Li-la-lipstick. Over kortingsacties en blije klanten

“Dat is dan, na de korting, 14,99,” zei de kassajuf.
Blij keek ik op: “Na de korting?” vroeg ik. “Wat leuk! Welke korting?”
“Eh…” stamelde ze, “…tja…” Ze wierp een geïrriteerde blik op de groeiende rij achter me en zei korzelig: “Dat weet ik ook niet, hoor, maar u heeft dus korting. Wilt u pinnen?”

Zonde!

Ja, okee, het was druk.
Ik stond namelijk, middenin de ochtendspits, in de Etos op Rotterdam Centraal, tussen de driftig op hun iPhones-toetsende forensen die last minute tampons, kauwgom en aspirines nodig hadden – en die vooral NU wilden afrekenen, omdat hun trein zo zou vertrekken.

Ik begrijp dat ze dóór wilde.

Dat ze dóór moest, wilde ze geen gedoe krijgen met haar manager.
Maar dan nog: ik kreeg, zomaar, out of the blue, 50% korting op een lipstick die ik toch wel gekocht zou hebben.

Natuurlijk was ik blij met die kortingsactie.

En die blijdschap wilde ik even delen – met haar.
Maar daar waar was zij dus niet van gediend.
Sterker nog: ze bonjourde mij de winkel uit met het gevoel dat ik haar lastigviel met mijn onnozele vragen.

Tja.
Zó verander je een blije klant in een lichtelijk beledigde klant.

Een klant die je winkel uitloopt zónder extra aankopen.
Een klant die NIET blij zal rondbazuinen dat jij zo’n goede korting geeft.
Een klant die ook zelf niet terugkomt, om nog meer van die lipstick te kopen – omdat ze geen idee heeft wat voor actie het is, en belangrijk: tot wanneer ‘ie loopt.

Eigen schuld, dikke bult, deze gemiste kans.

Als jij al niet weet waarom je klant korting krijgt, hoe moet zij dat dan wel weten?

Weet welke korting je waarom geeft: dat maakt het voor de klant extra waardevol.

Als jij je kortingsactie helder communiceert, trek je klanten die speciaal voor de bijzondere korting komen – en die meteen ook even een bijpassende oogschaduw en eyeliner meenemen. Dat kan best, want ze hebben net flink bespaard op die lipstick, tenslotte.

Ka-ching!

En heb je eens iemand aan je kassa die van niets weet en blij verrast is door de korting?

Maak er dan wat van.

Verzin desnoods een leuk verhaal.
Of zeg eerlijk: “Ik weet het ook niet, maar wat een prachtige kleur heeft u uitgekozen, zeg.” En voeg daar dan aan toe: “Trouwens, ik zie dat de actie tot vrijdag geldt, daarna zijn ze weer 5 euro duurder. Misschien wilt u er nog één pakken?”

Zij blij, jij extra lipstick verkocht.

Ja ja, je vangt meer vliegen met honing dan met azijn.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie