Is jouw webwinkel klaar voor Pinterest?

Ben je actief op Pinterest? Wil je het platform gebruiken om jouw webwinkel te promoten? Denk dan niet alleen na over wat je gaat pinnen. Sta ook stil bij hoe jij jouw webwinkel ‘Pinterest-klaar’ maakt! Anderen kunnen immers van je site pinnen, zonder dat jij een Pinterest account hebt.

In deze blog geef ik tips voor degenen die actief zijn op Pinterest, maar ook voor diegenen die dat nog niet zijn!

1. Is je webwinkel pinbaar?

Begin bij het begin. Kan er vanaf jouw webwinkel gepind worden? Staan er ‘pinbare’ afbeeldingen op je site? Op de pagina’s waarnaartoe je traffic wilt genereren? En zo ja, zijn dit de afbeeldingen die jij wilt delen? Mooie afbeeldingen hebben meer kans op succes.

Controleer dit eenvoudig door de pin-knop van Pinterest te installeren en naar je eigen website te surfen. Een klik op de pin-knop in je browserbalk laat je zien welke afbeeldingen Pinterest vindt (en of Pinterest überhaupt afbeeldingen vindt!). Dit zijn de afbeeldingen die gepind kunnen worden. Dé manier om te ontdekken of je hier nog iets aan wilt veranderen!

is jouw webwinkel klaar voor pinterest 1

Om de pin-knop te installeren moet je een Pinterest account hebben. Heb je die niet, vraag dan aan iemand die actief is op Pinterest of hij of zij dit voor je wil controleren. Ken je niemand? Ik kijk graag voor je!

2. Pin-knop op je site?

Zien pinners direct dat ze van jouw webwinkel kunnen en mogen pinnen?

Maak het mensen zo gemakkelijk mogelijk om vanaf jouw site te pinnen door een pin-knop te plaatsen. Daarmee laat je zien, dat je graag wilt dat mensen afbeeldingen van jouw producten delen.

Plaats de knop op elke productpagina bij de afbeelding van het product op die pagina. Met de ‘Widget builder’ van Pinterest maak je de code om deze knop op je site te plaatsen.

Je hebt verschillende mogelijkheden. Je kunt:

  • een knop maken voor één specifieke afbeelding,
  • een knop plaatsen bij elke afbeelding op de website, of
  • een knop maken die pas zichtbaar wordt als mensen met hun muis over de afbeelding bewegen.

Selecteer de ‘Pin it Button’ uit het menu, kies de gewenste variant van de knop en vul de gevraagde gegevens in. Klik op ‘Build it’ en een voorbeeld van de knop en de code verschijnen in beeld.

Is jouw webwinkel klaar voor pinterest 2

is jouw webwinkel klaar voor Pinterest 3

Uiteraard ben je niet verplicht de knoppen die Pinterest je biedt te gebruiken. Share-buttons zijn op verschillende plekken te vinden, bijvoorbeeld via AddThis.

3. Volg me op Pinterest!

Ben je zelf actief op Pinterest? Maak dit duidelijk aan de bezoekers van je webwinkel, zodat ze je daar kunnen vinden en volgen. Plaats hiervoor een ‘volg me op Pinterest’ knop op je site. Ook hier helpt de ‘Widget builder’ je.

Is jouw webwinkel klaar voor Pinterest 4

Selecteer de ‘Follow Button’ uit het menu, vul je Pinterest url in en de naam van je account. Klik op ‘Build it’ en een voorbeeld van de knop en de code verschijnen in beeld.

4. Pinterest widgets

Je hebt ze vast wel eens gezien op een website: de widgets die de meest recente tweets van een Twitter account in beeld brengen. Deze widgets bestaan ook voor pins op Pinterest. Laat op je website zien wat jij pint en wat mensen kunnen verwachten van de borden op jouw Pinterest account.

De code maak je weer met de ‘Widget builder’. Kies voor een widget met:

  • een specifieke pin,
  • de pins van een bepaald bord, of
  • een overzicht van de meest recente pins op je account.

Vul de url van de pin, het account of het bord in. Geef eventueel de maten voor de widget aan of laat deze automatisch vullen. Klik op ‘Build it’ en het voorbeeld met de code wordt getoond.

is jouw webwinkel klaar voor pinterest 5 Is jouw webwinkel klaar voor Pinterest 6

5. Verifieer je website

Zorg er tot slot voor dat je op je Pinterest account je website verifieert. Dit is niet zichtbaar op je site (wel op je Pinterest account), maar het geeft je toegang tot de Pinterest statistieken over je website.

Daar kun je precies zien welke afbeeldingen er van je website gepind worden en welke producten populair zijn. Dat geeft je waardevolle informatie over wat pinners voor je willen pinnen en met welke soort afbeeldingen je succes hebt. Meer van deze afbeeldingen op je site, betekent meer pins.

Is jouw webwinkel klaar voor Pinterest 7

Om je website te verifiëren ga je naar je account en klik je op het potloodje rechts onder je ‘bio’ tekst. Je komt dan in het scherm ‘profiel bewerken’. Klik daar op de knop ‘Website verifiëren’ en volg de stappen die in beeld verschijnen. In het Pinterest helpcentrum vind je meer informatie mocht je er niet uit komen.

Nu is jouw webwinkel klaar voor Pinterest!

Na het doorlopen van deze vijf stappen, is je webwinkel klaar voor Pinterest. Er is nog een volgende stap. Namelijk het inzetten van ‘Rich Pins’. Daar vertel ik in een volgend blog graag meer over.

Heb jij nog andere ideeën om je website ‘Pinterest-klaar’ te maken? Deel ze gerust in een reactie onder deze blog!

PS: Klaar om effectief te gaan pinnen – en meer klanten naar je webwinkel te trekken?

Met het Werkboek Pinterest voor MamaMarketeers krijg je alle tools in handen voor je eigen effectieve Pinterest-strategie, leer je pinnen vanuit jouw unieke toegevoegde waarde en bind je daarmee je (potentiële) klanten aan je.

Begin nú met pinnen!

>> bestel het Werkboek Pinterest voor Webwinkeliers

avatar

About Suzanne Wartenbergh

Vanaf het moment dat ik met social media in aanraking kwam, was ik geboeid over wat ik er zag gebeuren en enthousiast over de mogelijkheden. Daar effectief gebruik van maken, daar wil ik mensen bij helpen. In maart 2012 ontdekte ik in Pinterest. Visueel ingesteld als ik ben, was ik direct verkocht. Dit is mijn social media platform! Vanaf dat moment pin ik dagelijks, volg ik alle ontwikkelingen rondom Pinterest, deel ik deze kennis via mijn blog, e-books en social media, houd ik #PinDoctor twitter spreekuur, geef ik trainingen en workshops en begeleid ik organisaties bij het inzetten van Pinterest. Ook jou help ik graag!

, , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie