Jaarplanner 2015

Een goed begin is het halve werk – en dat geldt al helemaal voor je marketing-aanpak. Veel van onze klanten hebben hun webwinkel prima op orde – maar werken op marketing-gebied nogal ad hoc. Ze denken als hun klant – terwijl ze die nu juist een paar stappen vóór zouden moeten zijn.

Want op het moment dat jouw klant zin in krijgt in een Sinterklaas-actie, moet jij die nèt uitrollen. Een goede planning is daarbij cruciaal.

Hulpmiddel bij jaarplanning

Met een goede Hink-Stap-Sprong marketing creëer je de gunfactor, en die zorgt ervoor dat jouw potentiële klant bij jou koopt – niet bij de concurrent. Mensen kopen nu eenmaal het liefst bij merken die ze kennen, sympathiek vinden en vertrouwen.
Om die gunfactor te krijgen, moet je je potentiële klant structureel inspireren, adviseren en helpen – op de momenten dat zij haar behoefte aan heeft. De Jaarplanner 2015 helpt je daarbij.

Zo werkt de Jaarplanner 2015

Wees gerust: het is geen rocket science…Sinterklaas, Kerst, Valentijnsdag, Pasen, de zomervakantie, Dierendag – het zijn allemaal momenten waarop het gros van jouw klanten bezig is met zich voorbereiden (en inkopen doen!) voor deze dagen.
Op de Jaarplanner 2015 hebben we de belangrijkste data, feestdagen en vakanties alvast ingevuld. Zo zie je, in één oogopslag, wanneer je je moet voorbereiden op welk retailmoment.

Tips voor een goede jaarplanning

  1. Print de Jaarplanner 2015 uit, bestudeer ‘m goed en vul ‘m in
    Het liefst meteen voor het hele jaar. Je hoeft in januari niet al je hele Sint-campagne klaar te hebben liggen, maar maak wel alvast een keuze en verzamel bijvoorbeeld alvast content op (geheime) Pinterest-borden.
  2. Plan maximaal twee of drie campagne-perioden in een jaar.
    Je hoeft dan maar twee of drie goede ideeën uit te werken en kunt veel grootser uitpakken, dan wanneer je een meerdere acties over het jaar verspreid.
  3. Zorg dat je campagnes ruim van te voren goed uitgedacht zijn.
    Dan heb je namelijk ook een goed verhaal voor bloggers en bladen. Zij werken namelijk met dezelfde retailkalender en zijn al maanden van te voren bezig met de inhoud van hun blog of blad. Het is daarom belangrijk dat je 4 tot 6 maanden voor je campagne al een goed persbericht klaar hebt liggen.
  4. Markeer je verschillende campagnes op de planner, bijvoorbeeld met een andere kleur.
    Als er een campagne loopt, moet je soms al voorbereidingen treffen voor de volgende campagne. Door verschillende kleuren te gebruiken hou je ze makkelijk uit elkaar.
  5. Laat je inspireren door je concullega’s!
    Bezig met het uitwerken van een campagne-idee? Bekijk onze last-minute marketing-ideeën. In deze serie hebben we sympathieke webwinkel-acties en campagne per retailmoment verzameld – handig, toch?
  6. Hang de Jaarplanner 2015 op een opvallende plaats
    Print de Jaarplanner uit, liefst op A3, vul ‘m in en hang ‘m op een plek die je dagelijks ziet. Niemand heeft iets aan plannen die in een laatje verdwijnen, toch?

Het voordeel van een goede jaarplanning, is dat je bijna nooit meer last-minute iets hoeft te bedenken voor een speciale actie. Als het concept klaar is, dan hoef je het alleen nog maar verder uit te werken naar de middelen die je wilt inzetten. Je kunt dus in alle rust advertenties maken, banners, folders, kaarten, blogs en invulling bedenken en klaarzetten voor je social media, enzovoort.

Download de Jaarplanner 2015

Klinkt als veel werk? Dat is het ook. Maar door er nu alvast mee aan de slag te gaan, kun je het op jouw eigen tempo aanpakken.

Het downloaden van de Jaarplanner 2015 is gratis, in ruil voor een tweet of Facebook update.

Ga aan de slag met je Hink-Stap-Sprongmarketing voor 2015 en kick some ass!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie