MamaMarketing Mail, 6 tips om een nieuwsbrief te maken

Een op een communiceren met je klanten is niet eenvoudig. De kans dat ze dagelijks of zelfs maandelijks de tijd nemen om jouw webshop of blog te bezoeken is erg klein. Er zijn zoveel websites en webshops, dat opvallen en klanten geboeid houden niet eenvoudig is. Via Twitter kun je nieuwe artikelen en blogposts goed promoten, maar die worden alleen gelezen door de Twitteraars op dat moment. Beter is om een eigen digitale nieuwsbrief op te stellen, waarmee je je achterban op vaste tijden informeert.

Waar moet je aan denken bij een nieuwsbrief? Hieronder geef ik zes tips om je nieuwsbrief slim in te zetten:

Zorg voor inhoud
Mensen hebben zich actief opgegeven voor je nieuwsbrief, ze zijn dus geïnteresseerd in jouw informatie. Stuur je nieuwsbrieflezers daarom meer informatie dan alleen ‘ de nieuwe collectie is online’. Geef tips over combinaties, spot trends of leg iets uit over de maatvoering van een bepaald. Zo geef je klanten het gevoel dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.

Niet te lang
Zorg voor korte en bondige nieuwsbrieven. Een hoofdonderwerp en eventueel twee korte aanvullingen. Want kijk zelf maar eens hoeveel nieuwsbrieven je in een week ontvangt. Die scan je en hele lange lappen tekst lees je niet. De artikelen in je nieuwsbrief voorzie je van aantrekkelijk beeld en als mensen meer willen weten over het onderwerp geef je ze de mogelijkheid om door te klikken naar meer op je website.

Regelmatig, maar niet te vaak
Een digitale nieuwsbrief inplannen in je huidige werkzaamheden kost de nodige discipline. Aan de andere kant geeft het ook een goede houvast om dingen omheen te plannen. Stuur je bijvoorbeeld elke twee weken een mail naar je klanten, dan kun je daar rekening mee houden met updates en acties. Heb je een blog bij je webshop? Dan kom je helemaal snel aan je content, want je kunt een of twee blogposts gebruiken om je nieuwsbrief mee aan te vullen.

Als mensen de moeite nemen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief, dan verwachten ze ook echt mail van je. Laat er dus niet een te lange tijd tussen nieuwsbrieven zitten, anders zijn ze je vergeten. Aan de andere kant wordt teveel mail ook niet gewaardeerd, dus houd een goede modus van een a twee keer per maand aan.

Vooruit werken
Om er zeker van te zijn dat je door de drukte niet vergeet om af en toe je klanten te informeren waar je mee bezig bent, is het goed om je nieuwsbrieven in te plannen. Neem bijvoorbeeld een week de tijd om alles bij elkaar te verzamelen. Bedenkt op welke dag en tijdstip voor jouw webshop het slimst is om je nieuwsbrief te versturen. Je zou in je statistieken kunnen nagaan wanneer het bezoek in je winkel doorgaans piekt en het daar op afstemmen. Probeer gedurende de week input te verzamelen die geschikt is voor je nieuwsbrief en sla die op in een apart mapje in de mailbox. Dan hoef je of het moment supreme niet als een kip zonder kop te gaan zoeken naar content.

Call to action
Net zo belangrijk als op je productpagina’s van je webshop en je blogposts is het om een call to action in je nieuwsbrief te verwerken. ‘ Klik hier voor de nieuwste collectie’ , ‘ meld je aan voor onze klantendag’, ‘ bestel alleen vandaag met 10% korting’ etc. Want het is namelijk veel makkelijk om een bestaande klant iets te verkopen, dan een nieuwe klant. Deze persoon heeft de moeite genomen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief, is dus geïnteresseerd en eerder bereid om iets van je te kopen. Daarom is het verstandig om deze bestaande klanten in de watten te leggen met bijvoorbeeld een gratis goody bij de bestelling, gratis verzendkosten of een speciale actiekorting. Die kosten heb je er dubbelendwars weer uit.

NOOIT spammen
Een gouden regel voor het sturen van een digitale nieuwsbrief (en mails over het algemeen) is dat ongevraagd sturen not done is. Dat werkt alleen maar ergernis op. Ook al is de inhoud eventueel interessant voor me, als ik ongevraagd nieuwsbrieven krijg over magazijnstellingen, dan ben ik bij voorbaat al geïrriteerd en staat die leverancier op mijn spamlijst. Daar wil je niet op komen. Dus zorg ervoor dat mensen graag op jouw mailinglijst komen en zich daar zelf voor aanmelden.

Vraag nieuwe klanten of je ze op de hoogte mag houden van nieuwe ontwikkelingen, zet een aantrekkelijke button op je homepage en/of blog, promoot je nieuwsbrief via Twitter (geef bv iets gratis weg alleen aan nieuwsbriefleden) en zet in je nieuwsbrief de mogelijkheid om hem door te sturen aan vrienden van de ontvanger. Geef in je nieuwsbrief ook altijd de mogelijkheid om eenvoudig af te melden, dat is wettelijk verplicht.

Onze eigen nieuwsbrief: MamaMarketing Mail (& much more)
Zoals je wellicht al hebt gezien zijn wij ook bezig met een eigen nieuwsbrief: MamaMarketing Mail. Binnenkort leg ik uitgebreid uit hoe we die maken met Mailchimp, een emailmarketingprogramma. Wil je daar niets van missen? Meld je dan hier aan voor onze email nieuwsbrief! 😉

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

, , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie