Last-minute marketing – 5 tips

Topdrukte! Dat is wat de maand december vaak met zich meebrengt. Niet alleen in je webwinkel, maar ook thuis.

Sinterklaas is net achter de rug. Kerst komt eraan. En niet alleen moet je daar zelf mee aan de slag, ook jouw klanten zijn volop bezig om hun feestmaand zo goed mogelijk door te komen. Dit betekent last-minute bestellingen die natuurlijk wel op tijd geleverd moeten worden. Als doorgewinterde webwinkelier heb je daar natuurlijk tijd voor gepland.

Als dat niet zo is, dan geven wij je graag nog wat last-minute marketing tips om deze maand niet onopgemerkt te blijven.

Sturen dat persbericht

Je had je persberichten voor deze maand in augustus, of zelfs eerder, al verstuurd. En ook de acties voor deze maand stonden ruim van te voren gepland. Alles staat klaar. Ligt op de plank om zo te zeggen… Of toch niet?

Je wilt natuurlijk niet de boot missen. Voor een persbericht in de magazines (maandbladen) ben je misschien al te laat. Maar er zijn heus nog wel manieren om jezelf en je webwinkel toch in de schijnwerpers te zetten. Ook de bladen hebben soms een last-minute oproep, dus hou ze allemaal goed in de gaten. Zo deed bijv. 101Woonideeen een oproep voor hun kerstkaarten countdown.

Gezocht: mooie kerstkaarten voor de 101kerstkaartencountdown! Doe je mee? http://t.co/zZMfJDMrW5 #101kerstkaartencountdown
— 101woonideeen (@101woonideeen) December 1, 2013

Daarnaast kun je natuurlijk wel de dagbladen benaderen met je persbericht. En vergeet ook vooral niet de blogs en online redacties van de bladen. Zij kunnen namelijk wel snel handelen en daar is een persbericht over jouw Kerstactie, of speciale seizoensproducten nu helemaal op tijd.

Zet jouw social media in

Wil je niet afwachten of jouw persbericht wordt opgepakt door de verschillende media, dan kun je natuurlijk ook zelf aan de slag. Daarom heb je een leuke retweet-actie bedacht, of een like-share-win. Allemaal goede ideeen. Maar je hebt het druk, dus je hebt eigenlijk helemaal geen tijd om een campagne via social media te starten, laat staan om deze te onderhouden. Maak het jezelf dan vooral makkelijk. Heb je geen tijd, doe dan geen ‘retweet-en-win’-acties, of andere tijdrovende campagnes.

Je kunt natuurlijk ook een goede kortingscode geven, of gratis verzenden aanbieden. Daar kun je heel gemakkelijk over Twitteren, of delen op Facebook, Instagram enzovoort! Nog een voordeel in deze drukke dagen, is dat je deze tweets zonder al te veel monitoring gewoon kunt inplannen met Hootsuite of Tweetdeck. Je kunt zelfs al aankondigen dat de codes eraan komen en je volgers vast op scherp zetten. En als je het spannend wilt houden, dan kun je ook iedere week een andere code weggeven, op bijvoorbeeld verschillende productcategorieën. Zo zorg je ervoor dat je niet alles zomaar weggeeft. Een voordeel van verschillende kortingscodes, is dat je ook kunt meten of er misschien een verschil is in interesse of behoefte.

Probeer deze maand vooral ook alle voordelen te communiceren, waarom het zo slim is om bij jouw webwinkel te kopen. Denk bijvoorbeeld aan gratis inpakken, snelle levering, gratis verzending, enzovoorts. Dat mag je best benadrukken, want je volgers staan deze maand wat meer open voor een wat commerciëlere boodschap. Zij willen deze maand geïnspireerd worden voor unieke, bijzondere cadeaus voor anderen.

Geef wat weg

En dat hoeft helemaal niet een cadeautje per se te zijn, of korting. Je kunt je volgers, nieuwsbriefabonnees, klanten etc. ook een gratis download bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een aftelkalender, planner, tips & tricks en checklists. Hiermee bied jij net even die meerwaarde waardoor ze naar jouw website komen, en misschien zelfs wel blijven hangen om iets te bestellen. Door je weggever met bijvoorbeeld Pay with a Tweet te doen, worden jouw volgers ook meteen jouw ambassadeurs.

Verstuur NU je nieuwsbrief

Jouw nieuwsbriefabonnees zijn je trouwe volgers. Zij willen jouw informatie ontvangen en die informatie mag, meer nog dan via de sociale kanalen, commercieel zijn. En in december willen jouw abonnees dat des te meer! Dus kom maar door met jouw aanbiedingen, acties en campagnes. Zij zitten erop te wachten. En doe eens iets speciaals voor hen. Dan worden ze deze maand nog eens extra beloond voor hun loyaliteit en dat zullen zij zeker op prijs stellen!

Deel jouw inspiratie

inspiratie voor de feestdagenWil je iets minder commercieel doen. Zet dan Pinterest in. Maak bijvoorbeeld een speciaal board aan, waarin jij jouw inspiratie voor de feestdagen deelt. Deel daar de tips en ideeën van anderen, maar gebruik daarbij ook producten, blogs, filmpjes vanaf jouw eigen webwinkel. Dit board deel je natuurlijk wel goed via Twitter, Facebook en je nieuwsbrief ;-).

Succes de komende weken! Na de Kerstdagen heb je vast weer tijd om bij te komen en uit te buiken.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn
Nog geen reacties

Geef een reactie