Like en Share acties op sociale media

Sinds juli had ik de stap genomen om naast mijn bedrijf ook een eigen webshop te openen.

De tips ‘Hoe open ik mijn webwinkel met een knal’ had ik gelezen en voor zover ik wilde, ook zelf toegepast. Bij deze opening had ik een “like en share” actie gemaakt op Facebook en Twitter. Daarmee konden mensen kans maken op één van de zes HEE Goodies pakketten.

duimen

De actie op Facebook liep vanaf het begin matig. Voornamelijk vrienden en kennissen van mezelf deelden de actie. Het bereiken van veel onbekenden die tot mijn doelgroep behoorden liep helaas niet zo snel als ik had gehoopt. Op zich is dit geen probleem, daar leer je weer van! Maar tegen het einde van de Facebook actie kreeg ik in één dag ineens 74 shares, 40 nieuwe likes en 23 comments vol complimenten over mijn producten. YES! dacht ik.

Nep accounts?

Nieuwsgierig als ik was ging ik alle berichtjes lezen. De reacties waren stuk voor stuk heel erg positief.  Zelfs mijn eigen vrienden en kennissen reageerden niet zo enthousiast, dus dit vond ik merkwaardig. Dus ging ik de Facebook profielen van die nieuwe likes en shares even bekijken.

Deze mensen hadden allemaal geen link met mij persoonlijk of met vrienden van mij.

Dus waar kwamen ze vandaan?

Wat mij voornamelijk opviel was dat deze mensen stuk voor stuk alleen maar like en share acties op hun profielen deelden.

Dus mijn conclusie was, dit is iemand die allemaal profielen aanmaakt op Facebook en vrienden wordt met al z’n eigen profielen. Om op deze manier meer kans te maken iets uit dit soort acties te winnen. Ik had de profielen daarom geblokkeerd en verwijderd van mijn Facebook pagina omdat ik ervan overtuigd was dat dit nep was, een oplichter.

Wat een oplichter trouwens met bijbels geïnspireerde producten wilde….?

Professionele deelnemers

Later ontdekte mijn man na wat speurwerk op internet een forum vol prijsvragen. Hij had zich geregistreerd om te zien wat er geschreven stond en of er iets over mijn actie op stond.

Op dit forum konden wij niets over mijn actie vinden. Maar we kwamen er wel achter dat er een heleboel mensen zijn die alleen maar bezig zijn met prijsvragen proberen te winnen. Sommigen van hen wel 8 uur per dag! Ongelooflijk.

Wellicht dus dat de mensen die mijn actie ineens massaal geliked en geshared hadden ook op zo’n forum zaten.

Tijdens de laatste dag van mijn actie stuurde een persoon mij een bericht met het verhaal dat mijn ‘like en share’ actie inderdaad gedeeld was op een prijsvragen forum. Welk forum dit was, weet ik nog steeds niet. Maar de mensen vroegen waarom ik ze geblokkeerd had op Facebook en waarom ik hun likes had verwijderd. Ik heb via deze persoon mijn excuses aangeboden en vertelt dat ik dacht dat het om een oplichter ging. Daarna heb ik de Facebook accounts gelukkig kunnen deblokkeren: Het zou natuurlijk ook niet leuk zijn als deze mensen geen gebruik meer konden maken van hun Facebook accounts.

Op zich was het dus niet illegaal wat deze mensen deden…

Teleurstelling

Maar echt leuk vond ik het eigenlijk niet. Als jij erop uit bent veel likes voor jouw pagina te verzamelen dan werkt het wel als deze mensen jouw actie vinden. Het staat natuurlijk leuk op je profiel zo’n hoog aantal likes. Bovendien lijkt het erop dat alle Facebook vrienden van deze mensen hier ook actief mee bezig zijn. Deze mensen zijn niet echt geïnteresseerd in jouw producten of webwinkel. Ik heb bijvoorbeeld ook geen enkele bestelling na deze explosie van likes en complimentjes gehad. Er was niet eens iemand die zich inschreef voor de nieuwsbrief, dus ik denk dat ze alleen maar op een prijs winnen uit waren.

Kort nadat ik de accounts van deze mensen had gedeblokkeerd liep de actie toevallig ook af. Alle likes waren verwijderd en ook alle comments omdat ik dit zelf gedaan had. Ik kon hun profielen wel weer deblokkeren maar de likes op mijn Facebook pagina kon ik niet meer terug krijgen.

Toch jammer. Ik voel me eigenlijk voor de gek gehouden door deze mensen.

Of ik snel weer een like en share actie zal ondernemen? Dat weet ik nog niet. Persoonlijk heb ik denk ik dan toch liever minder likes van mensen die mijn producten écht waarderen. En die mensen beloon ik dan liever op een andere manier. Door middel van kortingsacties of een gratis download o.i.d.!

Hebben jullie hier wel eens vaker over gehoord, of zelf ervaring mee gehad? Of doe jij juist mee aan allerlei winacties? Laat het weten! Ik ben namelijk erg benieuwd!

avatar

About Mariska Kalma

Sinds 2008 is Mariska Kalma zelfstandig ondernemer in haar bedrijf KALMA DESIGN, illustraties, vormgeving en meer. Mariska is getrouwd met fotograaf Joas Folkertsma en sinds 1,5 jaar moeder van 1 dochter (Hannah). Van kleins af aan is ze altijd al bezig geweest met tekenen, schilderen en heel veel dromen. Afgelopen zomer is ze begonnen met haar eigen webwinkel: HEE Goodies waar ze een lijn met bijbels geïnspireerde Goodies introduceerde. Dit omdat ze zelf gelovig is en vond dat er weinig producten met een christelijke boodschap zijn die haar kwa stijl aanspraken.

, , , , ,

4 reactie bij Like en Share acties op sociale media

  1. avatar
    joep 16 oktober 2013 bij 18:25 #

    Beste Mariska,

    Zojuist je website bekeken. Erg leuk en breed toegangkelijk. Ik begrijp niet zo goed waarom je problemen hebt met al die likes & shares. Je wil toch dat veel mensen van je webshop horen. Je verkoopt ook nog eens producten die veel mensen leuk vinden dus de kans dat er potentiele klanten tussen zitten is erg groot. Daarnaast helpen likes en interactie op je Facebook profiel ook bij je ranking aan Google. Zelf ben ik een van de eigenaren achter http://www.likeomtewinnen.nl/ waar we dus ook dit soort acties verzamlen en op een leuke manier weergeven. De reacties die we van onze klanten zijn dan ook positief. Wel moet je inderdaad rekening houden dat er een gedeelte van deze mensen na de actie je pagina unliken. Het is dan ook belangrijk dat de berichten die je na je acties post interresant zijn en het volgen waard zijn. Succes!

  2. avatar
    joep 22 mei 2013 bij 21:06 #

    Beste Mariska,

    Zojuist je website bekeken. Erg leuk en breed toegangkelijk. Ik begrijp niet zo goed waarom je problemen hebt met al die likes & shares. Je wil toch dat veel mensen van je webshop horen. Je verkoopt ook nog eens producten die veel mensen leuk vinden dus de kans dat er potentiele klanten tussen zitten is erg groot. Daarnaast helpen likes en interactie op je Facebook profiel ook bij je ranking aan Google. Zelf ben ik een van de eigenaren achter http://www.like2win.nl waar we dus ook dit soort acties verzamlen en op een leuke manier weergeven. De reacties die we van onze klanten zijn dan ook positief. Wel moet je inderdaad rekening houden dat er een gedeelte van deze mensen na de actie je pagina unliken. Het is dan ook belangrijk dat de berichten die je na je acties post interresant zijn en het volgen waard zijn. Succes!

  3. avatar
    Miss la Femme 12 april 2013 bij 00:19 #

    Hallo!

    bedankt voor je artikel. Ik zit er ook over na te denken om een like and share actie te houden. Nooit gedacht dat dit voor zou kunnen komen!
    Succes met je webshop

  4. avatar
    samantha moonen 28 december 2012 bij 12:16 #

    Hoi, hoi,

    Ik heb ook een like en winactie gehad en idd ook veel likes gekregen van mensen die alleen liken voor de winactie. Gelukkig kost het mij verder niets en ach misschien zit er straks iemand tussen die toch iets bij mij besteld. Ik begrijp je teleurstelling, maar marketing is toch ook om vaak gezien te worden en dan te blijven hangen? En voor kleine en beginnende ondernemers is dit de goedkoopste en makkelijkste manier.

    Groetjes en succes met de webshop!

    Samantha (Bep&co)

Geef een reactie