Interview: Meer dan 1.000.000 Pinterest-volgers in 6 maanden

pinterest tips meer volgers kidsdinge mama marketing

Pinterest is één grote verzameling van prachtige plaatjes, bijzondere produkten, grappige haarstijlen en mooie knutsels. Sommigen (we noemen geen namen…) zijn er aan verslaafd en zitten dagelijks úren te pinnen, repinnen en liken.

Behalve superinspirerend is Pinterest ook nog eens nuttig: je kunt namelijk specifieke pinboards en pinners gaan volgen. Heb jij bijvoorbeeld een webwinkel in kinderkleding, dan kun je pinners volgen die voornamelijk kinderkleding en accessoires pinnen: zo blijf je op de hoogte blijven van de wereldwijde trends en ontwikkelingen binnen jouw vakgebied of niche. Nog interessanter is het als die pinners produkten van jouw site pinnen; dan kunnen die beelden worden opgepikt door andere pinners (binnen en buiten jouw vakgebied) en voor je het weet heeft jouw webwinkel een internationaal publiek – en dus internationale kopers.

Een internationaal publiek bereiken en je produkten over de hele wereld verkopen dankzij Pinterest… Het klinkt als een droom, maar voor Inge van Kidsdinge is het een droom die uitkwam. Zij startte met Pinterest en bouwde binnen 6 maanden een indrukwekkend volgersaantal op: zij heeft nu meer dan een miljoen volgers op Pinterest. Hieronder lees je hoe ze dat voor elkaar kreeg.

11 vragen aan Inge van Kidsdinge.com

Vraag 1. Je hebt meer dan 1.000.000 volgers op Pinterest… Gefeliciteerd! Hoe heb je dat gedaan? En was het een strategische keuze of eerder een gelukkig toeval?
Dank je wel, het is géén strategische keuze, ik pin met veel plezier en ben dan ook héél snel gegroeid op Pinterest.

Vraag 2. Hoeveel tijd besteedt je ongeveer aan Pinterest? En.. wat vind jij zo leuk aan Pinterest?
Ik besteed dagelijks een half uur tot een uurtje aan Pinterest. Het is fijn om zoveel inspiratie bij elkaar te zien.

Vraag 3. Hoelang ben je al bezig met Pinterest? Met andere woorden: in hoeveel tijd hebben jullie dit voor elkaar gekregen?
Ik ben met Pinterest in het voorjaar van 2012 gestart, we zijn nu een half jaar actief op Pinterest.

Vraag 4. Je hebt 16 pinboards, is dat een bewuste keuze? Een bord als Kids (met zowel produkten als knutsels en kinderrecepten, met pins vanaf heel internet en je eigen webwinkel) lijkt wat losser georganiseerd dan je bord kids toys waarop voornamelijk pins vanaf Kidsdinge.com staan. Vanwaar dat verschil?

“De 16 boards zijn géén bewuste keuze. Ik ben met het Kids board begonnen; na verloop van tijd, toen ik meer ging pinnen, ben ik met specifiekere boards gestart, zoals Kids room, Kids Toys, Kids party, Beautiful kids clothes, Kids Clothes etc. Dat is veel overzichtelijker.

Vraag 5. Hoe heb je de onderwerpen voor je boards gekozen?
“De onderwerpen heb ik op gevoel gekozen en vertegenwoordigen wat ik zelf leuk vindt. Zo zie je in de Love nice food héél veel chocolade… :-)”

Vraag 6: Zijn er ook dingen die je wel erg leuk vindt, maar niet pint, omdat het niet in je thema past?
“Ik heb als één van de laatste boards Funny & cute toegevoegd, omdat ik soms wel iets leuk zag, maar het nergens kon bijzetten. Het is soms moeilijk om bepaalde dingen niet te pinnen omdat ze niet bij het thema passen. Zo pin ik bijvoorbeeld niet teveel kleding in het board My style, maar daar pin ik dan wel weer mijn favoriete tijdschriften op, omdat ik daar ook inspiratie uit haal.”

Vraag 7. Wat betekent het om zoveel volgers te hebben? Worden je pins nu ook vaker gerepind? Leg je bijzonder, of leuke, (internationale) contacten? Of is er iets anders leuks uit voortgekomen?
“Het is héél fijn om zoveel volgers te hebben; de pins worden ongelooflijk veel gerepind, sommige meer dan 2000 keer en zo kom je weer bij de MOST POPULAR PINS terecht, wat weer meer volgers oplevert. Ik krijg nu veel aanvragen om ook op andere moodboards mee te pinnen, we verkopen onze artikelen over de hele wereld en we verschijnen nu ook met www.kidsdinge.com meer op leuke, internationale blogs. We krijgen ook dagelijks aanvragen van internationale ontwerpers/fabrikanten of we hun producten willen inkopen voor onze website.”

Vraag 8. De hamvraag voor iedere MamaMarketeer: haal je er merkbaar verkopen uit? 
“We halen meer verkopen via Pinterest; produkten die op Pinterest staan worden sneller besteld door vooral Belgische en Nederlandse pinners.”

Vraag 9. Gebruik je bepaalde software, zoals Pinerly of Pingraphic?
“We gebruiken géén Pinerly of Pingraphic, we hebben wel sinds kort de Pin It button toegevoegd aan onze site, zodat andere pinners makkelijker zelf hun favoriete produkten kunnen pinnen vanaf www.kidsdinge.com.”

Vraag 10. Ben je ook zo actief op andere social media? En ook: waar kunnen we je vinden?
“Kidsdinge is ook actief op Facebook & Twitter. Op Facebook zijn we te vinden via kidsdingecom, en op Twitter via @kidsdinge. Wij vinden de interactie héél fijn.”

Vraag 11. Wat is jouw belangrijkste tip voor MamaMarketeers die Pinterest (willen gaan) gebruiken?
“De belangrijkste tip is: pin met je gevoel! Laat enkel pins zien die je zelf ook héél leuk vindt.”

Dankjewel, Inge, voor het delen van jouw inspirerende verhaal. Wil jij de pinboards van Inge zelf bekijken? Bekijk hier de pinboards van kidsdinge.com. Benieuwd naar Inge’s webwinkel? Bekijk hier Kidsdinge!
Wil je zelf aan de slag met Pinterest? Goed nieuws; je hoeft tegenwoordig niet meer te wachten op een invitation, dus je kunt direct aan de slag!

>> Heb je een vraag over Pinterest? Of ken/ben jij toevallig andere pinners die Pinterest succesvol inzetten? <<

Laat het ons dan weten in de comments!

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , ,

3 reactie bij Interview: Meer dan 1.000.000 Pinterest-volgers in 6 maanden

  1. avatar
    wilma 25 juli 2014 bij 14:27 #

    Om in te haken op de vorige opmerking; idd , extreem veel volgers met weinig pins ( vrijwel niet in de categorie van kidsdinge) en nog minder volgers, veel volgers die zelfs nog geen borden hebben.
    ik vind het idd ook moeilijk voor te stellen dat je dan toch hogere webshop verkoop kan genereren.
    (Aangezien het grootste deel van de ruim 2 miljoen volgers ruim buiten nederland en belgie wonen.

  2. avatar
    joke 3 oktober 2012 bij 12:07 #

    Meer dan 1 mln volgers in 6 maanden. Hoe krijg je dat voor elkaar?Zijn dit echte volgers? Als ik naar de volgers kijk zien de meesten eruit als een punaise met maar 1 of 2 volgers. De meeste van die volgers volgen ook alleen pinners met volgers van boven de mln.

    Ik vind Pinterest geweldig en pin en repin met veel plezier en ben blij als ik volgers krijg (wat ook lukt), maar ik kan me niet voorstellen dat je zoveel volgers krijgt in zo’n korte tijd.

    Is hier een pinrobot aan het werk?

  3. avatar
    Bianca 24 september 2012 bij 12:32 #

    http://pinterest.com/projectb/
    Ik pin een mengsel van privé en blog-gerelateerde dingen. Mijn website richt zich op leerkrachten die lesgeven aan kinderen van 4-6 jaar, een zeer kleine groep dus. Ik pin, als ik eerlijk ben, voornamelijk voor mezelf. Het is wel handig om op mijn website naar Pinterest te kunnen verwijzen voor verdere inspiratie!

Geef een reactie