Maak een videopitch voor jouw bedrijf

Een videopitch voor MamaMarketing? Dat stond al een hele poos op ons wishlist. Want hoe je jezelf profileert online –  met video? Dat was voor ons een grote uitdaging.

Wij maakten al wel veel video’s, onder andere voor onze onlinetrainingen, SpeedCoachSessies en Screencasts, maar het bleef toch een beetje houtje-touwtje. Daarom waren we ook heel erg blij met de uitnodiging voor Improve Your Performance Day.

Wat is Improve Your Performance Day?

Improve Your Performance Day is een dag (of eigenlijk twee dagen) waarop je met je bedrijf door de wasstraat gaat – met als eindresultaat een videopitch waarin je jezelf voorstelt.

Het mooie is dat je tijdens Improve Your Performance Day van A tot Z wordt begeleid door een superprofessioneel team.
Je wordt ten eerste geholpen bij het formuleren van je boodschap. Want wat wil je nu precies zeggen –  en waarom wil de kijker dat aanhoren?
Daarnaast word je van top tot teen gekleed en opgemaakt. Dat klinkt misschien oppervlakkig, maar het is wel enorm belangrijk dat je er bij een video uitziet op een manier die past bij hetgeen je met je bedrijf uit wil stralen.
Bovendien is je verhaal op film vertellen best spannend – en helpt het enorm als je weet dat je er in ieder geval goed uitziet.

Improve Your Performance Day: dag 1

De eerste dag van Improve Your Performance Day bestond uit een serie workshops.
Niet alleen maar luisteren, maar ook echt aan de bak – voor de camera, om er alvast een beetje in te komen…

Joni Bais – speakers coach


De eerste workshop werd gegeven door Joni Bais van Great Communicators.
Joni is een ervaren spreekster die ons niet alleen uitlegde hoe je overtuigend spreekt, maar ook hoe jij zorgt voor een inhoudelijk overtuigend praatje.
En ja: dat zijn inderdaad twee verschillende dingen!

Waarom doe je wat je doet?


Joni legde uit dat veel mensen wel weten WAT ze doen en HOE – maar dat ze niet weten WAAROM ze dat doen.
En precies dat waarom maakt het verschil tussen jou en je concurrent.
Joni liet ons een filmpje zien van Simon Sinek waarin hij precies uitlegt waarom de WHY van bedrijven zoveel belangrijker is dan de WHAT en HOW.

Oliver de Leeuw – YouTube Marketing


Na de training van Joni was het tijd voor een workshop van Oliver de Leeuw, van MakkelijkMakers.
Hij ging in op hoe je je videopitch de aandacht zou kunnen geven die het nodig heeft.
Met andere woorden: hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen jouw film bekijken? En hoe betrek je jouw kijkers bij je verhaal?

Na deze twee trainingen werden we naar huis gestuurd om eens goed na te denken over ons WAAROM – én natuurlijk om een script te schrijven voor de daadwerkelijke opnamen van onze video pitch.

Improve Your Performance Day: dag 2


Op dag twee gingen we echt aan het werk op een prachtige locatie: het Nes Theater in Amsterdam.Het wemelde er van de mensen; er stond echt een team dat ons geruststelde. Ze wisten waar ze mee bezig waren en dat straalden ze ook uit.

Toen we binnenkwamen waren een paar van onze collegapitchers al druk bezig en hoewel de zenuwen door de zaal gierden was de sfeer fantastisch.

Styling: Cynthia Schrijver


Dana en ik hadden de Start-Up versie, en moesten dus zelf onze kleding meenemen.
De uitdaging daarbij was, dat we én goed bij elkaar zouden passen op het filmpje en tegelijkertijd echt onszelf zouden zijn. Gelukkig kon onze kledingkeuze de goedkeuring van styliste Cynthia wegdragen 🙂

Beauty coach / visagie: Elles Nijkamp


Elles, ook wel bekend als de éénpersoons beauty squad uit Hollands Next Topmodel, keek goed naar onze gezichten en kleding.
Ook stelde ze een aantal vragen over onze stijl. Aan de hand daarvan ging ze in de weer met poeder, lak en kwasten zodat we er uitzagen als een betere versie van onszelf.
Inmiddels waren we best op ons gemak – en dus klaar voor het echte werk.

Regisseur / camerman: Godfried Hartkamp


Tussen het omkleden en opmaken door  konden we het script nog een keer oefenen – daarna was het tijd voor het echte werk .

In een prachtige zaal met fantastisch licht stond Godfried op ons te wachten.
Hij vroeg ons om onze pitch een keer voor te doen alvast met de camera aan… waarop we begonnen te stotteren dat het een lieve lust was…
Godfried nam de tijd, liet ons een paar keer opnieuw beginnen en vatte vervolgens in een paar woorden samen wat hij ervan onthouden had. Dat bleek niet helemaal te zijn wat wij over wilden brengen. Na een kleine aanpassing in ons script gingen we voor het echie.

Godfried hielp enorm door de sfeer informeel te maken. Na de eigenlijke pitch interviewde hij ons – en dàt is de meerwaarde in het interview!
In het tweede deel van het filmpje zijn we veel meer onszelf en dus veel spontaner.
Bovendien stelde Godfried ons vragen over dingen die hij miste in de pitch – zo krijg je als kijker een compleet beeld zònder dat je steeds naar twee pratende hoofden zit te koekeloeren.

Na de filmsessie gingen we weer terug naar de grote zaal waar we met Oliver nog een keer brainstormden over onze YouTube-omschrijving en ook nog even op de foto werd gezet, zodat we een bijpassende profielfoto zouden hebben – en dat was alweer het einde van onze Improve Your Performance Day .

De videopitch van MamaMarketing

Zie hier ons eindreslutaat!
Wij zijn er supertrots op.

Als jij ook graag een videopitch wil maken van jouw bedrijf of webwinke, dan is Improve Your Performance Day absoluut een aanrader.

De meerwaarde van Improve your Performance Day

De meerwaarde zit wat ons betreft in de speakerscoach: dat je wordt gedwongen om je visie en missie onder woorden te brengen.

Wat ook geweldig goed werkt, is dat je in een groep werkt.
Niet alleen is de prijs daardoor lager zijn, maar ook kun je elkaar zo goed helpen.

Zeker bij de eerste dag waarbij je je presentaties oefent was dat  van onschatbare waarde.
In ons groepje zaten twee mannen die geen enkele affiniteit hadden met webwinkels.
Eén van die mannen zei:

“MamaMarketing? Dus jullie helpen moedertjes die achter de geraniums zitten met het oprichten van een webshopje?”

Waaruit maar weer bleek dat onze pitch nog niet sterk genoeg was.

Zo’n opmerking is heel erg verfrissend – zeker omdat je zelf ondergedompeld bent in je bedrijf en in wat je wil bereiken. Het zette ons in ieder geval op scherp!

Meer weten over info over Improve your Performance Day?

> lees hier meer over Improve Your Performance Day.

De volgende sessie vindt plaats op 6 en 13 februari 2014 – echt een aanrader!

PS: wat vind jij van onze videopitch?

Wij zijn benieuwd!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , ,

2 reactie bij Maak een videopitch voor jouw bedrijf

  1. avatar
    Cynthia Schrijver 4 december 2013 bij 14:09 #

    Geweldig samengevat wat wij doen tijdens Improve Your Performance Day, thanks ladies!
    En super om te horen dat jullie trots zijn op jullie video.
    Mission accomplished!

  2. avatar
    Yvonne 2 december 2013 bij 17:34 #

    Wauw, wat ontzettend leuk om te zien!!

Geef een reactie