Last-minute marketing: Sinterklaas

Aanstaande zaterdag, 15 november, is het weer zover: dan komt Sinterklaas aan in Nederland. Of zijn Pieten nu rood, groen, geel of zwart met een pimpelpaars randje zijn, maakt niet zoveel uit: Sinterklaas blijft een kinderfeest bij uitstek, dat het (vorig jaar in ieder geval) ook qua verkopen nog nipt wint van Kerst.

Dat je je klant in de weken voor Sinterklaas in je webwinkel wil hebben, spreekt voor zich.. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

De grote winkelketens stunten momenteel met een pre-sale, maar jij als webwinkelMKBer kan daar niet zomaar in mee.
En dat hoeft ook niet, want het kan veel slimmer: met een goede Sinterklaas-campagne. Want als je nu iets extra’s doet voor je klanten, geef je hen (en als het meezit je verkoop) een boost.

In dit artikel inspiratie voor lastminute marketing tips voor Sinterklaas!

Last-minute marketingtips voor Sinterklaas

De vraag is natuurlijk: wat kun jij als webwinkel met De Intocht en het Heerlijke Avondje?
Dat is een kwestie van creatief denken… En hieronder vindt je wat voorbeelden om je op weg te helpen!

1. Pepernotenboot, klantencadeautje van Artoek

Martine, van Artoek, geeft haar klanten deze leuke printable cadeau. Ze kunnen ‘m voor 1 cent bijbestellen. Leuk idee om je bestaande klanten iets extra’s te bieden. Supertraktatie voor decemberjarigen, die daarom perfect bij haar webwinkel past.

2. Last-minute Sinten-korting, van Urbans and Indians

 

  sinterklaas-actie

Dat een Sinterklaas-actie niet ingewikkeld hoeft te zijn, bewijst deze grappige en slimme Facebook-update van Urbans & Indians. Meedenken met je klant én ze over de streep trekken met korting. Slim!

3. Verlanglijstje, van Grootzus

 

grootzus-verlanglijstje

Ook Grootzus denkt mee met haar doelgroep, en ontwikkelde deze grappige verlanglijst, uiteraard in Grootzus-stijl. Een sympathieke manier om het merk onder de aandacht te brengen bij ouders. bord.sint_.naam_-575x575

Grootzus heeft een Sinterklaas-actie die hier mooi op aansluit: een Sinterklaasbordje dat je kunt laten personaliseren – natuurlijk in bijpassende stijl!

4. Schoencadeautjes, van Paperbreeze

paperbreeze-schoencadeautjes Paperbreeze pakt het slim aan: zij houdt grote opruiming, en koppelt dat aan schoencadeautjes – een speciale schoencadeautjes sale dus. Attent, want zo zet ze al haar koopjes alvast overzichtelijk op een rijtje voor haar klanten.

5. Chocotweets, van Jamin

ChocoTweets   Jamin webshop

In 2012 had Jamin een leuke actie: win jouw Sinterklaasgedicht-tweet in chocolaletters. Ze hadden er een speciale pagina voor gebouwd (bekijk de chocoladetweet pagina van Jamin) Heel simpel – én heel leuk.

6. SinterklaasBingo, van Winkel van Papier

Winkel van Papier organiseerde in 2013 een SinterklaasBingo. Bij iedere bestelling die vanaf de Intocht werd geplaatst, kreeg de klant een bingo-balletje.
Op 5 december werden de winnaars getrokken.

De SinterklaasBingo was een succes, en dus doet Winkel van Papier dit jaar een KerstLOTTO. Ook leuk!

7. Sinterklaas Dobbelspel, van HEMA

hema-sinterklaas-dobbelsteen-2

Een gouwe ouwe: HEMA introduceerde in 2011 het Sinterklaas Dobbelspel, waarmee ze zich richten op ongelovigen die toch graag Sinterklaas vieren. Uit hun persbericht hierover:

Samen met familie, vrienden of sportmaatjes dobbelen om kleine cadeautjes wordt een steeds populairdere manier van Sinterklaas vieren. HEMA maakt nu een einde aan het geruzie over de betekenis van het aantal ogen wat gegooid wordt en introduceert een handige dobbelsteen met voorgedrukte opdrachten onder de noemer: ‘het GROTE Sinterklaas dobbelspel’. Om het kleine cadeautjes kopen ook nog makkelijker te maken brengt HEMA een selectie van cadeautjes tot vijf euro in alle Nederlandse winkels vanaf maandag 7 november 2011.

Slim om een bestaand spel te faciliteren – en daarmee te branden.

last-minute-marketing-sinterklaas-webvedettesEn natuurlijk zorgde HEMA voor bijpassende uitnodigingen én een folder vol cadeautjes onder de 5 euro, zodat je meteen je inkopen kon doen.
En voor degenen die te laat was voor de HEMA dobbelsteen à 2,50 zorgde HEMA voor een printable, die ook als knipvel in de winkels lag. Sympathiek, toch.

marketing-webvedettes

HEMA liet het dobbelspeenspel in 2012 in andere vorm terugkomen met een Facebook Dobbelspel – zo zie je maar: een succesvol idee kun je meerdere jaren terug laten komen.

Advent

Enne: voor de mensen die klanten hebben die iets met Advent doen: dat begint ook alweer bijna.

Inkleur adventskalender, van Oktoberdots

oktoberdots-adventkleurplaat

Oktoberdots ontwikkelde een gratis printable Adventskalender kleurplaat, die ze oa via Instagram onder de aandacht bracht.

En jij? Heb jij een leuke Sinterklaas-actie?

Zo ja: laat het weten, laat een comment achter!

Zo nee: het is nog niet te laat… Sinterklaas is pas over drie weken.
Bedenk iets wat goed bij je merk past en knal het de wereld in. Gewoon via Twitter of Facebook. Of via Instagram of Pinterest.
Het gaat erom dat jij je volgers iets extra’s biedt: niet alleen een korting, maar juist ook iets wat op een andere manier waarde heeft.

Volgend jaar goed aanpakken?

Baal je ervan dat je nu niets hebt?
Niet doen! Doe liever iets constructiefs:

>> download hier de jaarplanner <<

en kijk nu alvast welke leuke inhakers je voor andere bijzondere dagen kunt bedenken!
Want als je een half jaar geleden al had geweten dat je nú een leuke actie doet, had je daar toen al een persberichten voor kunnen uitsturen – en had je actie (nog) meer aandacht gekregen.

Een goede voorbereiding is het halve werk.
Downloaden, dus, die jaarplanner voor 2014!

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, ,

Nog geen reacties

Geef een reactie