Kerst komt er alweer aan… denk aan je persbericht!

image credits:  mrspreppyhoosier.blogspot.nl

image credits: mrspreppyhoosier.blogspot.nl

En, heb je lekker in de tuin gezeten gisteren?
Eindelijk weer eens genoten van een fijn lente-zonnetje?
Lekker vooruitgedroomd naar een zonovergoten zomervakantie?

Wake up and smell the coffee, dear…

Over 7 maanden is het alweer kerst…

Ja, dat is best wel even belangrijk.
Want dat betekent dat het over 6 maanden Sinterklaas is.
En dat het grote shopping seizoen dan begonnen is.

Waarom dat belangrijk is?

Omdat jij jouw producten in de bladen wil zien schitteren, toch?
Stel je voor: jouw ketting in het kerstnummer van Elle.
Jouw knuffel in het Sinterklaasnummer van Ouders van Nu.
Jouw papieren kerstballen in de special van Flow Magazine.
Zou dat niet een mooie afsluiting van 2013 zijn?

…dus moet je nu wel aan de bak!

Want helaas: als jij in augustus, bruingebakken en uitgerust, bedenkt dat je misschien eens een persberichtje rond moet sturen dan ben je al rijkelijk laat. De meeste maandbladen zijn hun kerstnummers dan al aan het afronden, terwijl jij net begint met nadenken.

Een slimme meid is op kerst voorbereid – en begint dus nu alvast.

Wat staat er in jouw persbericht?

Dus jij wil met Sinterklaas en Kerst in de bladen staan?
Dan kun je alvast bedenken:

  • welk product wil jij gefeatured zien?
  • waarom is dat product interessant?
  • voor welke bladen is dat product interessant?

Heb je eenmaal helder welk product je gefeatured wil zien, dan is het tijd om het volgende te regelen:

  • goede productfotografie (zowel een uitdekker als sfeerfoto’s, liefst ook met mensen)
  • een up to date perslijst (waar stuur jij je persbericht naartoe?)
  • een mooie mailing (enveloppe, papier, etiketten – the works)
  • een veelbelovende bobbel* voor in je enveloppe

Je ziet, nog werk genoeg vóór jouw persbericht klaar is om te versturen.

Voel je al stress?
Nergens voor nodig!
Als je nu begint, heb je dat allemaal op je sloffen geregeld voor het te laat is.
Hoe, dat vertel ik zo.
Nu eerst even verder met dat kerst-persbericht…

Wanneer verstuur jij jouw persbericht?

Houd voor publicatie in het kerstnummer van een maandblad een marge van ongeveer 4 tot 6 maanden aan.
Yep.
4 tot 6 maanden.
Dat betekent dat je eind juni je persbericht moet uitsturen.
Ik zei het toch al…

Geen paniek… schrijf je eigen persberichten

Stel je nu eens voor dat je dat je, zonder problemen, je eigen persberichten kunt schrijven.
Dat je niet dagenlang zit te zweten op een tekst die je uiteindelijk niet goed genoeg vindt om te versturen.
Dat je niet wéér een dure professional hoeft in te huren die een dertien-in-een-dozijn persbericht schrijft.

Als je dat zou kunnen, zou je niet alleen voor kerst een persbericht sturen, maar ook voor Dierendag, Sint Maarten, Sinterklaas en Driekoningen. Of gewoon, als je een prachtig nieuw product binnen hebt, of een leuk event organiseert.
Sterker nog: je zou van te voren na kunnen denken en producten / events ontwikkelen voor de momenten dat je persberichten wil gaan versturen.
Nooit meer last-minute stress én een grotere kans op pers-aandacht – dat kan dus echt.

Want: als je je eigen persberichtenstrategie ontwikkelt en leert hoe je zelf persberichten schrijft, kun je keer op keer jouw webwinkel onder de aandacht brengen bij de media.  Zo vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen en boost je eigenhandig je omzet.

Leer nu je eigen persberichten schrijven

werkboek persberichten voor mamamarketeers en webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt en leert hoe je zélf overtuigende persberichten schrijft.
Je leert hoe je:

  • een kwalitatieve adreslijst opbouwt,
  • steeds weer een originele invalshoek vindt
  • je eigen persberichten schrijft.

Ook helpen we bij:

  • het ontwikkelen van een pers-planning,
  • het verrichten van effectieve nazorg
  • het analyseren en verbeteren van jouw strategie.

Begin nu met het schrijven en versturen van jouw persberichten – en zorg ervoor dat je in december in de bladen staat!

 >> bestel hier het Werkboek Persberichten voor MamaMarketeers

 

*) dat van die bobbel leggen we hier en hier verder uit.

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , ,

1 reactie bij Kerst komt er alweer aan… denk aan je persbericht!

  1. avatar
    Sarah Rosier 1 juni 2013 bij 09:42 #

    Wat een waardevol artikel Diana! Dank je wel hiervoor. Ik ben echt een dufus als het gaat om persberichten. Ik ga meteen aan de slag!

Geef een reactie