Last-Minute Marketing: Kerst

Over twee weken is het weer Kerst – kun je het geloven?

Voor webwinkeliers is dit een mooi moment om iets extra’s te doen voor je klanten: zo geef je hen (en als het meezit je verkoop) een boost. Want jouw potentiele klant is misschien wel precies op zoek naar dat wat jij te bieden hebt – maar dan moet ze wel weten dat je bestaat, natuurlijk!

Een goede Kerst-verkoop staat of valt met de vraag of je wel zichtbaar genoeg bent. Daarom delen we in dit artikel (geheel in de kerstgedachte!) een paar fijne last-minute marketing tips voor webwinkeliers.

7 last-minute Marketing Tips voor Kerst

De vraag is natuurlijk: wat kun jij als webwinkel met Kerst?
Dat is een kwestie van creatief denken.
In dit artikel geven we 7 last minute marketing tips die jij vandaag nog in kunt zetten.

1. Ikea: #HoiVisite

webvedettes

Ikea voert dit jaar een kerstcampagne onder de hashtag #hoivisite. Klanten kopen voor 20 euro een kerstboom, en krijgen een cadeaukaart van 19 euro terug. Die ene euro die de boom gekost heeft, gaat naar NatuurMonumenten. Van de overige 19 euro mag de kerstboomkoper gaan shoppen.

Heel slim: aan de #hoivisite zit ook een wedstrijd. Wie de mooiste foto deelt over ‘kerst bij jou thuis’, wint een cadeaukaart van 1000 euro. En dat leverde, alleen op Instagram, in vijf dagen al 431 kerstfoto’s op met kerstig gestylde huizen en Ikea-bomen vol Ikea-versiering. Onderstaande foto van Sproet in Huis leverde in vier dagen 287 likes op, en 56 reacties, waaronder de verzuchting: “Oh, ik wil nu naar Ikea!” Slim! webvedettes

2. Bewust Goed: #EcoBucketList

webvedettesBewust Goed is een webwinkel in eco lifestyle. Laura maakte de #ecobucketlist in eerste instantie voor zichzelf, maar besloot ‘m toen te delen:

“Ik wilde mijn allerliefste dromen en wensen een plekje geven in mijn leven en bedacht: “Ik schrijf een heuse bucket list en die hang ik op een mooie plek welke ik dagelijks zie. Zo geef ik (hopelijk) aandacht aan mijn dromen en voor wat ik graag wil laten groeien”. Niet zomaar een bucket list, maar eentje met een bewuste twist en groen tintje. Mijn eerste ‘bucket list item’ waar ik oprecht blij van word is ‘delen’. Zo was besloten dat ik deze Eco Bucket List graag wil delen met jou!”

Ook voor Laura een pluim voor haar Hink-Stap-Sprong: zij plaatste de #ecobucketlist op haar blog, waar geïnteresseerden direct verder haar verhaal worden binnengetrokken.

webvedettes

Download hier de gratis Bewust Goed Eco Bucket List!

3. Tufft: gratis rendier bij bestelling

webvedettes

Natuurlijk is het ook leuk om je klanten een cadeautje te geven met kerst. Zo doet webwinkel Tufft bij iedere bestelling mvanaf 10 euro een rendier. Sympathiek!

4. Franje Design: feestelijke telefoon wallpapers

webvedettes Vera van Franje Design maakte een prachtige serie van drie wallpapers, speciaal voor de feestdagen. Downloaden en je hebt instant een kerstgevoel in je broekzak. webvedettes Slim: Vera zette de downloads op haar blog, omgeven door banners naar haar webwinkel, haar social handles (zodat mensen die de wallpapers mooi vinden, op het idee worden gebracht haar te gaan volgen), én ze maakt van de gelegenheid gebruik haar workshop ‘Kerst in een Kopje’ bij Elle Aime extra onder de aandacht te brengen. Een Hink-Stap-Sprong om door een ringetje te halen!

5. HEMA: Adventkalender

HEMA Adventskalender-website Hema geeft iedere dag een cadeautje weg. Het enige wat je hoeft te doen, is te vertellen wie je dit cadeautje gunt. HEMA heeft een speciale web-app laten bouwen, maar dit zou je ook prima kunnen doen met een tag&win actie op Facebook. Dat maakt dit idee ook heel haalbaar voor het webwinkelMKB. Lees hier het succesverhaal van Step by Stephanie Facebook Tag&Win-actie!

HEMA: Kerst op Pinterest

 

Ook slim: Hema heeft een Pinterest board met Kerst-tips, DIY en producten – die je kunt kopen bij HEMA of kunt maken met behulp van HEMA producten. Iedere dag posten ze nieuwe inspiratie. Het board wordt (in een krappe week tijd) al gevolgd door meer dan 10.500 mensen.

webvedettes6. Winkel van Papier: Kerstlotto

webvedettes

De #kerstlotto van Winkel van Papier is ontzettend simpel én ontzettend sympathiek. Iedere bestelling krijgt een lootje, en op 24 december wordt er vijf winnaars uit de boom geplukt.

7. Madaga: printable decemberrecepten – inclusief feestversiering

 

webvedettesMadaga bezorgt verse en biologische babyvoeding aan huis. Om ouders te helpen hun kinderen met Kerst, tussen alle snoep en koek door, ook nog wat gezonds voor te zetten, delen ze de maand december iedere week een recept: binnen 25 minuten te maken, zonder suiker maar mét groenten en fruit. Deze Feestelijke PompoenMuffins inclusief kersttoppers zijn daar een goed voorbeeld van.

webvedettes

In november deelden ze overigens iedere maand een gezond Sinterklaas-recept inclusief printable versiering, zoals deze Choco-Mandarijntjes, vermomd als stoomboot.

En jij? Heb jij een leuke Kerst-actie?

Zo ja: laat het weten, laat een comment achter!

Zo nee: het is nog niet te laat… Kerst is pas over twee weken. Twee weken waarin nog flink ge(web)winkeld gaat worden!
Bedenk iets wat goed bij je merk past en knal het de wereld in. Gewoon via Twitter of Facebook. Of via Instagram of Pinterest.
Het gaat erom dat jij je volgers iets extra’s biedt: niet alleen een korting, maar juist ook iets wat op een andere manier waarde heeft.

Volgend jaar goed aanpakken?

Baal je ervan dat je nu niets hebt?
Niet doen! Doe liever iets constructiefs:

>> download hier de jaarplanner 2015 <<

en kijk nu alvast welke leuke inhakers je voor andere bijzondere dagen kunt bedenken!
Want als je een half jaar geleden al had geweten dat je nú een leuke actie doet, had je daar toen al een persberichten voor kunnen uitsturen – en had je actie (nog) meer aandacht gekregen.

Een goede voorbereiding is het halve werk.
Downloaden, dus, die jaarplanner voor 2015!

 

 

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

1 reactie bij Last-Minute Marketing: Kerst

  1. avatar
    Martine Bakx 12 december 2014 bij 11:17 #

    Jaaaaaa gratis printable voor inkleurkaarten http://www.artoek.nl/kerstkaart

Geef een reactie