Last-Minute Marketing: Moederdag

Zondag 11 mei is het alweer Moederdag. Traditioneel de hoogste tijd voor ontbijt op bed (inclusief smetteloos schoon opgeleverde keuken als je als moeder je bed uitrolt) en… cadeautjes.

Dat je je klant in de weken voor Moederdag in je webwinkel wil hebben, spreekt voor zich.. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Met een goede Moederdag-campagne natuurlijk! 

Want als je nu iets extra’s doet voor je klanten, geef je hen (en als het meezit je verkoop) een boost.

In dit artikel inspiratie voor lastminute marketing tips voor Moederdag!

Last-minute Marketing Tips voor Moederdag

De vraag is natuurlijk: wat kun jij als webwinkel met Moederdag?
Dat is een kwestie van creatief denken… En hieronder vindt je wat voorbeelden om je op weg te helpen!

1. Printable tegoedbon: VanBritt

lastminute marketing tip moederdag webwinkelSympathiek is deze Moederdag-tegoedbon van VanBritt. Leuk voor iedereen die glad vergeten is om een cadeautje te kopen. Of voor mensen die het onzin om cadeautjes te kopen.

Slim: durf te vragen

Alternatief voor Pay With a Tweet of BetaalSociaal: gewoon vragen!

Alternatief voor Pay With a Tweet of BetaalSociaal: gewoon vragen!

Britt vraagt mensen expliciet om in ruil voor de gratis download een tweetje of Facebook Update te plaatsen over de printable. Daarmee maakt ze de printables ook toegankelijk voor mensen die niet twitteren of Facebooken, of die daar geen ‘reclame op willen maken’.

TIP:

Wil jij er zeker van zijn dat mensen tweeten of Facebooken in ruil voor jouw cadeautje? Dan is Pay With a Tweet een goede optie.
Lees meer over Pay with a Tweet.

2. Cadeautje bij bestelling: Stip & Bloem

lastminute marketing tip moederdag

De landingspage van Stip & Bloem

Wendy van webwinkel Stip en Bloem geeft bij een bestelling van minimaal 30 euro een speciale Mama Cadeaubox weg.
Ook heeft Wendy een goede landingspage aangemaakt voor haar actie. Haar landingspage bevat:

  • een wervende tekst met wat de actie precies inhoudt
    inclusief een opsomming van de items die in de Mama Cadeaubox zitten
  • de voorwaarden
    met zulke acties is het altijd goed om aan expectation management te doen, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten en niet teleurgesteld zijn, omdat ze, in dit geval, geen grote doos ontvangen, maar een DIY-pakketje.
  • mooie foto’s van het pakket
    een fijne sfeer en een mooie uitstalling kan net dat zetje geven om voor meer dan 30 euro te bestellen
  • de waarde van het pakket
  • een duidelijke Call to Action onderaan de pagina

Op Twitter geeft ze op een sympathieke manier aandacht aan haar actie. Met steeds een net andere tweet, weet ze toch weer aandacht te trekken voor de Mama Cadeaubox.

Verder geeft Wendy ook op haar homepage op een goede manier aandacht aan de actie. Met een mooie foto en een duidelijke tekst (inclusief Call to Action!) verleidt ze bezoekers naar haar landingspage door te klikken. Daar doen foto’s en tekst de rest van het werk.

lastminute marketing tip moederdag

3. Speciaal ontwerp: Moederdag poster van Heedopter

lastminute marketing tip moederdag

Jennifer van webwinkel Heedopter ontwikkelde speciaal voor Moederdag een product: de Moederdag Vouwposter in een Doosje, met een prachtig zakje zaadjes.

lastminute marketing tip moederdag

 

Jennifer brengt haar Moederdag Poster in een Doosje steeds op een andere manier onder de aandacht. Zo schreef ze er verschillende blogberichten over, waaronder deze en deze.

Een goed begin is de helft van het buzz-werk…

lastminute marketing tips moederdag

Jennifer was mooi op tijd klaar met haar speciale MoederdagPoster. En dat heeft verschillende voordelen:

    • ze kon al in februari beginnen met buzzen
      Zo postte ze bovenstaande, nieuwsgierig-makende update al op 10 februari op haar Facebook Fanpage en heeft ze geregeld geblogd over haar MoederdagPoster
    • ze kon ze ruim op tijd verkopen,
      niet alleen in haar webwinkel, maar ook bijvoorbeeld op de Sunday Market
    • ze stuurde er mooi op tijd een persbericht voor uit – met als resultaat plaatsingen in verschillende bladen en blogs
    • ze maakte een kick ass stop motion filmpje waar het product goed in wordt gepresenteerd – met de url van haar website in de aftiteling.

4. Madeliefke: Gratis verzenden met Moederdag-code


Simpel – en slim: Irma van webwinkel Madeliefke heeft een speciale collectie Moederdag-producten, die je gratis thuisgestuurd krijgt met de code ‘Moederdag’. Het beeld, met daarin de actie vermeldt, werkt goed op Twitter.

TIP:

Vermeld je actie, met beeld, ook op je homepage. Zo trek je klanten die niet van de actie wisten, wellicht on the spot nog over de streep.

5. Printable van Metdehand.nl

lastminutemarketing tips mamamarketing

MetdeHand.nl, de Nederlandse marktplaats voor handgemaakte producten, speelt vaak goed in op retail-momenten. Met Valentijnsdag bood MetdeHand.nl ze hun volgers een mooie printable aan. En ook met Moederdag doen ze dat dit jaar weer.

Ook hebben ze een speciale Moederdagselectie waar hun webwinkels hun leukste moederdagproducten in de spotlight kunnen zetten.

En jij? Heb jij een leuke Moederdag-actie?

Zo ja: laat het weten, laat een comment achter!

Zo nee: het is nog niet te laat… Moederdag is pas over twee weken.
Bedenk iets wat goed bij je merk past en knal het de wereld in.
Gewoon via Twitter of Facebook. Of via Instagram of Pinterest.
Het gaat erom dat jij je volgers iets extra’s biedt: niet alleen een korting, maar juist ook iets wat op een andere manier waarde heeft, zoals 

Volgend jaar goed aanpakken?

Baal je ervan dat je nu niets hebt?
Niet doen! Doe liever iets constructiefs:

>> download hier de jaarplanner <<

en kijk nu alvast welke leuke inhakers je voor andere bijzondere dagen kunt bedenken!
Want als je een half jaar geleden al had geweten dat je nú een leuke actie doet, had je daar toen al een persberichten voor kunnen uitsturen – en had je actie (nog) meer aandacht gekregen.

Een goede voorbereiding is het halve werk.
Downloaden, dus, die jaarplanner voor 2014!

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

6 reactie bij Last-Minute Marketing: Moederdag

  1. avatar
    Yolanda (Annekoendigitaal) 8 mei 2015 bij 16:57 #

    Speciaal voor Moederdag heb ik een gratis printable kado kaartje gemaakt. Een lief kaartje met de tekst Fijne Moederdag !

    De gratis Moederdag printable kan je hier vinden: http://www.annekoendigitaal.nl/a-40334152/moederdag/moederdag-kaartjes/

  2. avatar
    Stevie Passon illustraties 7 mei 2014 bij 20:50 #

    Goeie tips, en leuke voorbeelden! 🙂

    Toevallig ben ik zelf een paar dagen geleden aan de slag gegaan met een ‘free printable’ voor moederdag op mijn website!

    Af en toe moet je gewoon een klein cadeautje geven, toch?

    De free printable vind je hier: http://spasson.wix.com/steviepasson#!free-printables/c127c

  3. avatar
    Laura 6 mei 2014 bij 11:38 #

    Ha wat leuk!
    Wij hebben nu de moederdagactie wenskaart van €1,95 voor €1,25.

    Je kan erover lezen op onze blog
    http://thepaperstore.nl/news/moederdag/

    Of ga meteen naar de kaarten:
    http://thepaperstore.nl/product/wenskaart-liefde-2/

    Naast deze korting nog geen andere actie, maar zeker een goede ispiratiebron voor de volgende keer!

    http://www.thepaperstore.nl

  4. avatar
    Inge 3 mei 2014 bij 16:45 #

    Kijk, dit is nu typisch weer een staaltje Inspiratie:) Wat zou de wereld toch saai zijn zonder al die inspiratie. Erg leuk gedaan dames!

  5. avatar
    Helen Fransen 1 mei 2014 bij 16:45 #

    Studioblomm heeft een mooie actie op poten gezet met een aantal webshops. Je leest er alles over op de blogs van bijderwets en Studioblomm. Het is vooral een mooie en lieve actie speciaal voor vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen of die hun eigen moeder hebben verloren. Er worden drie cadeau boxen weggegeven.

    Lees erover op een van deze blogs:
    http://www.bijderwets.nl/2014/04/actie-liefs-voor/
    http://www.studioblomm.com/blog/3932

  6. avatar
    Wendy (Stip & Bloem) 1 mei 2014 bij 09:20 #

    Wat een mooie vermelding dames! Het is ieder jaar weer even goed nadenken over een leuke actie en dan is het extra leuk als dit opgepikt wordt door jullie. Ik voel me vereerd 😉
    Groetjes, Wendy (Stip & Bloem)

Geef een reactie