Interview Market Places: Metdehand.nl

De ontwikkelingen in webwinkelland gaan hard… Als jij wil dat jouw webwinkel over 6 jaar nog bestaat, dan moet je je wel daarin verdiepen. Omnichannel, big data,  future touchpoints – het zijn zaken waar alle webwinkels mee te maken krijgen.
De hamvraag is: hoe ga je daar, als kleine tot middelgrote webwinkel, mee om?

Een van die veelbelovende business modellen is de market place, ofwel de marktplaats.
Voor jou als webwinkelier is het belangrijk om te begrijpen waarom market places het goed doen. Want als je dat snapt, kun je je webwinkelstrategie zodanig insteken dat je optimaal profiteert van de veranderingen – ook als die in eerste instantie negatief lijken voor jouw webwinkel.

Wat is een market place?

Een marketplace (ook wel:  peer-to-peer platform)  is een marktplaats, zoals Metdehand, Etsy of Dawanda. Market places doen het, zowel binnen Nederland als internationaal gezien, goed.

De redenen waarom consumenten graag op market places kopen, zijn:

  • ze hoeven niet verder te zoeken; de market place biedt alles bij elkaar.
  • ze zijn op zoek naar iets unieks

Vanuit de consument gezien is het dus logisch: hoe groter de market place, hoe groter de kans dat een consument vindt wat hij zoekt – en hoe groter de kans op succes voor de market place.

De redenen waarom market places interessant zijn voor webwinkeliers, zijn:

  • Market places houden hun e-commerce mogelijkheden op pijl
    denk aan makkelijk sharen via social media, responsive design, meerdere betaalopties etc
  • Market places zijn geoptimaliseerd voor verkoop
    upselling, cross selling, SEO – zij doen er alles aan de klant hun mandje te laten vullen. En hoe groter de marktplaats is, hoe meer budget er is voor dat optimalisatie-proces. Daar kun jij vaak niet tegenop.
  • Je bereikt een ander, groter deel van de markt
    Een partij als Etsy werkt bijvoorbeeld samen met Lowlands, de Huishoudbeurs etc. Ook benaderen ze actief de pers.
    Daarmee genereren ze aandacht voor het platform an sich en voor verkopers in het bijzonder. Hierdoor kun jij via Etsy een ander publiek bereiken dat via jouw eigen webwinkel.
  • Internationaal bereik
    via een marktplaats als Etsy of Dawanda kun je ook een internationaal publiek bereiken.
    Je eigen webwinkel internationaal maken is lastig. Je moet álles vertalen: niet alleen productomschrijvingen, maar ook alle velden in het bestelproces. Bovendien: hoe trek je überhaupt internationale klanten naar je webwinkel? Een platform als Etsy neemt een groot deel van dat werk uit je handen.

>> lees meer over Market Places als Business Model <<

Omdat market places een belangrijk business model zijn voor de toekomst, interviewen wij de drie belangrijkste creatieve market places van Nederland – en hun succesvolle verkopers. En we kicken af met Metdehand!

11 vragen aan Metdehand.nl

interview metdehand

 

Wie is Metdehand.nl?

Wij zijn Henriette & Wendy Klein, tweelingzussen & creatieve ondernemers. Samen runnen wij het grootste Nederlandse online platform voor handgemaakte & vintage producten. Op het platform Metdehand.nl kunnen creatievelingen, hobbyisten en online ondernemers hun producten aanbieden en verkopen aan een grote relevante doelgroep. Ons platform trekt jaarlijks 270.000 unieke bezoekers, en heeft een groot en blijvend groeiend bereik op social media.

Kun je in het kort uitleggen waar Metdehand voor staat?

Metdehand.nl staat voor creatief ondernemen! Samen met de aangesloten ondernemers (creatievelingen, hobbyisten en designers) onze krachten bundelen om te groeien. Passie voelen voor je creatieve onderneming.

Het online platform, en wij als aanspreekpunt, zijn laagdrempelig, persoonlijk en betrouwbaar. Metdehand.nl is daardoor uitgegroeid tot een waar shop- en inspiratieparadijs voor mensen die houden van unieke producten. Met aandacht en passie gemaakt of vintage.

Dat past goed in de huidige tijdsgeest: gezien ons aldoor stijgende aantal bezoekers waarderen veel mensen dit. Wij  trekken dan ook veel nieuwsgierige, terugkerende bezoekers.

Hoe is Metdehand ontstaan? En sinds wanneer zijn jullie actief?

interview metdehand

Metdehand.nl is op een regenachtige zondagmiddag in 2011 ontstaan uit de passie die wij voelen voor unieke handgemaakte producten. Letterlijk aan de keukentafel!

Wij vonden dat het tijd werd voor een Nederlands platform waar creatieve ondernemers een podium hebben om hun producten aan te bieden.

