Korte online persberichten

Dit is een manier die je gebruikt als je al bekend bent bij een persoon van de redactie. Als je slim bent geweest, heb je een e-mailadres gevraagd bij je telefonische opvolging van je per post verstuurde persmap. Hou je contact warm door af en toe een klein e-mail berichtje te sturen. Deze manier kost niet veel tijd en je hebt de nieuwsgierigheid toch weer geprikkeld met kans op een nieuwe plaatsing.

Planning Online Persberichten

Hou met het sturen van deze berichten rekening met de planning van een blad. Deze kun je vaak ook online vinden. Stuur je hoogzomerproduct dus niet in augustus maar een seizoen of een half jaar eerder. Producten die niet seizoensgebonden zijn kun je natuurlijk altijd sturen. Vaak hebben verschillende nummers ook thema’s waar je leuk op in kunt spelen met jouw producten. Zo stuur ik mijn halvedagtas (een schooltasje voor de woensdag en vrijdagochtend) op een moment dat ik weet dat ze bezig zijn met back to school items aan het eind van de zomervakantie.

Redactionele Planning

Subject

Verzin een pakkend subject waarmee je je mail stuurt. De redactie krijgt zoveel mail dat ze meteen moeten kunnen zien of het belangrijk/leuk genoeg is om jouw bericht te openen.

Online bericht

Persoonlijk

Begin je mail met een persoonlijke vraag. Bijv. “Hoe gaat het met je? Het is alweer een tijdje geleden dat we contact hadden, maar ik wil je dit niet onthouden.” Of “Wat zag ik een leuke productie van je in het blad van…!’’ etc. Blijf op de hoogte van producties (en dus stylisten die ze maken) waar je in wil staan. Zo bouw je ook een relatie op. Ik ben de afgelopen jaren bevriend geraakt met goede stylistes, ze weten me nu ook te vinden als ze uit zichzelf wat van me willen plaatsen. Stuur je mail dus ook niet in een keer naar 20 redacties of personen met een algemene aanhef. Jij wilt dat de bladen moeite doen jouw te plaatsen dan mag jij er ook best wat voor doen aandacht van ze te krijgen toch?

Wie ben jij?

Fris het geheugen van je ontvanger eventueel nog even op met een kleine samenvatting van je site, concept of product. Maak dit niet te lang. Voor de lezer moet het heel snel duidelijk zijn of ze jouw foto’s wil gebruiken.

Presentatie foto’s in online persberichten

Schrijf iets leuks over je nieuwe producten en plaats goeie scherpe vrijstaande foto’s van de producten, die je wil laten zien of geplaatst wil krijgen, direct in de mail. Stuur ze er dus niet bij als attachment want dat is weer een extra handeling die tijd kost en een evt. drempel kan zijn bij gebrek aan tijd.  Zorg dat de foto’s niet te zwaar zijn en een hyperlink hebben met je site. Het is handig als je direct doorlinkt naar de betreffende productgroep op je site. Als je ontvanger geïnteresseerd is kan ze meteen ook andere producten van je bekijken. Soms moeten ze rekening houden met kleuren op een productpagina of met een shoot en willen ze net iets anders. Zet er duidelijk bij dat alle beelden van je webshop in hoge resolutie op te vragen zijn middels een mail aan jou. Stuur de foto’s na de aanvraag dan altijd via Wetransfer.com zodat de mailbox van je ontvanger niet in een keer vol zit. Grote frustratie van redacties zijn het over de schutting gooien van grote zware bestanden die de mailbox niet aankan. Dit kan dan weer een reden zijn dat ze je in het vervolg blokkeren en dat wil je natuurlijk niet.

Niet geschoten altijd mis!

Ga er niet van uit dat de redactie iets van je gebruikt maar deze manier is vaak wel efficiënt als je het regelmatig opvolgt. Als ze in het verleden geen tijd hadden, bestaat de kans dat je een keer wel raak schiet en op het juiste moment met een leuk product komt waar ze iets mee willen doen. En als het bij redacties van bladen niet wil lukken dan heb ik de volgende keer een tip voor je hoe je toch in modespecials kan komen.


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Cieleke van Houten

Cieleke van Houten (38 jr) en creatieve moeder van 3 kinderen, startte na een loopbaan in de reclamewereld begin 2011 met Binnestebuites. Een webshop waar ze met de hand gemaakt kindertextiel verkoopt dat je aan 2 kanten (Binnenstebuites: zoals een kind Binnenstebuiten zegt) kan dragen en/of gebruiken. Efficiënt voor moeders maar vooral leuk en verrassend voor kinderen. Ze ontwikkelt en maakt de producten zelf, verzorgt haar eigen marketing communicatie met heel veel plezier en succes en schrijft DIY blogs voor het online Magazine Moodkids.nl

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie