11. Meten is weten. Word een WebVedette.

Je hebt het inmiddels wel door: een webwinkel runnen is zwaar werk.
Of in ieder geval: veel werk.
Daarom is het ontzettend belangrijk om resultaten te meten.

Want als je niet meet, weet je niet of dat wat je doet wel effect heeft.
Als je niet weet wat je inspanningen opleveren, kun je eindeloos tijd blijven verspillen.
En tijd – dat is geld.
Daarom kunnen wij er niet vaak genoeg op hameren:

meten is weten.

Jammer genoeg is meten, op zijn zachtst gezegd, niet per se het meest populaire onderdeel van een webwinkel runnen.
En toch is het enorm belangrijk om te doen.

Want of het nu gaat om tijd of geld – je kunt het maar op één keer besteden.

Investeer je jouw tijd of geld in een marketingcampagne, dan moet dat natuurlijk wel iets opleveren.

Je doet het niet voor de kat zijn viool, toch?

Kijk, je hoeft die resultaten niet altijd meteen terug te zien in je omzet.
Een succesvolle marketing-campagne kan ook resulteren in méér volgers op sociale media, méér nieuwsbrief-abonnees en méér bezoekers in je webwinkel – als dat tenminste je doel was.

Om goed te kunnen meten, moet je dus drie dingen doen.

Je moet jezelf een SMARTdoel stellen (zie les 9), je moet weten waar je begint (zie les 8) én je moet bijhouden wat het effect is van je inspanningen

Klinkt moeilijk?
Kijk even mee:

Stel, jij wil voor kerst 500 van jouw fameuze little black dresses verkocht hebben. Dat is een prachtig SMARTdoel.

En je hebt een route uitgestippeld: je weet dat jouw gedroomde klant in oktober over haar kerst outfit begint na te denken. En dat ze zich voornamelijk via Pinterest, het JAN decembernummer en een paar fashionblogs oriënteert. Je hebt dus een Pinterest-strategie ontwikkelt, een persbericht gestuurd naar JAN (en een paar andere glossies) en een advertentie gekocht bij de bloggers.

Je hebt dus een SMARTdoel en een uitgestippelde route.
Goed bezig!

En toch… half november heb je nog maar 193 jurken verkocht.
Nog maar een maand om die overige 307 little black dresses aan de man te brengen.
Stress!

Keep calm and look at the stats.

Yep.
Neem even de tijd om je statistieken te bestuderen.

Daar heb je het al: het aantal doorkliks vanaf Pinterest blijkt tegen te vallen.
Vervolgens analyseer je de pinboards van je gedroomde klant: die blijken vol te staan met sfeerfoto’s. Terwijl jij nou juist product shots hebt gepind… Probleem duidelijk.
Als een speer pin je ook je sfeerbeelden. En jawel: nu stijgt het aantal doorkliks vanuit Pinterest – én het aantal verkopen in je webwinkel.
Had je niet gemeten, dan had je dat niet geweten.

Door te blijven meten, houd je grip op je tijd en geld.
Je kunt op tijd bijsturen: andere beelden pinnen,  een advertentie aanpassen, een marketingcampagne extra promoten, gericht bepaalde influencers benaderen – wat er maar nodig is om je SMARTdoel te behalen.

We zeiden het toch al: meten is weten. Word een WebVedette.

#wordeenwebvedette

Een WebVedette in 14 lessen

Dit is les 11 uit een serie van 14 lessen voor WebVedettes. Hieronder vind je alle 14 lessen op rijtje:

  1. Maak een merk van je webwinkel
    Wees meer dan een winkelmandje.
  2. Laat de mens achter je merk zien
    Toon de mens achter je merk – en onderscheid je van de webgiganten.
  3. Durf een expert te zijn
    Nut de kennis die je hebt uit, en profileer je als expert.
  4. Creëer waardevolle content
    Als jij precies weet waar je klant naar op zoek is, kun je haar structureel inspireren, adviseren en helpen.
  5. Bouw je podium – en ga er op staan
    Weg met die bescheidenheid; zet jezelf en je webwinkel in de spotlight.
  6. Vind je eigen stem
    Laat van je horen – op een manier die bij jou past.
  7. Kies je kanalen
    Wees actief op de social media kanalen waarop je klant zich bevindt – en waar jij je op thuisvoelt.
  8. Durf klein te denken
    Hoe specifieker je niche, hoe beter je je kunt onderscheiden.
  9. Weet waat je staat
    Denk na vóór je begint – en schrijf dat ondernemingsplan.
  10. Stippel de route uit
    Weet waar je heen wil, stel een SMARTdoel en stippel de route uit.
  11. Meten is weten
    Houd grip op je inzet én je resultaten, en stuur tijdig bij.
  12. Weet wat je waard bent
    Keer jezelf een salaris uit waar jij blij mee bent. Beloon jezelf.
  13. Blijf nieuwsgierig
    Zorg dat je weet wat er speelt en blijf jezelf vernieuwen.
  14. Durf te groeien
    Wie niet waagt, die niet wint. Investeer in jezelf en in je webwinkel.

Gratis: Word een WebVedette in 14 lessen-poster

Nieuwsbrief_Poster-06

Alle 14 lessen kort en krachtig op een rijtje aan de muur hangen?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan krijg je een handig poster in je digitale brievenbus. Printen en ophangen maar!

>> schrijf je in & ontvang de poster << 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie