Jij op de foto?!?

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een nieuwe webwinkel voor mijn merk LOVY luxe kindersieraden. Heel verhelderend om van nul af aan te beginnen. Een bestaande winkel bekijk je wel, maar je ziet niet echt meer wat er goed of juist minder goed aan is. Je zit er als het ware te dicht bovenop. Met deze nieuwe winkel wil ik de sfeer van LOVY goed overbrengen, het krijgt een etalagefunctie met veel beeld.

De etalage van je winkel
Ik had me in het begin blindgestaard op ‘de perfecte productfotografie’. En ik kan je één ding vertellen, parels zijn heel erg moeilijk (zo niet het moeilijkst) om goed vrijstaand te fotograferen. Ik kreeg het na veel uitproberen naar tevredenheid voor elkaar, maar een shop vol met kale armbandjes bleek toch geen goede uitkomst, er straalde niet de sfeer vanuit waar ik naar op zoek ben.

Drie soorten foto’s
Wat bleek, om de sfeer van mijn merk zo goed mogelijk in de website terug te laten komen, maak ik gebruik van drie soorten foto’s:

  • vrijstaande productfoto’s van de artikelen die je verkoopt
  • portretfoto’s (1) van kindjes die de sieraden dragen, in de sfeer van LOVY (luxe, tijdloos, klassiek, bijzonder, cadeau)
  • portretfoto’s (2) van mezelf, als degene achter het merk (geeft bezoekers meer vertrouwen
  • sfeerfoto’s; sieraden in een bepaalde setting, bv verjaardag, geboorte, bruiloft

De combinatie van bovenstaande foto’s zorgt voor een totaalbeeld en kan de juiste sfeer oproepen. Ook al maak ik gebruik van een standaard webwinkelsysteem, ik zorg ervoor dat het de uitstraling van LOVY krijgt. Binnenkort vertelt een gastbloggende fotograaf precies hoe je goede productfoto’s kunt maken en waar je op moet letten.

Jij op de foto!
Ja jij… Er zijn maar weinig webwinkels die een goede ‘over ons‘ pagina hebben met een sterke profielfoto. Webwinkeliers verschuilen zich vaak nog achter wollige termen en spreken in de wij-vorm terwijl ze alles alleen doen. Juist door te laten zien wie je bent, waarom je dit doet en dat je voor je product/merk/webshop staat zorgt ervoor dat je bezoeker meer gevoel krijgt bij je winkel.

Moeten we er dan allemaal uit zien als fotomodel om onze producten te verkopen? Nee natuurlijk niet, maar een flatteuze foto is wel van belang. Als je er verzorgd uitziet en door een (professionele) fotograaf foto’s laat maken, dan ben je al een heel eind. Voor een mooie natuurlijke uitstraling is deze blog van makeup artist Lisa Eldridge echt een aanrader. Ik heb een aantal van haar tips opgevolgd en het resultaat is echt heel mooi.

Zo kom je over als jezelf
Daarbij is het belangrijk dat je je op je gemak voelt als je op de foto gaat. Ik kan me nog heel goed een fotoshoot voor de Libelle herinneren. Ik kwam stikzenuwachtig aan bij de fotografe en zij stelde me meteen op mijn gemak. Haar studio was heel sfeervol en huiselijk ingericht en ze deed alsof ze me al jaren kende. Bijna overdreven was het (Amsterdams dacht ik 😉 ). Het kwam een beetje vreemd over, maar dat gemoedelijke zorgde er wel voor dat ik zonder gemaakte lach, maar echt als mezelf voor haar camera en ook zo op de foto stond.

Binnenkort interview ik @fotozee en @hipjehuwelijkin daar over. Chantal vond dat ze niet goed op foto’s ‘plakte’ en Nanda nam deze uitdaging graag aan, met prachtige foto’s als resultaat! Hun interview lees je binnenkort in een nieuwe blogpost van mij.

Sta jij met een foto van jezelf op je webwinkel? Benieuwd!

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

, , , , , , ,

2 reactie bij Jij op de foto?!?

  1. avatar
    Kitty Kilian 14 februari 2011 bij 09:07 #

    Goed onderwerp.. moet inderdaad eens op zoek naar een goeie fotograaf voor een topfoto.

  2. avatar
    Ingrid 11 februari 2011 bij 11:30 #

    Ik denk dat een foto van jezelf ook erg belangrijk is voor de “Over ons”. Ik kijk vaak naar deze pagina bij webwinkels.
    Voor mijn artikelen heeft een vriend die hobbyfotograaf alles gefotografeerd. Ondertussen is er veel bijgekomen en moet ik het zelf doen.
    En zo’n goede fotograaf ben ik helaas niet. Ik zit er over te denken om zo’n kleine kubus fotostudio te kopen. Misschien komen de artikelen er dan toch beter uit.

Geef een reactie