Lastminute Marketing: Koningsdag

Is het nou 30 april? Nee. 28. Nee! 26, natuurlijk. 26 april is het Koningsdag. Dan zijn jouw klanten allemaal vrij en, met een beetje mazzel, oranje geschminkt. In ieder geval eten ze een oranje tompouce, struinen over de Vrijmarkt en stappen eens in een draaimolen.

Voor webwinkeliers is dit een mooi moment om iets extra’s te doen voor je klanten: zo geef je hen (en als het meezit je verkoop) een boost.

In dit artikel inspiratie voor lastminute marketing tips voor Koningsdag!

Last-minute Marketing Tips voor Koningsdag

De vraag is natuurlijk: wat kun jij als webwinkel met Koningsdag?
Koningsdag is een groot feest. Op de dag zelf zal er niet heel veel online geshopt worden, maar in de aanloop ernaar des te meer.
Vooral omdat Koningsdag dit jaar het begin van de Meivakantie markeert.
Jouw klanten zijn op zoek naar vakantiespullen, kampeerartikelen, dingen voor in de tuin, lentekleding, etc.
En natuurlijk naar leuke ideeën om op Konigsdag leuk voor de dag te komen!

1. Kroontjes maken met Moodkids

MoodKids   Tijdlijnfoto s
Op het blog Moodkids vind je deze leuke tutorial voor een kinderkroontje. Slim, want er zijn genoeg vaders en moeders die op de avond voor Koningsdag denken: “Oh, ja… de kinderen willen natuurlijk verkleed morgen…”
Wimke Tolsma schreef de tutorial en maakte de mooie foto’s. Moodkids zette aan het eind van het blogbericht een link naar andere tips voor Koningsdag, om lezers verder hun site in te trekken. Slim!
lastminute-marketingtips-mamamarketing

Tip: maximaliseer!

met zulke mooie foto’s kun je ook een mooie PDF maken. En als je daar dan een naamlabeltje bijmaakt: ‘Koning …’ en ‘Koningin … ‘ dat kinderen op hun kroontje kunnen plakken en waar ze hun naam op kunnen schrijven, dan wordt het een mooi compleet pakketje. Het voordeel daarvan is, dat mensen dat pakketje willen bewaren, of delen met hun vrienden.
Ook kun je overwegen om een mooie printable niet gewoon gratis weg te geven, maar in ruil voor een tweet of Facebook Update.

>> lees meer over Pay with a Tweet, de gratis service waar je mensen met een tweet kunt laten betalen voor je download <<

Tip: optimaliseer voor de verschillende kanalen

De Facebook-update is prima, maar de tweet voor de DIY is niet geöptimaliseerd voor dit platform. Zonde! In de tweet mis ik nu de tag #Koningsdag én de twitternaam van Wimke.
Wil je een succesvolle actie, dan is het een goed idee om op ieder kanaal dat je gebruikt, een voor dat kanaal geöptimaliseerde boodschap te plaatsen.

2. Koninklijk strikje van Bijderwets

Bijderwets organiseert een koninklijke give-away. Zij geeft een oranje set weg, die bestaat uit: een oranje ketting Memories, een oranje ring Bubbel en een oranje strik (broche). Om in aanmerking te kunnen komen, moet je Bijderwets liken op Facebook of volgen op Twitter én op haar blog vertellen wat jij op deze eerste Koningsdag gaat doen.

TIP: maak het zo makkelijk mogelijk

lastminute marketingtips mamamarketing

Helen heeft een mooie landingspage gemaakt voor haar actie: een blogbericht met daarin alle informatie rondom de give-away. De landingspage bevat een mooi beeld, een duidelijke uitleg en de gerelateerde berichten onderin vergroten de kans dat mensen doorklikken op haar site. Maar… als je mensen vraagt je te liken of volgens, is het wel zo handig (en attent!) om de links naar je Facebook en Twitteraccount direct op te nemen in je tekst.

3. Oranje Strikje van Kek Style

lastminutemarketingtipKekStyle deelt deze leuke tutorial (met PDF) voor een fabuleus strikje.

TIP: optimaliseer voor je kanalen

Ook hier geldt: zonde dat de tweet niet geöptimaliseerd is. De tekst zegt niet precies wat de DIY inhoudt (is het een DIY strikje van papier, van stof of moet ik haken?) en er zit geen foto bij. Jammer, want de kans op doorkliks wordt zo een stuk kleiner.

TIP: optimaliseer je PDF

Wat heel leuk is, is dat Kek Style een PDF met het sjabloon voor het strikje weggeeft. Het sjabloon is blanco, dus je kunt zelf kiezen in welke kleur je een strikje wil maken. Heel leuk – en de moeite waard om te noemen. Je kunt je klanten nooit teveel inspireren!

Vouw je eigen koninklijke strik en struin in stijl over de Vrijmarkt! Zijn jouw kinderen niet dol op oranje? Geen probleem: de strik is er ook een blanco variant, die je helemaal naar je eigen smaak kunt kleuren. Ga maar los met die glitterstiften!

Ook zou ik graag de stap-voor-stapfoto’s op de PDF zien, net als een foto van het eindresultaat én natuurlijk de url.
Met een beetje extra moeite maak je van je printable iets echt bijzonders, dat mensen graag willen bewaren en waardoor jouw product, met url, in het huis van je klant blijft rondslingeren.

En jij? Heb jij een leuke Koningsdag-actie?

Zo ja: laat het weten, laat een comment achter!

Zo nee: het is nog niet te laat… Koningsdag is pas over twee weken.
Bedenk iets wat goed bij je merk past en knal het de wereld in.
Gewoon via Twitter of Facebook. Of via Instagram of Pinterest.
Het gaat erom dat jij je volgers iets extra’s biedt: niet alleen een korting, maar juist ook iets wat op een andere manier waarde heeft, zoals 

Volgend jaar goed aanpakken?

Baal je ervan dat je nu niets hebt?
Niet doen! Doe liever iets constructiefs:

>> download hier de jaarplanner <<

en kijk nu alvast welke leuke inhakers je voor andere bijzondere dagen kunt bedenken!
Want als je een half jaar geleden al had geweten dat je nú een leuke actie doet, had je daar toen al een persberichten voor kunnen uitsturen – en had je actie (nog) meer aandacht gekregen.

Een goede voorbereiding is het halve werk.
Downloaden, dus, die jaarplanner voor 2014!

 

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie