Last-minute marketing Webwinkel: Pasen

News flash: over twee weken is het weer Pasen. Heb jij al een leuke paas-actie op poten staan?
Niet?
No spang – het is nog niet te laat… In dit artikel lekker veel last-minute marketing tips voor jouw webwinkel!

Wat moet een webwinkelier met Pasen?

Veel mensen starten de dag met eieren zoeken, uitgebreid paasbrunchen met de hele familie en lange bos/strand/heiwandelingen – ze willen kortom iets gezelligs doen voor hun geliefden.

Voor webwinkeliers is dit een mooi moment om iets extra’s te doen voor je klanten: zo geef je hen (en als het meezit je verkoop) een boost. Want jouw potentiële klant is misschien wel op zoek naar iets heel anders dan een zak paaseieren.

De vraag is natuurlijk: wat kun jij als webwinkel met Pasen?
Dat is een kwestie van creatief denken.

In dit artikel geven we 3 last-minute marketing tips die jij vandaag nog in kunt zetten.
Bovendien laten we zien hoe college-webwinkeliers hun paas-acties hebben opgezet. Heel veel inspiratie dus!

3 Last-Minute Marketing Tips – en 12 voorbeelden

De drie belangrijkste zaken die je op een rijtje moet hebben voor je überhaupt een actie opzet, is:

  1. bepaal jouw toegevoegde waarde
  2. sluit aan bij de wensen van je doelgroep
  3. investeer in je webwinkel

Immers: een goede actie speelt in op de wensen en behoeftes van je doelgroep.
Wat doen mensen, en specifiek jouw potentiële klant, graag met Pasen? Als je dat weet, kun je nadenken hoe je hen daarbij kunt helpen – vanuit je eigen toegevoegde waarde.

Als je deze drie punten goed op een rijtje hebt, kun je voor ieder moment een slimme actie verzinnen.

1. Bepaal jouw toegevoegde waarde

toegevoegde-waarde-content-twitter

Wat is nou jou toegevoegde waarde? Dat is het overlappende gebied tussen de wensen van jouw doelgroep en dat wat dt in je webwinkel. In het plaatje hierboven zie je wat we daarmee bedoelen.

> lees meer over hoe je jouw toegevoegde waarde bepaalt <<

2. Sluit aan bij de wensen van je doelgroep

Aansluiten bij de wensen van je doelgroep? Eitje! Hieronder kijken we naar een aantal dingen die mensen graag met Pasen doen – en hoe collega-webwinkeliers daarop inspringen.

Eieren zoeken

Webwinkelier Sandra, van Hipgemaakt, laat haar klanten letterlijk zoeken.
Tussen de producten in haar webwinkel verstopt ze, iedere dag tot aan Pasen, een klein cadeautje. Wie ‘m vindt, mag het cadeautje gratis in haar webwinkelmandje stoppen. Leuk en sympathiek, want hiermee beloond ze haar kopende klanten.

ONZE TIP:
Sandra richt zich op kopende klanten. Maar ze kan met een iets andere insteek ook extra klanten trekken. Want voor iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar de Motex lettertang, die je bij meerdere webwinkels kunt kopen, kan deze sympathieke actie net de doorslag geven toch bij haar te bestellen.

Op zoek naar een #Motex #lettertang? Shop ‘m bij ons, zet je speurneus op en vindt er een gratis cadeautje bij!

Het huis versieren

… en een fijne paasstemming creëren, is natuurlijk ook een belangrijk onderdeel van Pasen.

Geometrische eierdopjes (printable) van imakin

paasdiy imakin

Deze geometrische eierdopjes om zelf te vouwen zijn gemaakt door Imakin, een webwinkel in allerlei soorten DIY-pakketten.

SLIM:
op Twitter mentioned Jinske haar actie op een leuke manier aan influencers voor wie de printable relevant is, zoals aan @degroenemeisjes. Wanneer zo’n influenceer je actie retweet, bereik je direct een veel groter stuk van je doelgroep.

Vilten deco paashanger van Indie-ish

Decoratie-hangers-mint-kerst-indie-ish

Deze tutorial voor het zelf maken van vilten paashangers is ontwikkeld door Marieke Ooms, voor haar webwinkel Indie-ish, en heeft ook in Flair Magazine gestaan.

Slim: in het blogbericht waar je de tutorial kunt downloaden, staat ook een link naar de takhangers die ze in haar webwinkel verkoopt.
Handig voor mensen die helemaal zin krijgen een mooie paastak te stylen – maar minder zin in om zelf aan de slag te gaan.

Papieren slinger met tangram paashaasjes van Onze Suus

Blog_Petra_tangramslinger-maken

Deze tutorial voor een paasslinger met tangramhaasjes is van Onze Suus,  een online platform voor meer eco-bewustzijn. Niet een webwinkel, maar het idee pas perfect bij hun visie om meer zelf te maken.

RT @OnzeSuus: Ga aan de slag met de gratis afdrukbare ‘tangram’ paashaas slinger van http://t.co/SMrehWUG0g #pasen pic.twitter.com/PXAzxpKLms

— Petra van Breda (@huisraadenzo) March 22, 2014

 

Onze Tip:

Voeg volgende keer je url toe aan de printable, zodat mensen je terug kunnen vinden. En zorg ervoor dat de PDF een mooi compleet pakket is, met een foto van het eindresultaat erbij en de instructies, zodat mensen ‘m kunnen maken, zonder de computer erbij te houden. En ‘m eventueel cadeau kunnen doen!

Tijdelijke tatoeages van AnkePanke

ankepanke EASTER GOODIE

Ontwerper Anke van der Meer, van webwinkel AnkePankeShop  geeft net als Hipgemaakt.nl een gratis cadeautje weg. Zij stuurt bij iedere bestelling een pakje tijdelijke tatoeages mee – leuk voor op je hand, maar ook op eieren.

Leuk aan deze actie is dat Anke de tatoeages zelf ontworpen heeft, en ze dus naadloos bij de overig producten in haar webwinkel passen.

Quality time met de kinderen

Eitje-Tik van Love Letter Press

Love Letter Press ontwikkelde speciaal voor Pasen Eitje-Tik, een spelletje dat ze vroeger graag speelde.

SLIM: je kunt Eitje-Tik downloaden in ruil voor een tweet – zo verspreidt de actie zich steeds verder, ook onder mensen die Love Letter Press nog niet kennen.

ONZE TIP: lees hier ons artikel over hoe je een Pay with a Tweet-actie opzet.

Met de hand / huisvolkleur

huisvolkleur  Vrolijke paasslinger van vilt

Kristel van Huis vol Kleur ontwikkelde deze vrolijke paasslinger van vilt. Ze maakte een overzichtelijke PDF van de paasslinger, met daarop het haasjespatroon, haar logo én een foto van het eindresultaat. Deze staat op haar blog, samen met een tutorial met maakfoto’s. Onderaan het blogbericht staat heel slim een Call to Action:

Vind je het leuk om meer unieke en vrolijke DIY vilt knutsels te maken, kijk dan snel op deze link.

Druk je op de link, dan kom je in haar webwinkel vol patronen uit. Slim!

SLIM:
De paasslinger werd ook gefeatured op Metdehand.nl, waardoor Kristel extra veel bezoekers naar haar blog trekt.

PDF voor in papieren paasei-kaartjes, Engelpunt

EngelPasen

De papieren paasei-kaartjes-actie van Engel is gecommuniceerd via de nieuwsbrief van Engel.
De landingspage ziet er prachtig uit: mooie fotografie, een goed bij Engelpunt passende collectie producten en de printable kaartjes zijn een leuk en relevant extraatje.

Paasei  haas met mand    Nieuw   Producten   ENGEL. celebrate for life

ONZE TIP:
Laat de printable ook op de productpagina van de nostalgische paaseieren zien. Zo beloon je trouwe klanten – die de printable anders misschien niet eens gezien hadden.

Paas Prijs Strijd, Binnenpret Wonen

lucie kaas paasactie

Christy, van Binnenpret Wonen, bedacht de PaasPrijsStrijd, waarbij je namen moet verzinnen voor de hele familie Lucie Kaas eierdopjes. Uit alle deelnemers worden er twee geloot die een Lucie Kaas eierdopje naar keuze krijgen thuisgestuurd.

ONZE TIP:


Christy heeft de actie in haar nieuwsbrief genoemd, en deelt ‘m regelmatig op Facebook, Twitter en Instagram.
Dat is heel goed! Wat nog beter zou zijn: je boodschap per kanaal aanpassen.

Bijvoorbeeld: noem op Twitter één van de gekke namen die je hebt gekregen en vraag je volgers wat ze daarvan vinden.
Of Instagram een foto van een eierdopmensje met een praatwolkje waarin staat: “Oskar? Vind je mij ook een Oskar?” en daaronder de tekst: “… of weet jij een betere naam? Verzin een naam en win dit dopje!”

Met dit soort boodschappen trigger je je volgers – en krijgen ze zin om mee te doen.

Gratis Haasgummetje van HippeTraktaties


Bij Hipperdepip.com krijg je dit leuke notitieboekje met (paas)haasje bij je bestelling. Daarmee beloont Geraldien haar klanten. Simpel, maar attent.

SLIM:
ze noemt het ook op haar homepage, waarmee ze tijfelende kopers over de streep kan trekken.

Eierdopjes van Papiergoed

SLIM:
Papiergoed biedt in aanloop naar Pasen iedere week een leuke printable aan. Deze kun je alleen downloaden via Facebook, als je fan wordt. In ruil daarvoor krijg je toegang tot al hun gratis printables. Sympathiek! En slim, want daarmee verzamelt Papiergoed, nog voor ze hun webwinkel echt openen, al een hele berg fans.

Tweede Paasdag: naar buiten met het gezin!

Goed, voor eerste paasdag zijn er plenty ideeën. Mensen willen cocoonen in een fijne paassfeer – en jij kunt ze daarbij helpen.

Op Tweede Paasdag staat de ene helft van Nederland in de IKEA, en de andere helft bij de auto-showroom of de bouwmarkt. Waarom? Omdat het hele gezin vrij is en grote ketens vaak een speciaal paasprogramma bieden.
Als webwinkelier kun je ook hier op inspringen.

Tentenshow, Urbans & Indians

webwinkelmarketing-mamamarketing

 

Webwinkel Urbans & Indians verkoopt glamping producten, waaronder Sibley Bell tenten. Om die goed tot hun recht te laten komen, organiseren een tentenshow, waar de tenten, prachtig gestyled en wel, ten toon staan gesteld. Zo krijg je als koper een heel goed gevoel (en voorpret) voor de vakantie. Slim!

“Wij hebben prachtige Sibley Bell tenten in onze collectie. Maar een tent kopen via internet is best spannend. Om iedereen de gelegenheid te geven nader kennis te maken met onze Sibley Bell tenten, organiseren we in het Paasweekend een kleine tentenshow bij Fort aan de Klop in Utrecht. Op 20 en 21 april is iedereen welkom om de Sibley Bell tenten te ervaren, te voelen, te ruiken en – vooruit, als je echt per se wilt – te proeven. 😉

Maar je kunt bijvoorbeeld ook een trend report maken waarin je de gloednieuwe PScollectie van Ikea combineert met items uit je eigen webwinkel; zodat ze straks bij de meubelgigant jouw webwinkel in haar achterhoofd heeft.

