best Kept Secret en Lowlands, WeTransfer, KARWEI en het Rijksmuseum. Stuk voor stuk partnerschappen waarin Etsy sellers zijn geholpen aan meer bekendheid of een kick ass omzet… Even 3 dagen op een festival staan en je kunt een leuke tweedehands auto kopen.

Meedoen aan zo’n partnerschap is natuurlijk mega-reclame. Daar kunnen PuurAnders, DeKrantenkapper en CreativeUseOfTech over mee praten.

Veel van onze lezers vragen zich af: “Voor wie moet je kiezen als je een webwinkel wil openen? Etsy, Dawanda of Met de Hand?” Wat is jullie antwoord hierop?

Etsy natuurlijk, haha. Nou, creatieve ondernemers kunnen tegenwoordig natuurlijk kiezen uit legio platforms – en dat is alleen maar goed.

Hoe meer mensen hun brood kunnen verdienen met hun designs, hoe beter! Ik denk dat het belangrijk is om een site te kiezen waar je je prettig bij voelt én past bij je budget.

Wij bieden lage kosten, een sterke community – zowel lokaal als wereldwijd en een groot, internationaal koperspubliek dat zich aangesproken voelt tot het sterke en betrouwbare merk Etsy.

OPROEP:

Heb jij een vraag voor Ingrid van Etsy?
Grijp je kans, en stel ‘m in de comments, hieronder.

Of ben jij, of ken jij, een interessante webwinkelier die via Etsy verkoopt?
Laat het ons weten, laat een comment achter!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

9 reactie bij Interview Market Places: Etsy

  1. avatar
    Diana van Ewijk 22 juni 2014 bij 11:44 #

    Ik heb de vraag via Twitter doorgespeeld naar Ka-ching en Etsy Nederland, Inge! Hoop dat ze snel reageren. Groet!

  2. avatar
    Inge 22 juni 2014 bij 02:14 #

    Hoi,

    Ik ben zelfstandig ondernemer en moet dus mijn BTW afdragen. Voor zover ik heb begrepen, geldt dit alleen voor landen binnen de EU. Klopt dit?

    Vooralsnog zal ik digitale producten aanbieden. In eerste instantie met name als instant download, later zal ik mogelijk ook customized digitale bestanden (bijv. voor visitekaartjes) gaan aanbieden.

    Wat is jullie advies: voor EU landen het BTW percentage op Etsy invoeren, of bij het bepalen van mijn prijzen de BTW als het ware incalculeren? Ik zie dat beiden voorkomen bij Nederlandse verkopers. Het lijkt mij echter lastig om in het laatste geval voor alle EU verkopen achteraf te berekenen wat de BTW is geweest om deze zo af te kunnen dragen?

    Ik hoop dat jullie me hierover advies kunnen geven. Alvast bedankt!

    • avatar
      Ingrid 23 juni 2014 bij 12:12 #

      Hi Inge,

      Dit soort vragen kun je het best stellen aan de belastingdienst. Volgens mij kun je ze zelfs twitteren en reageren ze heel snel!

      Groetjes!

  3. avatar
    Ingrid 22 april 2014 bij 12:45 #

    Hoi Simone en An,

    Nou, ik had de vraag niet beter kunnen beantwoorden dan Simone!

    Wat een goede tip Simone! Misschien een idee om een korte blogpost te schrijven voor EtsyNL over verzenden & verpakken vanuit Nederland?

    Groetjes,
    Ingrid

    • avatar
      Simone 22 april 2014 bij 13:41 #

      Hoi Ingrid,

      Dat wil ik best een keer doen.

      Ik heb ook nog wel een wens voor wat betreft het instellen van de verzendkosten via Etsy. Bijvoorbeeld dat je per artikel het gewicht kan invullen en dat bij meerdere producten het totaalgewicht wordt opgeteld en dat je daar dan de verzendkosten aan kan koppelen. Net zoals de verzendkosten op de PostNL site ook gekoppeld zijn aan het gewicht.

      Wat ook fijn zou zijn, zoals DaWanda nu heeft, is de mogelijkheid om een max. bedrag kan instellen voor het verzenden. Zodat boven een bepaald bedrag ik iets als een pakket kan versturen met de daarbij horende kosten.

      Bij een paar producten komen de verzendkosten aardig uit maar bij veel producten zijn ze te hoog. Dan moet ik daar weer over mailen en geld terug storten of producten toevoegen (als een klant dit wenst) en ik zal er ook wel klanten door verliezen die door de te hoge kosten afhaken.

      Ik kan verzendkosten helaas niet in mijn productprijs verwerken omdat ik ook aan winkels lever en wij hanteren allemaal dezelfde retailprijs.

      Groetjes,
      Simone

    • avatar
      An 23 april 2014 bij 07:39 #

      Ingrid,

      dat is zeker een idee.

      gr
      An

  4. avatar
    An 22 april 2014 bij 08:06 #

    Hallo Ingrid,
    al diverse keren heb ik de site bekeken, erg leuk en intressant. Waar ik het meeste mee zit zijn de verzendkosten, als je iets moet opsturen naar het buitenland. Betaald de koper die en hoe weet je nu exact wat de verzendkosten zijn van je product om het naar het buitenland te verzenden? Tips?

    Gr
    An

Geef een reactie