Knip en plak je eigen huisstijl in elkaar

Studio-Neeltje_MMHoe vaak gebeurt het jou, dat je al na een paar seconden wegklikt van een webshop? En belangrijker, wat zorgt ervoor dat je besluit om de winkel daadwerkelijk ‘in te stappen’ en niet meteen rechtsom keert bij de deur?

Iets wat voor mij persoonlijk altijd een grote rol speelt is mijn eerste indruk van de website. Hoe ziet de website eruit en voel ik mij aangesproken om verder te klikken?

De vormgeving van je webshop is daarom een krachtig middel van je branding. Aan de basis van deze vormgeving ligt een belangrijk uitgangspunt; je huisstijl, maar wat is nou precies een huisstijl?

Meer dan een logo

Er wordt vaak gedacht dat een huisstijl hetzelfde is als een logo, maar eigenlijk komt er veel meer bij kijken. Onder een huisstijl valt ook kleurgebruik, het gebruik van lettertypes, een bepaalde opmaak van je website en reclamemateriaal of hoe je bijvoorbeeld om gaat met fotografie. Kort gezegd omvat jouw huisstijl alle herkenbare beeldelementen die terugkomen in al je communicatiemiddelen.

Huisstijl handboek

Grote bedrijven hebben allemaal een huisstijl handboek, een soort van basisboek waar precies in staat omschreven hoe de huisstijl moet worden toegepast.

Wanneer je bijvoorbeeld een folder moet maken kun je opzoeken hoe de folder moet worden opgemaakt, welke lettertypes en welke kleuren je moet gebruiken. Door op deze manier consequent om te gaan met de huisstijl zorg je voor een stuk herkenning bij je klanten, en dat vinden de meeste klanten erg fijn!

Zo’n huisstijl handboek is natuurlijk niet alleen handig voor grote bedrijven, voor kleine ondernemers is het ook heel prettig om dit soort dingen op een rijtje te hebben.

Een grafisch ontwerper kan hierin veel betekenen voor je. Het is misschien een pittige investering en ik weet dat de verleiding groot is om hier zelf mee aan de slag te gaan. Maar misschien heb je net zoals ik wel eens een keertje zelf je pony proberen te knippen. Sindsdien waardeer ik mijn kapster heel wat meer.

Wat kun je wel zelf doen?

  • Iets wat ik zelf altijd een leuke manier vind om een goed inzicht te krijgen in de gewenste uitstraling van een huisstijl is het maken van een moodboard. Dit kan digitaal via Pinterest of gewoon heel simpel op een groot vel papier.
  • Verzamel allerlei beeldmateriaal wat jou aanspreekt, dit kunnen kleurenstaaltjes zijn uit de bouwmarkt, plaatjes of mooi vormgegeven teksten uit tijdschriften. Verzamel gewoon alles wat je mooi vindt. Je zult zien dat er in je moodboard een rode lijn is aan te wijzen en het geeft je een perfect uitgangspunt om te beslissen wat voor uitstraling jouw huisstijl moet hebben.
  • Doe ook eens onderzoek door te kijken naar wat vergelijkbare collega ondernemers als huisstijl hanteren. Kijk wat je mooi vindt en – heel belangrijk – wat niet. Met deze kennis kun je beter bepalen waarmee jij je kunt onderscheiden.
  • Veel branches zijn verbonden met een bepaald kleurgebruik. Maak gebruik van dit gegeven. Dit soort kleur opvattingen zijn er niet voor niets. Onderscheiden is 1 ding, maar door hiervan af te stappen kun je klanten in verwarring brengen.
  • Maak beslissingen over de fotografie die je gaat gebruiken. Aan fotografie zitten zoveel elementen verbonden die ervoor zorgen dat er eenheid in je beeldmateriaal ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan beelduitsnedes, lichtgebruik en de manier waarop je produkten of mensen fotografeert.
  • Lettertype gebruik is een ontzettend bepalend onderdeel van je huisstijl. Het is verbluffend wat je kunt bereiken met een goed en origineel lettertype (denk maar aan Coca Cola).

Let er wel op dat je niet overdrijft, meer dan 3 lettertypes heb je niet nodig.

Je ziet, er zijn heel wat zaken waarmee je jouw huisstijl een eigen gezicht geeft.

Op welke manier je er ook mee aan de slag gaat, probeer ervan bewust te zijn dat wat je maakt of laat maken consequent wordt doorgevoerd.

Een goede huisstijl neemt niet alle drempels weg, maar geeft klanten soms wel net even dat zetje je winkel in.

Facebook huisstijl vragenuurtje 

Heb jij specifieke vragen over jouw huisstijl? Twijfel je bijvoorbeeld over je lettertypes of zou je willen weten of er iets verbeterd kan worden aan je logo? Donderdag 24 januari beantwoord ik op de Mamamarketing Facebook pagina om 12.30 een uur lang al jullie huisstijl vragen. Je kunt jouw vraag alvast in de opmerking hieronder achterlaten, stel hem alvast op Facebook of stuur een mailtje naar: dana [at] webvedettes.nl. Je kunt jezelf ook aanmelden op Facebook, zodat je het Facebook huisstijl vragenuurtje kunt volgen.

avatar

About Cora Verhagen

Cora Verhagen, mama van Tygo (2008) en Sybe (2012), werkt als freelance grafisch ontwerper en illustrator onder naam van Studio Neeltje. Ze richt zich specifiek op ZZP-ers en kleine ondernemingen en vindt niets leuker dan het vertalen van hun persoonlijke werkpassies naar heldere communicatiemiddelen, zodat zij on- en offline een professionele indruk achter laten. Facebook: facebook.com/studioneeltje Twitter: @StudioNeeltje Pinterest: pinterest.com/studioneeltje

, , , , , , , ,

5 reactie bij Knip en plak je eigen huisstijl in elkaar

  1. avatar
    David Janssen 2 december 2013 bij 10:43 #

    Mee eens!!

  2. avatar
    Cora Verhagen 5 november 2013 bij 09:36 #

    Met ‘knip en plak’ doel ik dus vooral op het feit dat je een moodboard maakt ter voorbereiding op de daadwerkelijke huisstijl 😉

  3. avatar
    Cora Verhagen 5 november 2013 bij 09:30 #

    Bedankt voor je reactie David. Het laatste wat ik wil is dat mensen hun huisstijl onderschatten. Ik pleit er juist altijd voor dat ondernemers hier veel tijd en aandacht aan besteden. Het liefste heb ik natuurlijk dat zij hier een professional bij betrekken.

    Mijn ervaring is dat wanneer je ondernemers actief betrekt bij alle voorbereidingen en samen duidelijk in kaart brengt wat ze willen communiceren, je betere huisstijlen kunt ontwikkelen. En een stukje bewustwording zorgt er ook voor dat een ondernemer zijn/haar huisstijl blijft onderhouden nadat het ontwerpproces klaar is.
    Vandaar de tips.

  4. avatar
    David Janssen 5 november 2013 bij 09:11 #

    Een unieke huisstijl doet veel voor een onderneming. Het wekt vertrouwen en straalt professionaliteit uit. Dit is iets wat je niet moet onderschatten.

    • avatar
      Diana van Ewijk 5 november 2013 bij 09:22 #

      Helemaal eens, David! Ik zal Cora vragen te reageren op je comment. Want het laatste wat zij wil, is dat mensen hun huisstijl onderschatten.

Geef een reactie