
31 oktober is het weer Halloween. Dat vieren jouw klanten, zeker de mensen met kinderen, door zichzelf eng te verkleden en zo zingend langs de deuren te trekken.
Voor webwinkeliers is dit een mooi moment om iets extra’s te doen voor je klanten: zo geef je hen (en als het meezit je verkoop) een boost.
In dit artikel last minute inspiratie voor lastminute marketing tips voor Halloween!
Last-minute Marketing Tips voor Halloween
De vraag is natuurlijk: wat kun jij als webwinkel met Halloween?
Halloween wordt in Nederland lang niet zo groot gevierd als in Amerika. Maar veel mensen vieren het wel klein, vooral mensen met kinderen. De kinderen worden verkleed en geschminkt, ze krijgen een mandje of tas om snoep in te verzamelen.
Verkoop jij verkleedspullen of schminksets? Dan is Halloween voor jou een goed moment om iets extra’s voor je klanten te doen. Maar ook als je traktaties verkoopt, kun je goed inspelen op Halloween. Een griezelige traktatie is nooit weg, toch, voor kinderen die in de herfst jarig zijn?
Ook kinderboekenverkopers kunnen hun hart ophalen, met bijvoorbeeld een top 10 van de spannendste prentenboeken.
Hieronder drie leuke voorbeelden van hoe merken aanhaken op Halloween.
1. Paraplu pimpen: Senz
Make your own #scary #pumpkin with your #orange @senzumbrellas & this awesome #Halloween kit: http://t.co/8uJpCQ26Bl pic.twitter.com/zzXLGwS40J
— senz° umbrellas (@senzumbrellas) October 22, 2014
Het Nederlandse paraplumerk Senz (je weet wel, van die stormparaplu’s), deelt een printable waarmee je van je paraplu een spookje maakt. Ze koppelden het bovendien aan een give-away, waarmee je een (pompoen)oranje paraplu kon winnen:
2. Grapjes: Variaties op een potje Marmite
I ain’t afraid of no toast. #Halloween pic.twitter.com/cyb2bU7vfl
— Marmite (@marmite) October 29, 2014
Marmite maakt een leuke grap via Twitter: “Ï’m afraid of no toast”.
Ook op hun Facebook-pagina haken ze aan bij het Halloweengevoel, met dit enge filmpje:
Grappig om te zien hoe ze hun product (een potje Marmite dat er al jaren hetzelfde uitziet) grappig weten in te zetten. En om te zien dat dat werkt! Het filpje werd meer dan 70x gedeeld.
3. Free download: Halloween Traktatiezakje van Post en Papier
Anouk van Post & Papier, deelt dit Halloween traktatiezakje met haar volgers. Snoepjes erin en klaarzetten bij de voordeur, voor al die aanbellende spookjes.
4. Free download: Halloween Poster van Oktoberdots
Ook Babet, van Oktoberdots, deelt een gratis printable: deze grappige Halloween-poster, via onder ander Instagram.
Babet pakt het breder aan dan Anouk: de poster is opgenomen in een speciaal Halloween blogbericht, waar Babet nog een paar leuke Halloween-tips geeft.
Bovendien geeft ze op het eind van haar blogbericht de tip om, als je meer Halloween-inspiratie zoekt, haar speciale Halloween Pinboard te volgen:
Zo vangt Babet drie vliegen in één klap:
- ze kweekt goodwill (want ze inspireert haar fans en geeft hen een cadeautje),
- ze werft er Pinterest-volgers mee én
- ze zorgt ervoor dat haar merk, in de vorm van het postertje, bij mensen thuis zichtbaar wordt. En dat is fijn, voor een webwinkel die je niet ziet als je niet achter de computer zit.
Een printable kan dus heel goed werken. Aan de andere kant: het kost ook best wat tijd en geld om een goede printable te ontwikkelen. Het is dus belangrijk dat je, als je een printable ontwikkelt, ervoor zorg dat je ‘m goed uitnut. Babet heeft dat heel goed gedaan, al mis ik ook bij haar nog iets… namelijk een link naar een van haar producten. Een banner voor een mooie herfstposter had prima in de zijbalk van het blog gepast, en had geïnteresseerde fans klant kunnen maken. Zo werkt de Hink-Stap-Sprong optimaal!
En jij? Heb jij een leuke Halloween-actie?
Zo ja: laat het weten, laat een comment achter!
Zo nee: het is nog niet te laat… Halloween is over twee dagen. Bedenk iets wat goed bij je merk past en knal het de wereld in. Een foto-actie bijvoorbeeld, waarin het engst verkleedde kind een leuke prijs wint.
Het hoeft niet duur of ingewikkeld, het gaat erom dat jij je volgers iets extra’s biedt: niet alleen een korting, maar juist ook iets wat op een andere manier waarde heeft.
Volgend jaar goed aanpakken?
Baal je ervan dat je nu niets hebt?
Niet doen! Doe liever iets constructiefs:
>> download hier de jaarplanner* <<
en kijk nu alvast welke leuke inhakers je voor andere bijzondere dagen kunt bedenken!
Want als je een half jaar geleden al had geweten dat je nú een leuke actie doet, had je daar toen al een persberichten voor kunnen uitsturen – en had je actie (nog) meer aandacht gekregen.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Downloaden, dus, die jaarplanner voor 2014!
*) En ja, we zijn druk bezig met een jaarplanner voor 2015!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan mis je ‘m niet.

- Kom leren in Almere - 7 oktober 2015
- Let’s TalkShop: Najaar 2015 - 12 augustus 2015
- ZomerSchool: Persberichten voor webwinkels - 9 augustus 2015
- ZomerSchool: Twitter voor webwinkels - 2 augustus 2015
- ZomerSchool: Pinterest voor webwinkels - 26 juli 2015
Wat een leuk stukje! Heb de tip meteen meegenomen en de link naar mijn speciale herfstcollectie staat inmiddels aan de zijkant. Erg leuk om daar dingen te plaatsen inderdaad, had ik helemaal nog niet aan gedacht! Thanks! 😀
Kijk, daar houden wij nou van, van die supersnelle acties 🙂 Succes!