En om de consument een groot aanbod te bieden van unieke producten, handig geordend.
Daarnaast wilden we onze bezoekers regelmatig verrassen met leuke gratis downloads en wisselende thema’s. Een win-win dus.
Ondertussen is het platform meer dan alleen een passie, het is voor Henriette haar fulltime baan geworden.

Wie zitten er achter Met de Hand?

interview metdehand

De gezichten achter Metdehand.nl zijn Henriette & Wendy Klein, tweeling en partners in crime. Wij vullen elkaar heel goed aan met ieder onze eigen inbreng en kwaliteiten. We begrijpen elkaar zonder veel woorden en kijken dezelfde kant uit.

Steeds vaker werken wij met stagiaires. We gaan ook samenwerkingsverbanden aan, korte of langere perioden, met andere partijen. Deze manier van werken bevalt ons goed.

Hoe onderscheiden jullie je van andere market places als Etsy en Dawanda?

interview met de hand

Wij vinden het een hele eer om met deze twee ‘groten der aarde’ te worden vergeleken 😉 Dat hebben wij zelf nooit gedaan.

Wij zijn kleiner, laagdrempeliger, persoonlijker (wij kennen heel veel gebruikers van het platform “persoonlijk”) en hebben echt passie voor onze zaak. Elke dag weer.

Wij proberen altijd alle binnenkomende vragen binnen 48 uur te beantwoorden, mensen kunnen ons bellen, mailen, skypen, tweeten.
Daarnaast zijn wij een Nederlandse partij op de markt, en dat is best aangenaam tussen de grote Duitse en Amerikaanse podia.

Onze aanbieders proberen we goed te ondersteunen in het zo aantrekkelijk mogelijk presenteren van hun shop en producten door relevante shop- en presentatie informatie te ventileren waar mogelijk.
En wij proberen onze media kanalen in te zetten dmv publicatie in een blad, opname in thema specials of aanvulling op persbericht.

De bezoekers voorzien we ook van inspiratie, niet alleen over de producten op de website, maar ook van bijvoorbeeld leuke tutorials, free downloads, DIY tips, et cetera. We merken dat consumenten dat heel erg leuk vinden.

Wie verkopen er op MetdeHand.nl? 

Hoewel uiteraard ook mannelijke aanbieders op ons platform zijn te vinden, zijn het voornamelijk de dames die zich bij ons aansluiten met hun producten.

De grootste groep bevindt zich in de leeftijdscategorie 25-45 jaar. Maar er zijn ook jongere en oudere onderne(e)m(st)ers aangesloten.

De mannelijke ondernemers op ons platform maken en verkopen vooral hout bewerkte producten (zoals sloophouten tuinmeubels ed) en stoere interieurproducten.
De grootste categorieën op ons platform zijn accessoires, sieraden, huis&inrichting en baby’s&kinderen. Ook tassen, breisels en DIY zijn populaire categorieën.

Wat wij zo leuk vinden aan ons platform, is de enorme veelzijdigheid en verscheidenheid aan producten. Er zijn zoveel verschillende soorten producten te vinden, in uiteenlopende prijs en kwaliteitverhoudingen. De meeste aangesloten ondernemers zijn van Hollandse bodem, maar we hebben ook mensen uit België, Frankrijk en zelfs Thailand mogen verwelkomen.

Wie kopen er vooral op Metdehand?

Onze groep bezoekers is nog steeds snel groeiend en aanzienlijk.

Meer dan 270.000 unieke bezoekers per jaar mogen wij verwelkomen. Velen daarvan bezoeken ons geregeld (gemiddeld 68% herhaalbezoeken).

Wij kunnen niet goed bijhouden hoeveel er wordt verkocht en wat het profiel is van de kopers: ons platform heeft geen ‘koopknop’.
De koop vindt plaats tussen aanbieder en bezoeker, wij faciliteren dat door de knoppen ‘Koop op de website’ en ‘Stuur een Email’. Wij faciliteren daarmee het contact, maar staan buiten het aankoop proces.

De grootste bezoekersaantallen uit Nederland komen uit de Randstad en omgeving. En er zijn net zoveel mannen als vrouwen die ons platform bezoeken. De meeste mensen zijn jonger dan 45 jaar oud.

Buiten Nederland mogen wij ook bezoekers ontvangen; Belgie, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Amerika, zelfs Zuid Afrika staat in onze statistieken 🙂
Als wij Google Analytics mogen geloven, dekken we een groot gedeelte van de wereld.

Welke verkopers doen het opvallend goed op jullie platform?

interview metdehand

Verkopers die het goed doen zijn onder andere Ukje, Hip & Blizz, JipbyJan en Shades of Yesterday.

Wat doen deze verkopers anders dan andere verkopers? Wat is hun succesfactor, volgens jou?

Wat deze verkopers doen is dat ze hun merk een eigen gezicht hebben gegeven. Ze blijven heel dicht bij hun producten in de presentatie daarvan. Ze hebben een sterke basis.
Zij weten goed waar ze voor staan, hebben als het ware reeds een ‘volwassen’ ondernemersprofiel ontwikkeld.

Qua online uitstraling zien consumenten een duidelijke professionaliteit & identiteit en dat straalt vertrouwen uit.
Ook zien mensen dat terug in de kwaliteit en leverbaarheid van de aangeboden producten. Ook op ons platform vallen deze aanbieders op, door de duidelijke heldere fotografie, productbeschrijvingen en look&feel van hun shop.

Wat doen jullie om jullie verkopers te helpen bij het opbouwen van een succesvolle webwinkel?

interview met de hand

Onze verkopers weten dat wij hen altijd persoonlijk terug mailen en ook voor persoonlijk contact deinzen wij niet terug. Geregeld heb ik adverteerders aan de telefoon om hen te adviseren.

Daarnaast bieden wij deelnemers van het Pluspakket extra features om aan hun shop te werken. Zoals perslijsten, een werkdocument Fotografie, tips en trics rondom het schrijven van persberichten etc.

Ook benaderen we regelmatig de media, bladen en pers. Wij creëren deze contacten, verstevigen en onderhouden deze keurig met als resultaat dat we regelmatig een mooie vermelding krijgen. Zo vullen we bijvoorbeeld de Nederlandse Molly Makes-pagina’s met handgemaakte producten op leuke thema’s.

metdehand interview

Eigen markten hebben we nog nooit georganiseerd. Het kost enorm veel tijd in voorbereiding en opzetten en de kosten voor deelnemers zijn aanzienlijk in relatie tot de verkoopperiode.

Daarom zijn we momenteel actief met Pop-Up Shops: wij bieden creatieve ondernemers een tijdelijke gefaciliteerde winkelruimte tegen een laag tarief en zonder veel (financiële) risico’s. Wij merken dat dit voor zowel aanbieders als bezoekers een enorm leuk verrassend en afwijkend beeld geeft aan een winkelgebied.

 Jullie zijn net begonnen met Poush.nl. Kun je daar iets meer over vertellen? 

Wij bieden creatieve ondernemers een gefaciliteerde winkelruimte tegen een laag tarief.

Ons doel is mensen kennis te laten maken met een groeiende groep creatieve ondernemers en hun bijzondere producten. Door de mogelijkheden die een Pop-Up Shop biedt, kunnen wij inspringen op de groeiende markt van creatieve ondernemers en beantwoorden wij hiermee de vraag naar samenwerkingsverbanden.

Om deel te nemen aan de Pop-Up Shops hoef je niet perse aangemeld te zijn bij Metdehand.nl. Wij hebben daarvoor bewust gekozen, om zo ons bereik te laten groeien.

Veel van onze lezers vragen zich af: “Voor wie moet je kiezen als je een webwinkel wil openen? Etsy, Dawanda of Met de Hand?” Wat is jullie antwoord hierop?

Kiezen? Waarom kiezen als je van meerdere platforms tegelijk gebruik kan maken? Mocht je dat niet willen, dan is het eerder zaak om bij jezelf na te gaan welke doelgroep je wil bereiken.

Bij Metdehand.nl is de doelgroep voornamelijk binnen Nederland. Maar word jij wild enthousiast van het versturen van een pakket naar Amerika, dan ben je bij ons niet aan het juiste adres.

Verder kan ik zeggen, dat wij keihard werken met passie aan ons platform. Wij geloven in ons product en in het bundelen van de krachten en samen groeien.

OPROEP:

Heb jij een vraag voor de dames achter Metdehand.nl?
Grijp je kans, en stel ‘m in de comments, hieronder.

Of ben jij, of ken jij, een interessante webwinkelier die via Metdehand.nl verkoopt?
Laat het ons weten, laat een comment achter!

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

,

2 reactie bij Interview Market Places: Metdehand.nl

  1. avatar
    Diana van Ewijk 14 april 2014 bij 11:14 #

    Inderdaad Inge, dat is precies waarom een marktplaats als MetdeHand.nl heel nuttig kan zien, ook voor mensen die al een eigen webwinkel hebben. Dank voor je reactie!

  2. avatar
    Inge 13 april 2014 bij 13:30 #

    Leuk artikel! In mijn geval zeker iets om eens serieus over na te denken:) Henriëtte en Wendy erg leuk dat jullie dit platform begonnen zijn, er worden links en rechts buiten de “grote” zoveel mooie spullen gemaakt door heel veel mensen en die blijven door de grote ketens vaak een beetje in de wereld wat het web heet hangen.

Geef een reactie