Marktkraam inrichten voor webwinkeliers? De 3D-kraam!

‘Webwinkels zijn de toekomst’ is iets wat ik al jaren hoor… maar ik geloof heilig in markten waarbij de zintuigen van een klant een belangrijke rol spelen! Marktkraam inrichten voor webwinkeliers? De 3D-kraam is dé manier om klanten te trekken én te triggeren.

Oké, een webwinkel kan er geweldig uitzien en je hebt weinig financiële risico’s, maar in mijn visie ontbreekt het aan één cruciaal punt…de klanten kunnen de producten niet ervaren.
Ze kunnen ze niet voelen, horen, proeven – allemaal zaken die ze tot aankoop doen triggeren.

Alleen al daarom en naast het vertrouwen om een gezicht te zien achter het product, geloof ik helemaal in marktverkopen.
Mits je natuurlijk de kraam in jouw uniek bedrijfsstyle stileert!
Geen idee hoe zoiets in zijn werk gaat?
Let’s go, het is heel makkelijk!

In deze blogpost tips voor het inrichten van een 3D-marktkraam.

Basis-tools voor op markten

We beginnen bij het begin… Wat zijn jouw niet-te-vergeten-tools als je naar de markt gaat:

  • een schaar, plakband en touw
  • 1 kleurig kleed (effen en groot genoeg voor je 2/4 meter kraam en tot de grond reikt,)
  • slecht weervoorzieningen (klemmen en een groot zeil voor achter je kraam)
  • spiegel (als klanten je product kunnen passen)
  • genoeg kleingeld (in een horeca-portemonnee of kluisje)
  • extra prijskaartjes (prijs al je items!)
  • visitekaartjes (nog geen ‘verkoop on location’, misschien kopen ze later in je webwinkel)
  • en natuurlijk je voorraad aan producten opgeborgen in kisten of dozen

NOOT REDACTIE:
Zie ook de GRATIS checklist Markten & Beurzen die we samen met Ka’ching opstelden!

Aankomst op het marktterrein

IMG_5838

Helemaal goed, de auto is gevuld, het slaap is uit je ogen, de tomtom ingesteld en daar ga je – op weg naar je eerste markt-avontuur! Bij aankomst tref je waarschijnlijk deze kraam (of iets wat er op lijkt) aan.

Een, nu nog mager, geraamte dat zich vandaag jouw toko mag noemen. De “kerstboom” die jij geheel naar eigen wens gaat versieren.

Maar voordat je hieraan gaat beginnen, stel je je eerst voor aan je buren.

Onwijs belangrijk, aangezien de kramen aan elkaar verbonden zijn en je misschien letterlijk in elkaar vaarwater zit met je producten. En dit vaarwater kan je verkoop maken of breken.

Ready, set and GO: een 3D-kraam

IMG_5341

Na het handjesschudden, gaan we echt beginnen!

Houd in gedachten dat ik je tips en ideeën kan geven, maar dat jij zelf heel goed weet wat de style is van jouw bedrijf en producten. Dit is heel belangrijk, want als je het goed doet, gaat de klant gaat jouw kraam ervaren als een candy shop, een 3D kraam waar de zintuigen van links naar rechts en van boven tot beneden worden geprikkeld.

Ze onthouden de feeling en nemen een kaartje mee – een overtuigende stand is de beste reclame! Daarnaast wil je dat passanten blijven staan om alle prachtige items te bekijken, van klein naar groot.

Om de aandacht vast te houden, creëren we een 3D kraam.

1. het dak

IMG_5720

Laten we starten met het dakje van je kraam, hieronder kan je geweldig veel producten showen.

IMG_5843

Enkele ideeën zijn een tak met sieraden, vlaggetjes, een waslijn met knuffels of boekjes of pagina’s uit een magazine die jou product sfeer ademt. Hier kan ik je 1 belangrijke tip geven: ‘let your creativity sparkle’!

2. de zijkant

Vergeet de buizen aan de zijkanten van de kraam niet, hier kan je ook tassen of andere waar ophangen. Let wel dat je dit doet in goed overleg met je buurtjes! Wellicht hangen zij er ook items op en het zou fijn zijn als deze producten elkaar aanvullen.

(Foto 4)

3. het vlakke gedeelte

Wanneer je niet meer op de kraam hoeft te staan, leg je het kleed op de kraam neer.