Of een checklist ontwerpen waarmee je klant kan bijhouden welke auto’s ze heeft bekeken, en waarop ze de belangrijkste feiten kan invullen. Onderaan die checklist staat dan natuurlijk een aantal tips over hoe je met accessoires (uit jouw webwinkel!) de auto kindvriendelijk maakt. Een leuke spiegelhanger, kinderautobingo, een mooie klem voor de iPad, hangzakken voor aan de stoelen, etcetera.

3. Investeer in je webwinkel

Veel van deze acties bestaan uit gratis weggeefcadeautjes in de vorm van printables.
Zo’n printable ontwikkelen kost jou als webwinkelier natuurlijk geld, of op zijn minst tijd. Waarom zou de at willen investeren in iets waar je geen geld mee verdiend?

Nou, bijvoorbeeld om potentiële klanten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met je produkt. Of om op een sympathieke manier aandacht te vragen voor je merk.

Bovendien: op zo’n gratis printable staat natuurlijk je webwinkelnaam én url – zo raakt iedereen die bijvoorbeeld eitje-tik speelt met degene die m bij jou heeft gedownload op de hoogte van het bestaan van jouw webwinkel. En kom je dus onder de aandacht bij mensen die je anders nooit bereikt had. Een goede gratis printable is een ambassadeur van jouw merk – bij de klant thuis.

Gratis dus – maar niet voor niets.

Aan de slag met een eigen printable?

Kijk eens of je kunt barteren met een ontwerper of illustrator. Als je het goed insteekt, kun je met gesloten beurzen allebei iets van waarde krijgen.

>> lees meer over barter deals <<

En jij? Heb jij een leuke lastminute-marketing Paas-actie?

Zo ja: laat het weten, laat een comment achter!

Zo nee: het is nog niet te laat… Pasen is pas over twee weken pas.
Bedenk iets wat goed bij je merk past en knal het de wereld in.
Gewoon via Twitter of Facebook. Of via Instagram of Pinterest.

Het gaat erom dat jij je volgers iets extra’s biedt: niet alleen een korting, maar juist ook iets wat op een andere manier waarde heeft, zoals een handgeschreven complimentje op Blue Monday wat mee op te vrolijken.

Volgend jaar goed aanpakken?

Baal je ervan dat je nu niets hebt?
Zonde van de energie! Doe liever iets constructiefs:

>> download hier de jaarplanner <<

en kijk nu alvast welke leuke inhakers je voor andere bijzondere dagen kunt bedenken!

Want als je een half jaar geleden al had geweten dat je nú gratis handgehaakte kussen weggeeft, had je daar toen al een persberichten voor kunnen uitsturen – en had je actie (nog) meer aandacht gekregen.

Een goede voorbereiding is het halve werk.

Downloaden, dus, die jaarplanner voor 2014!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

3 reactie bij Last-minute marketing Webwinkel: Pasen

  1. avatar
    CQstijl 15 april 2014 bij 11:08 #

    Wij hebben een leuke paasactie ! Win een verrassingspakket t.w.v. € 50,= door 6 letters ( staan op een foto met een chocoladepaashaas ) te vinden in onze winkel. Iedereen mag meedoen….. Inzenden kan tot en met 2de paasdag ! http://www.cqstijl.nl/paasactie/?___store=default

  2. avatar
    Hipaholic 12 april 2014 bij 17:10 #

    Ik heb een leuke DIY op mijn blog! Maak groovy glitter eieren voor op de paastafel. Hoe? Check mijn blog! http://hipaholic1.blogspot.nl/2014/04/glitter-eggs-diy.html

  3. avatar
    Lucie Van Hirtum 8 april 2014 bij 12:32 #

    Ik doe bij elke 10€ een Molletje surprise eitje er bij. Dus koopt de klant voor 20€, krijgt hij 2 eitjes, voor 30€ 3 eitjes, enz. In elk eitje zitten er snoepjes en een figuurtje van Molletje of één van zijn vriendjes. Leuk toch, de kids zijn er dol op!

Geef een reactie