Last Minute Marketing: Zomervakantie

Over twee weken begint ook de zomervakantie voor regio Midden! Dan zijn alle ouders vrij en, met een beetje mazzel, op vakantie. In ieder geval hebben ze geen school om zich druk over te maken, geen zwemlessen en geen voetbaltaxi-diensten. En ook voor mensen zonder kinderen is dit tradioneel een rustige periode: minder verkeer, minder treinen en minder collega’s op de werkvloer.

Voor webwinkeliers breekt er ook een rustige tijd aan. Toch is dit een mooi moment om iets extra’s te doen voor je klanten: zo geef je hen (en als het meezit je merk, webwinkel en verkoop) een boost voor je klanten massaal naar Frankrijk vertrekken.

In dit artikel inspiratie voor lastminute marketing tips voor de Zomervakantie!

Last-minute Marketing Tips voor de Zomervakantie

De vraag is natuurlijk: wat kun jij als webwinkel met de Zomervakantie?
De Zomervakantie is voor heel veel mensen een vrije periode. Natuurlijk is lang niet iedereen 6 weken vrij, maar dankzij vakantievierende collega’s, gesloten scholen, zomerstops op sportclubjes en de Bouwvak (van 21 juli / 22 augustus) is er heel veel rust.
Middenin de zomervakantie wordt er minder online geshopt worden, maar in de aanloop daar naar toe des te meer.

Jouw klanten zijn op zoek naar vakantiespullen, kampeerartikelen, dingen voor in de tuin, zomerkleding, etc. En natuurlijk naar leuke ideeën om die eindeloze Zomervakantie leuk (en zonder kleerscheuren!) door te komen.

De truc is om daar op een leuke manier op in te haken en zo je merk of een specifiek product onder de aandacht te brengen.
Het doel kan daarbij verkoop zijn, maar ook een betere brand awareness bij klanten, of het verzamelen van nieuwsbrief-abonnees.

Hieronder een aantal voorbeelden van webwinkeliers die slimme last minute marketing-acties uitrolden.
Laat je vooral inspireren!

1. Via Martine: poster giveaway van mooiste zomerfoto

Home   Via Martine  bedruk je eigen kaartjes met instagram
Martine Vianen runt Via Martine, een webwinkel in fotoprints. Zo print zij bijvoorbeeld je Instagramfoto’s op kaartjes en posters.
Instagram is, begrijpelijkerwijs, een belangrijk social media-kanaal voor haar: hier zitten haar klanten.
Martine heeft meer dan 6.000 volgers, die niet alleen veel liken, maar ook veel comments achterlaten. Zo heeft Martine direct contact met haar potentiële klanten.

Deze zomer organiseert Martine een zomerfotowedstrijd op Instagram: de Instagrammer die de mooiste, orgineelste, grappigste zomerfotocollage maakt, krijgt die dan als collageposter toegestuurd, inclusief een lijst.
Bijzonder: de Instagramfoto waarmee ze de contest aankondigt, is in één dag meer dan 350 keer geliked – en er zijn meer dan 70 comments onder geplaatst. Met deze actie krijgt Martine dus niet alleen meer volgers, maar ook (nog) meer interactie. Slim, sympathiek en nog leuk ook!

2. Urbans and Indians: De-escalatieschema tent opzetten

urbans-and-indians_De-escalatie-schema-tent-opzetten

 

Ook kun je iets bedenken waarmee je het leven (of in ieder geval het campingleven) van je klanten makkelijker maakt. Urbans and indians doet dat heel leuk met hun grappige De-escalatieschema Tent Opzetten:

Mensen met een Bell tent hebben het makkelijk. Die is in no time op te zetten. Echt waar! Maar urbans and indians helpt graag al die andere mensen hun leven makkelijker te maken. Om hun vakantie in totale pais en vree te beginnen en ook te eindigen, met een dito middenstuk. Daarom bieden we je een DE-ESCALATIESCHEMA TENT OPZETTEN. Want, zoals onze oma al zei: voorkomen is beter dan genezen.”

Ook slim: Urbans and Indians sluit het blogbericht af met de melding: “Download hier het de-escalatieschema. Of: liever een Bell-tent kopen?” Met uiteraard een link naar hun webwinkel.

3. Hydrofiele doeken: inpaktips

Esther, van Hydrofiele Doeken, denkt met haar klanten mee.

Ook op haar blog geeft ze handige tips voor mensen die met zo licht mogelijke bagage op reis willen.

last-minute-marketing-zomervakantie
En natuurlijk meteen een uitleg, de formaten, het voordeel ten opzichte van gewone handdoeken én een link naar haar handige hamamdoeken. Simpel, maar doeltreffend.

4. Studio Stationary: Pack like a Pro-printable

Anke en Elma van Studio Stationary maakten een Pack like a Pro checklist, met daarop een handige lijst met dingen om mee te nemen op vakantie.
lastminute-marketing-zomervakantie

De printable is gratis, en in de stijl van hun Studio Stationary featuring Elma-collectie, waarvan een kaartje ook in het beeld op hun printable-landingspagina staat.
Zo brengen ze die collectie op een heel sympathieke manier onder de aandacht. Bovendien roepen ze op om een foto van de Pack like a Pro-printable te delen op social media, met #studiostationary. Slim!

5. Franje Design: llama upgraded tourist-fotowedstrijd

lastminute-marketing-zomervakantie

Vera van Franje Design heeft een llama als mascotte voor haar merk. Zij organiseert daarom een heuse llama world domination-fotowedstrijd: maak een typische toeristenfoto, maar dan met een llama in beeld.

llama verzameling

 

De llama (ter grootte van een flinke cake topper) kun je gratis downloaden, in je koffer stoppen en vervolgens fotograferen:

Upload your upgraded tourist-photos on twitter or instagram with the hashtag #llamaontour and have yourself a llama-tastic vacation! The best upgraded tourist pics will make it to this blog.

But there’s more! The best/most original llama-invasion photo will win a complete llama-life-invasion-set, containing a llama clutch, llama art print, llama sticker and llama temporary tattoo! I will pick a winner on august 20.
Eternal glory awaits, so what are you waiting for?

De mooiste/grappigste llama-foto’s komen op haar blog terecht: een mooie en leuke manier om haar mascotte in beeld te brengen en content laten creëren door haar volgers.

6. iPhone Collage: Zomerfotowedstrijd


Mirjam de Boer (bekend van Mijnes.com en van haar prachtige Instagramfoto’s) lanceert in september haar nieuwe website iPhoneCollage.com.
Een iPhoneCollage is een bijzonder soort foto, die, anders dan de meeste mensen denken, niet met een app gemaakt wordt.

“Drie jaar geleden – ergens op vakantie in de middle of nowhere – had ik een aantal foto’s gemaakt, en toen ik die terug zag in mijn fotoalbum zag ik dat ze heel mooi doorliepen in elkaar in mijn fotoalbum. Toen ben ik daarmee gaan spelen en al spelenderwijs ontstond het idee voor de iPhoneCollages.” – Mirjam de Boer

Om iPhoneCollage.com straks in september goed te lanceren, organiseert ze nu alvast een iPhoneCollage Zomerfoto-wedstrijd: degene die de mooiste iPhoneCollage zomerfoto maakt, krijgt haar iPhoneCollage mooi afgedrukt en ingelijst thuisgestuurd.

Op  iPhoneCollage.com kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief. Zo krijg je in september als eerste te horen wat haar plannen zijn.
Maar vooral: bij inschrijving op haar nieuwsbrief krijg je een tutorial over hoe je iPhoneCollages maakt. Daarmee kun je je eigen iPhoneCollages leren maken, en meedoen aan de wedstrijd.

Slimme timing, want in de zomervakantie is iedereen extra actief op Instagram, en willen mensen graag iets nieuws proberen. Zeker als ze daarmee de mooie momenten in de zomervakantie op een bijzondere manier vast kunnen leggen. Zo maakt Mirjam optimaal gebruik van de zomervakantie – en heeft ze in september alvast een mooie lijst met nieuwsbriefabonnees.

>> lees hier het interview ‘Instagram voor webwinkels’ met Mirjam de Boer <<

Wat doe jij aan last-minute marketing voor de zomervakantie?

Heb jij een leuke zomervakantie-actie? Zo ja: laat het weten, laat een comment achter!
Zo nee: het is nog niet te laat… pas op 21 juli begint de bouwvak, dus je hebt nog even.

Bedenk iets wat goed bij je merk past en knal het de wereld in. Gewoon via Twitter of Facebook. Of via Instagram of Pinterest.
Het gaat erom dat jij je volgers iets extra’s biedt: niet alleen een korting, maar juist ook iets wat op een andere manier waarde heeft,.

Volgende keer beter aanpakken, die zomervakantie?

Baal je ervan dat je nu niets hebt? Niet doen!
Doe liever iets constructiefs

>> download hier de jaarplanner <<

… en kijk nu alvast welke leuke inhakers je voor andere bijzondere dagen kunt bedenken! Want als je een half jaar geleden al had geweten dat je nú een leuke actie doet, had je daar toen al een persberichten voor kunnen uitsturen – en had je actie (nog) meer aandacht gekregen.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Downloaden, dus, die jaarplanner voor 2014!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

3 reactie bij Last Minute Marketing: Zomervakantie

  1. avatar
    Bianca 6 juli 2014 bij 13:32 #

    Bedankt voor deze ‘stok achter de deur’, ik was dit al een poosje van plan maar kwam er niet echt uit. Door jullie tips heb ik een Printable Beauty-Vakantie-Checklist gemaakt en staat ie nu online: http://www.blog4beauty.nl/ik-ga-op-vakantie-en-neem-mee-met-deze-gratis-printable-beauty-vakantie-checklist/. Best een beetje trots op mezelf 🙂

    • avatar
      Diana van Ewijk 9 juli 2014 bij 09:07 #

      Terecht trots, Bianca! Is je printable al veel gedownload?

  2. avatar
    Vera 5 juli 2014 bij 12:01 #

    Dank je wel voor het delen, Diana! En alvast een hele fijne vakantie 😀

Geef een reactie