Kleine Fabriek Zomer 2014: recap

De Kleine Fabriek is dé kindermodebeurs van Nederland. En wij gaven er maandag een presentatie: ‘Social Media voor winkeliers – een introductie.’ Voor ons erg leuk om eens te spreken voor een groep ondernemers met stenen winkels. Al bleken er in de zaal voor (startende) webwinkeliers te zitten…

In dit artikel een samenvatting van onze presentatie, een korte uitleg van de Hink-Stap-Sprong Social Media Strategie en handige links naar meer interessant leesvoer voor stenen winkels.

De Kleine Fabriek-presentatie van MamaMarketing

MMMKF2014_EntreeSocial media is enorm belangrijk: niet alleen voor webwinkeliers, maar ook voor stenen winkels. Vreemd genoeg lukt het veel kinderwinkels niet om de overstap te maken van offline naar online.

Ze zijn bang dat dat enorm veel tijd en geld kost. Ze geloven dat ze toch niet kunnen concurreren met grote jongens als Zalando en Wehkamp. Ze denken dat ze eerst een state of the art webshop moeten openen, voor ze zich online kunnen profileren… etc.

Zonde!

Veel online ondernemers dromen juist van een stenen winkel, naast hun webwinkel.
Een stenen winkel is een plek waar de klant hun spullen echt kan bekijken, bevoelen en besnuffelen. Waar ze live een praatje kunnen maken met hun doelgroep.
Maar een fysieke winkel openen is een heel andere zaak dan een webwinkel openen – denk alleen maar aan de investeringen, vergunningen, regels, etc. Terwijl het andersom een stuk makkelijker gaat.

Van offline naar online

Heb jij een stenen winkel?
Dan heb je het een stuk makkelijker dan je webwinkelcollega’s – want de start/investeringskosten voor een online presence liggen een stuk lager.

Als stenen winkelier kun je internet op verschillende manieren inzetten:

  • je merk meer bekendheid te geven, zowel online als offline, zowel lokaal als (inter)nationaal
  • een (kleine) webwinkel openen, naast 0f ter ondersteuning van je fysieke winkel
  • een grote webwinkel openen, en de concurrentie aan gaan met Zalando.com

In het eerste geval heb je al genoeg aan een winkelblog en een social media-account.
In het tweede geval begin je met een kleine webwinkel, bijvoorbeeld via SEOshop, MijnWebwinkel of WordPress. Dat is qua kosten heel goed te overzien, allemaal.
In het laatste geval heb je inderdaad miljoenen nodig – daarom laten we die even buiten beschouwing 🙂

Marketing voor stenen winkels die online gaan

Heb je eenmaal een blog, social media-account en/of een webwinkel, dan begint het pas echt.
Want dan moet je klanten trekken. En jij hebt niet de marketingbudgetten van een Wehkamp.
Ook dat hoeft helemaal niet… Want jij hebt iets unieks: de mens achter jouw merk. Die ontzettend leuke, betrokken winkelier die met liefde inkoopt.

En je hebt kennis van jouw branche. Liefde voor de producten die je verkoopt.
Jij kunt je klanten inspireren, adviseren en helpen.
En omdat je dat doet, gunt die klant jou de koop. Jou – niet Zalando.
Dat noemen we de gunfactor.

De Hink-Stap-Sprong

Dé manier om de gunfactor te krijgen, is door de Hink-Stap-Sprong te doen.
Je trekt jouw (potentiële) klant met een interessante social media updates naar je winkelblog.
Op je (web)winkelblog inspireer je haar met jouw kennis, expertise én producten.
Daarmee creëer je de gunfactor en trigger je haar de sprong te maken naar je (web)winkel.

Omdat ze je op jouw winkelblog al heeft leren kennen en vertrouwen, komt ze positief geladen naar jouw winkel – klaar om te kopen.
En dat kost je dus niets meer dan bloggen over je vak en winkel, en die blogs te delen via social media.

Voorbeelden van de Hink-Stap-Sprong

In onze presentatie gaven we natuurlijk ook twee voorbeelden van winkeliers die een goede Hink-Stap-Sprong deden: Laura van den Brink, voor haar webwinkel LOVY:

Fotoshoot voor nieuwe collectie, met Jamie Faber.

Fotoshoot voor nieuwe collectie, met Jamie Faber.

En we gaven een goed voorbeeld van een stenen winkel: Bonbon on the Block, een kinderboetiek in Rotterdam.

BonbonOnTheblockIGDaddyRocks

Beiden hebben op volstrekt eigen manier content gecreërd die niet alleen veel goodwill opleverde bij hun klanten – maar ook verkopen. En daar gaat het allemaal natuurlijk om!

Na onze presentatie kwamen er nog flink wat vragen uit de zaal. Van “Maar hoe weet ik nou waar ik over moet schrijven?” tot “Hoe krijg ik meer volgers op Instagram?” Dit vinden wij altijd een heel leuk onderdeel van de presentatie.

Ondanks de hitte en het klein maar fijne publiek was het een wat ons betreft een geslaagde middag!

Aan de slag met de Hink-Stap-Sprong?

In september lanceren we een werkboek Hink-Stap-Sprong waarin we precies uit de doeken doen hoe je dat aan moet pakken.
Maar tot die tijd kun je je al flink inlezen:

>> lees hier meer over de Hink-Stap-Sprong voor stenen winkels

>> lees hier over de Hink-Stap-Sprong van (web)winkelier Broesj die de Hink-Stap-Sprong doet met behulp van Instagram.

Meer lezen over social media voor winkels?

>> lees hier onze column over winkeliers en Pinterest, voor Bengels

>> lees hier onze column over winkeliers en bloggen, voor Bengels

Heel veel succes (en plezier!) met de Hink-Stap-Sprong!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie