Jaarplanner 2016-2017

Iets anders dan jullie van ons gewend zijn, maar niet minder leuk en absoluut niet minder handig, presenteer ik jullie graag de jaarplanner 2016-2017. Gewoon nog steeds een jaar, maar dan niet eentje van januari tot en met december, maar van juli tot en met juni. Ook leuk ;-). En in de vakantie is het natuurlijk een uitstekend moment om eens goed vooruit te plannen, zodat je in de feestmaanden die komen een stuk minder stress hebt.

Voor de pers moet je nu opschieten om ‘Kerstklaar’ te zijn. Maar de jaarplanner is er natuurlijk niet alleen maar om rekening te houden met de pers. Er zijn ook andere campagnes, acties, evenementen die je heel gemakkelijk inplant. We hebben de feestdagen en speciale retailmomenten alvast voor j genoteerd. Je hoeft alleen nog even te kiezen op welke jij je gaat richten.

Planning maken

Voor de jaarplanner van 2015 gaven we je al 6 tips. Maar hoe maak je nu een goede planning voor je campagne of actie?

Bepaal een begin- en een einddatum

Het klikt misschien heel logisch, maar als je de periode helder voor ogen hebt, dan kun je heel gemakkelijk terugrekenen wanneer je moet beginnen met de voorbereidingen. Als je actie doet of een prijs wilt weggeven, dan is het in alle gevallen belangrijk dat je een begin en een eind aan de actie stelt. Dit geeft jou, maar ook zeker je klanten een heel duidelijk kader. En wanneer je een prijs wilt weggeven bepaal je natuurlijk een deadline voor de inzendingen, maar ook de datum waarop je de uitslag bekend zal maken.

Buzzen

Tijdens de actieperiode communiceer je natuurlijk duidelijk wat voor fantastische aanbieding of actie jij wel niet hebt. Maar als je dan pas begint, begin je wel veel te laat. Je moet dus voordat je actie begint alvast een ‘buzz’ creeren. Je laat jouw klanten alvast weten dat die actie eraan komt. Je gaat alvast de aandacht van jouw doelgroep opeisen. Dat doe je, zodat iedereen jouw webwinkel, nieuwsbrief of Facebook pagina goed in de gaten houdt, zodat ze hun vrienden kunnen tippen en zich goed kunnen voorbereiden op wat gaat komen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Met die ‘buzz’-periode hou je ook in je planning heel goed rekening.

Voorbereiding

Voor een goede campagne moet je je goed voor bereiden. Je begint met de planning natuurlijk, maar dan moet je aan de slag. Je moet die goede beelden vinden of maken, teksten schrijven en alles natuurlijk in een mooi ontwerp gieten. Ook dat kost tijd, vaak meer tijd dan je denkt. Dus zorg dat je hiervoor voldoende tijd voor vrij maakt vóór dat je begint met buzzen. Als je al je ontwerpen klaar hebt voordat je begint met je campagne, dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.

Download de Jaarplanner 2016-2017

Een goede planning is het halve werk (ja ik weet dat het gezegde anders gaat). Een heel groot voordeel van een goede planning is, dat je communicatie momenten kunt bepalen. Het is nu heel gemakkelijk om in Facebook of via hootsuite jouw social media posts in te plannen.  En dit zorgt er weer voor, dat je tijdens de campagne tijd over hebt om te reageren én om al die extra bestellingen in te pakken ;-).

Wie wil dat nu niet?

download de gratis jaarplanner

Download hier gratis jouw jaarplanner

 

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn
Nog geen reacties

Geef een reactie