Last-minute marketing: Back to School

Nog een paar uur en dan gaat Regio Zuid ook op Zomervakantie. Een weekje later dan Regio Noord, dat vorige week al met de noorderzon vertrok…Regio Midden moet nog een weekje, en dat betekent dat het tot en met 30 augustus 2014 een stuk stiller zal zijn dan je gewend bent. Niet alleen op Twitter, Facebook en andere social media kanalen, maar ook in je webwinkel. 

Tijd die je goed kunt gebruiken.
Om tot rust te komen. Om van een afstandje te kijken naar je webwinkel – en je leven. Om te evalueren of je nog wel op de goede weg zit.

Maar je kunt ook heel praktisch aan de slag.
Want de eerste vakantiegangers gaan 17 augustus naar school. En dat betekent dat de zomervakantie een prachtige tijd is om Back to School-producten te verkopen!

Na de zomervakantie: Back to School

Vanaf 17 augustus 2014 gaan de eerste kinderen weer terug naar school.

Traditioneel wordt hier flink voor geshopt. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe luizencapes voor de kleintjes. En aan schoolagenda’s, schriften, schrijfgerei, passers, linealen, geodriehoeken voor de groten.
En ook voor ouders valt er heel wat aan te schaffen, denk bijvoorbeeld aan gezinsplanners en -agenda’s. En de bijbehorende stempels, masking tape, (fluor) stiften… want een beetje moeder/vader begint graag stijlvol aan het nieuwe schooljaar.

Back to school boodschappenlijst:

  • schooltassen, etuis, zwemtas, gymtas
  • stationary: stempels. masking tape, memoblaadjes, kladblokken, notitieboekjes, pennen, potloden
  • lunch: bekers, trommels, bento boxes
  • kleding: nieuwe schooloutfit, gymspullen, schoenen, najaarscollectie, knielappen, sieraden, haaraccesoires
  • andere artikelen die bij dit thema passen: vriendenboekjes, schoolpleinspeelgoed (bv knikkers, stoepkrijt, springtouw etc), alles waar afbeeldingen van schooldingen op staan (bv een t-shirt met een potlood erop), wekkers, horloges

En als je verder doordenkt, kun je vast nog wel een hele lijst producten bedenken.

Hoe spring je in op Back to School?

Heb jij een webwinkel in aan Back to School gerelateerde producten, dan kun je die met last-minute marketingacties onder de aandacht brengen.
Daarbij kun je denken aan rechttoe-rechtaan kortingsacties, maar ook aan wat opvallender acties.

Hema spiekpen

Zo had (in 2010 alweer) HEMA de Spiek-actie, waarbij scholieren werden opgeroepen hun spiektips te delen. De leukste wonnen een speciale Spiekpen.
Op deze actie kwamen 33.000 spiektips binnen. Van scholieren, die dus ook meteen zagen welke schoolspullen HEMA in het assortiment had. Slim!

hemamaskingtape

En in 2012 had HEMA de Back To School Tape-it actie. In dat jaar werd masking tape helemaal hot, en besloot HEMA het ook in haar assortiment op te nemen.

HEMA schoolactie

 

Ook deze actie leverde enorm veel inzendingen op. Deze inzendingen kwamen op een speciale actie-pagina van HEMA – en een groot deel daarvan werd weer gepind op Pinterest.

Pins van schoolactie.hema.nl op Pinterest

Back to School-acties voor het webwinkelMKB

Als kleine tot middelgrote webwinkelier heb jij niet het marketingbudget van de HEMA. Maar dat wil niet zeggen dat je dan niet een succesvolle actie kunt voeren – integendeel, zelfs!

Inspiratie nodig? Voor andere belangrijke retailmomenten verzamelden wij voorbeelden van geslaagde acties in het webwinkelMKB:
>> last minute marketing Blue Monday
>> last minute marketing Valentijn
>> last minute marketing Pasen
>> last minute marketing Koningsdag
>> last minute marketing Moederdag
>> last minute marketing WK2014

Hier vind je acties die je met een laag (of zelfs geen) budget kunt uitvoeren voor jouw webwinkel. En die je vrij makkelijk zelf op kunt zetten en uit kunt voeren – handig, als je geen design/copywriter/webdevelopment team ter beschikking hebt.

Toch nog een persbericht versturen?

De Back to School producties verschijnen meestal in het augustusnummer van de bladen, dat half juli in de bus ligt.
Bekijk je collectie, pik drie items eruit die bij dit thema passen en schrijf een to the point persbericht over Back to School.
Voor dagbladen kan het nog nét.

>> Lees hier hoe je een Back to School persbericht schrijft.

Volgend jaar goed aanpakken?

Ga jij bijna op vakantie, heb je geen seconde gedacht aan Back to School en baal je ervan dat je nu niets hebt?
Niet doen!
Doe liever iets constructiefs:

>> download hier de jaarplanner <<

en kijk nu alvast welke leuke inhakers je voor andere bijzondere dagen kunt bedenken!
Want als je een half jaar geleden al had geweten dat je nú een leuke Back to School-actie zou hebben, had je daar toen al een persberichten voor kunnen uitsturen – en had je actie (nog) meer aandacht gekregen.

Een goede voorbereiding is het halve werk.
Downloaden, dus, die jaarplanner voor 2014!

Heb jij een leuke Back to School-actie?

Laat het weten in de comments hieronder!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

1 reactie bij Last-minute marketing: Back to School

  1. avatar
    Vera 10 augustus 2015 bij 11:07 #

    Dank je wel voor de handige tips! Speciaal voor de back to school-actie, heb ik een giftbix samengesteld om vrolijk het schooljaar te beginnen

    http://www.leukelintjes.nl/a-41255010/birthday-boxes-kadopakketjes/back-to-school-box/

    Met allerlei leuke vrolijke hebbedingetjes.. Als je nu nog niet naar school wilt, dan weet ik het ook niet meer 🙂

Geef een reactie