Het mooist is een rustig kleed, zonder prints, dus in 1 kleur die tot op de grond reikt, zodat je “zooi” onder de kraam uit het zicht verdwenen is. Je wilt immers dat de aandacht naar je producten gaat en niet naar de print op het kleed!

Daarna kijken we naar de mogelijkheden om je spullen gevarieerd neer te zetten.

3D-effect met dozen en kisten

IMG_5721

Alles plat op je kleedje leggen kan, maar een ander idee is, om het 3D kraam-concept in gedachten te houden.

Haal de dozen leeg waar je producten in zitten, draai deze om onder het kleed aan het einde van je kraam et voilà een plateau waar je eye catchers kunt presenteren.

IMG_5723

Meer 3D-ideeën

IMG_5842

Andere simpele ideeën zijn om gebruik te maken van

  • een modepop,
  • vazen,
  • sieraden displays of
  • een kaartenmolen.

Echter hier weer met de gouden tip; wees lekker origineel en creatief, maar blijf wel in je bedrijfs style.

Diefstalbestendige Kraam

Helaas, ook op markten kom je enthousiaste mensen tegen die jouw producten geweldig vinden, maar “vergeten” te betalen.

Om nare situaties te voorkomen, kan je de kraam, diefstal bestendig aankleden.

  • Kleine producten verpak je groots in cellofaan of je hangt ze op zodat het opvalt voor jezelf wanneer een klant geïnteresseerd is.
  • Plaats kleine items naast een groot voorbeeld-exemplaar op een presentatie display, ver weg van grijpgrage handen.

Onze zintuigen zijn geweldig, maar al dat voelen en ruiken kan ervoor zorgen dat je producten na 2 markten onverkoopbaar zijn geworden.

  • Verpak je fragiele producten goed en heb een voorbeeld exemplaar die speciaal zijn voor de sniffers en aaiers :-)!

En dan: Verkopen maar..

Als je je kraam als een heuse Janny de Bouvries hebt gestyld en je bent tevreden met het eindresultaat, wordt het tijd voor een welverdiende koffie en koopgrage klanten.

Het klinkt misschien overbodig maar zorg ervoor dat je qua kleding in harmonie bent met je producten, dus je huis style ademt en zorg ervoor dat je kraam er telkens picobello uit ziet.

Als laatste tip: geniet ervan, lach en luister naar je klanten!

Dit is je kans om letterlijk kennis te maken met je doelgroep en haar wensen. Welke items lopen storm en wat zijn de tips die je te horen krijgt? Bijzonder waardevolle informatie om je producten te verbeteren, wat naast de markt omzet een heerlijke bonus is! Veel plezier, succes en see you @ the Market!

Over Meesie

IMG_5014

Nathalie Borgers is de oprichtster van Meesie, een eigenwijs bedrijf in sieraden en brand new vintage woonaccessoires. Samen met andere kleine ondernemingen bedenkt en creëert Nathalie de meest eigenzinnige sieraden. Omdat haar huis style zo warm werd ontvangen volgde niet veel later ook haar woonaccessoires lijn van vintage met een tikkeltje nieuw.

Naast de lifestyle markten draait Meesie beurzen en is zij vaak op festivals te vinden. Ook heeft zij een stand bij HomeDecoCenter in Vianen, waar winkeliers hun inkopen doen.

Benieuwd naar Meesie, check www.meesie.nl, volg haar op Twitter nathalie@meesietweets of Instagram meesiesinstagram – of kom gezellig langs op de markt!

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

3 reactie bij Marktkraam inrichten voor webwinkeliers? De 3D-kraam!

  1. avatar
    Gaby Dam 24 augustus 2014 bij 21:12 #

    Vandaag Meesie op de Swan Market in Rotterdam gezien, en het zag er top uit! Volgende maand staan wij er van Piece of Make ook, hopelijk net zo top!

  2. avatar
    Mieke Dona 7 november 2013 bij 23:02 #

    Bedankt voor jullie inspiratie en ideeën over inrichting marktkraam. Ik heb nu twee maal op een markt gestaan en had allerlei twijfels over hoe zet ik de spulletjes nu neer, hoe creëer ik een 3d effect etc. Een prachtig naslag werk . Binnenkort sta ik op de xxl kerstmarkt Westergastfabriek
    en ga het zeker gebruiken.

    • avatar
      Diana van Ewijk 8 november 2013 bij 09:32 #

      Wat goed om te horen, Mieke! Veel succes met de voorbereidingen voor de XXL Kerstmarkt!

Geef een reactie