Interview: webwinkel Naked Design, via Dawanda

Verkopen via een market place, oftewel een marktplaats, is slim.
Market places blijven groeien, omdat consumenten er graag kopen. En een marktplaats biedt jou als webwinkelier ook flink wat voordelen.

In deze serie interviewen we niet alleen de vrouwen achter Nederlands grootste marktplaatsen Etsy, Dawanda en Metdehand.nl, maar vragen we vooral ook hun meest succesvolle verkopers het hemd van het lijf. En dit keer is dat Marloes Duyker van Naked Design, een van de succesverkopers van het platform Dawanda.nl

Meer weten over Market Places en waarom ze voor jou als webwinkelier handig kunnen zijn?
>> lees hier ons artikel over Market Places <<

11 vragen en 5 verkooptips van Naked Design

studio

Ik zal mij even voorstellen: mijn naam is Marloes Duyker, ik ben 37 jaar oud en woon met mijn drie poezen in Utrecht. Ik ben illustrator én de ontwerper van de Dutch Language Originals – de beruchte naamkettingen met typisch Nederlandse uitdrukkingen zoals: tuttebel, mafkees, trut en tuthola.

marloes duyker mamamarketing interview

Mijn illustraties zijn goed te herkennen – ze zijn gemaakt van textiel en tot stand gekomen met behulp van de naaimachine en o.a. regelmatig te zien in het fijne Flow magazine. Eerder werkte ik al voor Volvo, ABN, Vodafone, Tommy Hilfiger en Fortis.
Voor mijn illustratiewerk gebruik ik textiel. Ik vind de tactiliteit en de structuren van textiel en losse draden prachtig; het materiaal straalt warmte en puurheid uit. De perfectie zit hem in die imperfectie: de foutjes en de losse draden maken het beeld spannend.

1. Jij hebt, naast een bloeiende praktijk als illustrator, ook je eigen accesoire-lijn. Vanwaar die behoefte om een eigen webwinkel te starten?

dawanda nederland interview mamamarketing

Zo’n drie jaar geleden liepen de opdrachten wegens de crisis terug en dan moet je als ontwerper op zoek gaan naar naar andere mogelijkheden om het brood op de plank te krijgen. Via een vriend werd ik op de hoogte gebracht van het bestaan van het Fablab, waar je als student of ontwerper je ideeen kan realiseren met het gebruik van o.a. 3D printers en lasersnijders.

2. Jij maakt ‘Lasercut jewellery for people with a sense of humor’, oftewel: kettingen met daaraan gewone woorden als blogger, maar ook oudhollandse scheldwoorden als Schobbejak en Tuttebel. Hoe kwam je op dat idee?

dawanda interview mamamarketing

Voordat ik er een bezoekje ging brengen vroeg ik mij af wat ik er dan zou willen maken.

Als liefhebber van oudhollandse schuttingtaal werd dit een naamketting met het woord ‘schobbejak’. Inmiddels heb ik ruim 50 uitingen en naast de nederlandse collectie ook een vlaamse (amai, miljaar) en werk ik aan een duitse collectie (scheisse, quatsch).

Deze zijn in ongeveer 15 verkooppunten en ook in mijn webshop bij Dawanda verkrijgbaar. Ook bied ik ze aan tijdens creatieve markten zoals the Swan Market in Rotterdam, de MoMarket in Arnhem en de Feelgood Market in Eindhoven.

De kettingen zijn een groot succes. Ze maken mensen aan het lachen en hebben een sterk sociale functie – het nodigt mensen uit om een gesprek aan te gaan; ECHT contact in een tijd waar veel mensen enkel via hun telefoon/internet communiceren. Daarnaast vind ik het een leuke bijkomstigheid om woorden die in de vergetelheid zijn geraakt te herintroduceren. Woorden zoals vlerk en snoodaard bijvoorbeeld vind ik fantastisch.

Een bijzonder aspect is dat het daarbij niet uitmaakt of de lezer het woord niet kent of de taal niet spreekt. Het maakt mensen nieuwsgierig en deze nieuwsgierigheid resulteert soms in een leuk gesprek.

3. Waarom heb je gekozen voor Dawanda?

Ik had eerst een Etsy winkel, maar die heb ik gesloten, omdat mijn producten er door de wildgroei aan winkels onvindbaar waren geworden voor potentiële klanten.
Ook was de kwaliteit van de aangeboden producten soms ronduit slecht en dat kan invloed hebben op het imago van je eigen product.
Dawanda was op dat moment splinternieuw. Dit platform was een interessant, helder en professioneel alternatief met een mooie strategie (products with love).
Dat het openen van een winkel op Dawanda gratis is en de commissie laag, is ook mooi meegenomen.

4. Je hebt een indrukwekkend aantal verkopen in je webwinkel. Hoe pak je dat aan?

Ik zorg ervoor dat alles, van onderdelen van de halskettingen tot de adreslabels op de zendingen op voorraad is, zodat ik de orders zo snel mogelijk kan verwerken. Inmiddels is de procedure voor het verwerken van orders geperfectioneerd.
De klant verwacht haar bestelling, zoals beloofd,  een paar dagen later dus het is belangrijk om aan deze verwachting te voldoen. Ook als er op dat moment veel bestellingen zijn.

Service is, net als de kwaliteit van je product, erg belangrijk.

5. Ben je bewust bezig met het opbouwen van het merk Naked Design?

Toen ik mijn illustratie-activiteiten met het ontwerpen van sieraden uitbreidde, was ik niet bewust bezig met het opzetten van een label. Wat in 2011 het begin van de Dutch Language Originals was, begon als een experiment.

Nu Naked Design is uitgegroeid tot een label is het belangrijk om het voortbestaan ervan veilig te stellen door innovatie van je product en door effectieve marketing, waarvan de social media erg belangrijke instrumenten zijn.

Als jouw product wordt opgepikt door het publiek dan kan de verspreiding ervan middels die sociale media plotseling erg snel gaan. Het gebruik van de social media kan daardoor zeer effectief zijn.

6. Wat is je favoriete social media platform?

interview dawanda naked design mamamarketing

Met Facebook heb je een erg leuke en directe interactie met je doelgroep.
Doordat deze groep facebookers zelf kan kiezen om informatie te ontvangen en te delen, is deze manier van marketing ongedwongen en gewenst; het is een vorm van entertainment geworden.
Dat er bij de berichten afbeeldingen te zien zijn, is een belangrijke factor.

7. Wat werkt, marketing technisch, erg goed voor Naked Design? En wat werkt totaal niet?

dawanda interview naked design

Ik denk niet alleen dat de rol van de social media erg belangrijk is, maar ook de combinatie daarvan met plaatsingen in de bladen en deelname aan markten, zodat je zoveel mogelijk mensen bereikt; ook op een persoonlijke manier – zoals op de Swan Market bijvoorbeeld.

Mijn doelgroep is namelijk vrij groot: de extraverte jonge vrouw die wel van een grapje én aandacht houdt. Als je weet hoe zij het liefst aan hun informatie en ontspanning komen, dan kun je daar goed op inspringen.

Als het medium niet past bij je doelgroep, dan heeft het uiteraard geen zin om daar gebruik van te maken.

8. Je kettingen worden gedragen in TVprogramma’s en voorstellingen, zoals laatst nog door Katinka Polderman. Hoe komt dit zo?


Iemand wees mij erop dat Katinka inderdaad eigenares was geworden van ‘The Golden Turd’ – de ketting met het poepende hondje met de gouden drol. (Katinka: bedankt!) Zo wijzen mijn klanten mij er zelfs op dat de trut-ketting ook te zien was tijdens een uitzending van de BBC en tijdens een concert van een rockband. Dat zijn natuurlijk geweldige cadeautjes!

dawanda interview mamamarketing

 

Er is blijkbaar een grote behoefte aan draagbare humor en de daaruit voorkomende aandacht; als je mijn kettingen draagt dan heb je dit gegarandeerd!

9. Wat zijn de leukste ervaringen die je dankzij je Dawanda-shop hebt opgedaan?

dawanda interview webwinkel naked design

Dat er enthousiaste klanten zijn die een hele collectie van verschillende halskettingen aanleggen! Vaak zijn ze na de aankoop ook te vinden op mijn facebookpagina en laten daar soms een reactie achter.
Daarnaast word ik door de organisatie van Dawanda zelf regelmatig uitgenodigd om deel te nemen aan diverse interviews en hun love books, speciale gedrukte uitgaven.

10. Je levert ook aan andere (web)winkels en ligt bijvoorbeeld bij de Museumshop Stedelijk Museum Amsterdam. Hoe is dat zo ontstaan en hoe verhoudt die zich qua verkopen en inspanning tot je webwinkel?

dawanda interview webwinkel naked design

Zonder dat je het weet gaan je producten op reis via de sociale media – dit zijn vaak ook ‘selfies’ van blije klanten mét hun nieuwe accessoire die zichtbaar zijn voor hun sociale netwerk en verder. Eigenlijk is daarmee iedere drager van een Dutch Language Original een wandelend reclamebord die zich in de perfecte omgeving van de doelgroep beweegt.

Daarmee verkoopt het product zichzelf en heeft het een groot bereik. Dan is de kans dat het opvalt bij trendhunters en inkopers van winkels ook aanwezig. Er kan dan ook zomaar een mailtje in je inbox verschijnen van het Stedelijk Museum en het Volkskrant magazine!

Ik verkoop momenteel via 12 verkooppunten, 4 webshops en diverse creatieve markten. Die hebben elk hun voordelen. Zo hoeft de webshopper zijn huis niet uit en kan zij ten alle tijde gaan winkelen. De winkel- en marktbezoeker kan op haar beurt weer het product in een leuke omgeving beleven en tijdens de markten kan zij de ontwerper erachter ook spreken.

11. Wat zijn jouw vijf belangrijkste tips voor Dawanda-sellers?

Kettingen en verpakking van Naked Design

Kettingen en verpakking van Naked Design

  1. Zorg dat je product uniek en professioneel vervaardigd is.
    Oriënteer je daarbij ook op wat andere ontwerpers aanbieden en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen en het aanbod.
  2. Je product heeft een verpakking nodig.
    Deze dient er aantrekkelijk en professioneel uit te zien.
  3. Gebruik een prikkelende tekst om je product aan te prijzen.
    Dit kan je winkelbezoeker enthousiast maken en over de streep trekken om tot de aankoop te gaan.
  4. Zorg voor goede foto’s.
  5. Wees zuinig op je klanten en bedankt ze voor hun aankoop.

Meer weten over Jip by Jan?

Volg Janneke dan via Twitter, Facebook of Pinterest. Of lees haar blog en duik in haar webwinkels:

Marloes webwinkel op Dawanda.
Marloes website
Marloes op Twitter 
Marloes op Facebook
Marloes op Pinterest

Nog vragen aan Marloes van Naked Design?

Heb je nog een vraag aan of tip voor Marloes? Grijp je kans, en stel ‘m hieronder, in de comments!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie