Like ons! Oftewel: waarom webwinkeliers moeten inpakken.

Vroeger waren de regels helder: je deed iets omdat je moeder zei dat het moest.

Doe je sokken in de wasmand.
Eet je korstjes op.
Haal het konijn uit de badkamer.

Waarom?
– Dáárom.
Maar waaróm dan?
– Gewoon, omdat ik dat zeg.
Ja, maar…
– En nou opschieten!

Tegenwoordig is dat anders.
Tegenwoordig leggen wij, ouders, uit waaróm iets moet.

Kort-door-de-bocht-moeders kiezen voor dreiging:
… omdat het konijn anders op je handdoek plast.
… de zeep opeet.
… in de douche poept.
– vaak noodgedwongen gevolgd door een aanzwellend tot-drie-tellen en een mokkend naar boven verdwijnend kind.

De meer geavanceerde opvoeders doen het slimmer – die pakken de opdracht positief in.

Waarom je het konijn uit de badkamer moet halen?
Nou, omdat je dan fijn met hem in de tuin kunt gaan zitten om paardenbloemenblaadjes te eten.
En weet je, als je nou meteen een glaasje ranja meeneemt, gaan jullie samen picknicken.
Misschien komen de buurmeisjes ook wel.

Weg zijn kind en konijn, op weg naar de tuin.
Zonder dreigen. Zonder mokken.
En, nog veel belangrijker: mèt een blij kind.

Win-win, dus.

Weet je wat nou zo frappant is?
Op grote mensen werkt deze truc ook – alleen hebben veel webwinkeliers dat nog niet door.

Like ons op Facebook!

Huh?
Waarom in vredesnaam?

Like ons op Facebook, dan krijg je elke week een vers trend report met stylingtips.
Oh. Zeg dat dan meteen.
> like <

Jij een nieuwe fan.
Jouw fan iedere week iets wat zij waardevol vindt.
Win-win, wederom.

Moraal van het verhaal?

Pak je vraag positief in.
Doe er een mooie strik op.
Maak duidelijk wat de ander heeft aan jouw fan page. *
Dan is de kans op een oprechte like veel groter.

*) En inderdaad ja, dat geldt ook voor je nieuwsbrief, Twitter-account, Pinterest-boards enzovoorts.

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

1 reactie bij Like ons! Oftewel: waarom webwinkeliers moeten inpakken.

  1. avatar
    hibbies.com 23 oktober 2014 bij 09:58 #

    ja logisch natuurlijk, met mn kinderen pak ik dat ook zo aan (dat denk ik tenminste…)! hoe dan ook, de vergelijking werkt dus heel goed voor sociale media-beten als ik! dank @mamamarketing!

Geef een reactie