Vandaag deel 2 in de serie over hoe je je eigen nieuwsbrief maakt in MailChimp. Je leert hoe je een lijst met leden aanmaakt, hoe je een aanmeldformulier op je website plaatst en – niet geheel onbelangrijk – hoe je meer nieuwsbriefleden op je lijst krijgt.
De basis van je nieuwsbrief is natuurlijk een goede mailinglijst. Want een prachtige mail zonder lezers heeft natuurlijk geen zin. Hieronder leg ik uit hoe je een lijst aanmaakt en bijhoudt.
Lijst aanmaken
Als je bent ingelogd in MailChimp zie je bovenin een balkje met dashboard | campaigns | lists | reports etc. Daar kies je voor lists. Om een nieuwe lijst aan te maken klik je aan de linkerkant op ‘ create list’. Negeer voor nu de vraag over groups even, daar kunnen we later nog mee verder gaan om je mailinglijst verder op te splitsen. Geef je lijst een naam (bijvoorbeeld MamaMarketing Nieuwsbrief), een afzender die je lezers meteen herkennen (in ons geval MamaMarketing), het emailadres waar mensen naar kunnen reageren en een standaard onderwerp. Dit onderwerp kun je per bericht aanpassen, dus breek je hoofd hier niet over de zin…
Schrijf in het kort waarom mensen je mail krijgen (bijvoorbeeld ‘ omdat je je emailadres hebt opgegeven via de website van MamaMarketing). Het is belangrijk om je lezers voorzichtig te benaderen, omdat je anders kans hebt dat ze je als ‘spammer’ kunnen aangeven en dat levert problemen met MailChimp op. Wanneer ze je naam niet herkennen of ze niet meer weten dat ze zich lang geleden voor je nieuwsbrief hebben opgegeven. Er onder moet je je contactgegevens nog controleren en je kunt aangeven of je bericht wilt ontvangen als mensen zich aan- of afmelden voor je nieuwsbrief. En tada: klaar is je lijst.
Bekijk hieronder een leuk filmpje waarin MailChimp je zelf uitlegt wat wel en niet mag en waarom dat is…
Emailadressen importeren
Nu kun je je oude lijst gaan importeren, als je die hebt. En dan bedoel ik niet je hele klantnbestand van mensen die de afgelopen jaren bij je hebben besteld. Want dat mag niet, dat is spam. Je moet echt de toestemming hebben dat ze berichten van je willen ontvangen. Houd je je daar niet aan dan krijg je 1. boze klanten aan je broek, 2. een spamreport aan je broek van MailChimp (waar je lastig vanaf komt) en 3. klanten haken af. Niet doen dus.
Zorg ervoor dat klanten en bezoekers makkelijk hun email kunnen achterlaten en vraag bijvoorbeeld bij elke bestelling of ze in het vervolg ook je nieuwsbrief willen ontvangen. Slim is om meteen uit te leggen waarom ze dat moeten doen. Bijvoorbeeld voor nieuwe acties, voor korting of voor andere dingen die speciaal voor nieuwsbrieflezers zijn.
Onder de naam van je lijst klik je op import. Daar kun je je emailadressen op verschillende manieren importeren. Er is een vervelende regel, je kunt namelijk geen emailadressen die beginnen op info@ importeren. Dit omdat het een generiek emailadres is dat je zelf bij elkaar had kunnen verzinnen (de meeste bedrijven hebben een info@ adres) en dat kan op spam wijzen. Dus die emailadressen gaan niet mee bij het importeren. Als je veel particulieren hebt, zal het aantal info-adressen niet zo groot zijn. Anders kun je de leden vragen hun emailadres alsnog zelf via je inschrijfformulier op te geven.
Inschrijfformulier
Nu ga je een inschrijfformulier aanmaken.l Die vind je door op forms te klikken onder je lijst. Je schrijft hier een wervende tekst waarom je bezoeker zijn emailadres zou moeten achterlaten. Je kunt er een mooie kop of foto boven zetten om het formulier goed te laten passen bij je website. Vraag niet teveel informatie, want niemand wil tig velden invullen voor een nieuwsbrief, je naam en emailadres moet voldoende zijn.
Het is best ingewikkeld, maar als je het eenmaal door hebt wel heel logisch. In het pulldown menu kies je voor aanmeldformulier, in de tabs eronder kun je de velden kiezen en de teksten ontwerpen qua kleur en lettertype. De laatste tab geeft je de gegevens die je op je website moet vermelden, de link naar de inschrijfpagina. Leuk is dat je zelfs een eigen QRcode krijgt. Dat is een vierkantje dat je met je mobiele telefoon kunt scannen waardoor je direct op die pagina terecht komt.
Nu heb je dus een lijst aangemaakt, een aanmeldformulier op je website en je hebt al je huidige nieuwsbriefleden overgezet. De volgende stap is nu om je eerste nieuwsbrief te gaan maken en daar ga ik volgende keer verder op in.
- Eén PA – en een piña colada, please. - 8 maart 2014
- Drie snelle tips voor meer bestellingen - 15 oktober 2012
- Copycat? 4 tips om er je voordeel mee te doen - 21 augustus 2012
- 5 dingen die ik leerde op de Kleine Fabriek - 16 juli 2012
- Recessie: blinde paniek of uitdaging? - 27 februari 2012
Ik wil graag een oude campagne hergebruiken? kan dit en hoe doe ik dit. Ik kan het nergens terugvinden in de gebruiksaanwijzingen.
Vast bedankt voor je hulp!
Miriam Boere
Wat ik nergens kan vinden: Waar zet je een tussenvoegsel van de naam, bij de achternaam of bij de voornaam? Ik stuur bv een nieuwsbrief naar Peter de Vries. Zet dan Peter als voornaam en de Vries als achternaam. Hij wordt dan gestuurd naar Peter Vries, dus zonder de.
Dank voor de gouden tip.
Even een vraagje.
Als je al een aanmeldformulier hebt, kun je deze dan ook kopieren voor een andere nieuwsbrief zodat je de velden ed niet opnieuw hoeft op te maken?
Is het ook mogelijk om een nieuwsbrief uit te sturen naar alle abonnees uit een lijst behalve een specifieke groep van deze lijst?
Ik zou hier erg mee geholpen zijn!
Groetjes,
Sophie
Hallo Laura,
Ik wil een nieuwe nieuwsbrief versturen in Mail chimp. Ik heb dus een oude gekopieerd en er een nieuwe tekst in gezet. So far, so good. Hoe kan ik die nu versturen naar een deel van mijn lezers… Ik kom niet goed uit het engels op de site
Dank je Marie-Jose
Hoi Marie-Jose,
De oplossing hiervoor is gemakkelijk, maar kost wel wat tijd. Wanneer je naar je abonnee-lijst gaat, dan kun je afzonderlijke abonnees selecteren en kopiëren naar een andere lijst (zie dropdown bij ‘bulk actions’). Wel even eerst een nieuwe lijst aanmaken. En bij het versturen de nieuwe lijst gebruiken. Je kunt ook groepen maken binnen een lijst. Daarmee kunnen abonnees zelf aangeven welke informatie ze graag ontvangen.
Ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb. Succes ermee!
groeten Dana
Hoi, weten jullie ook hoe je de ontvangen bevestigingsmail die een subscriber ontvangt aanpast?
De tekst die nu ontvangen worden (automatisch) is niet consistent; Je en U worden er telkens in afgewisseld 🙂
Hi, ik maak aL gebruik van mailchimp, maar deze trucks en tips zijn zeer welkom! Thanx