Netwerken IRL: 6 tips voor een goede voorbereiding

MamaMarketing vintage-women-at-cafe

Dit artikel gaat over de voordelen van offline netwerken. Het is het eerste artikel in een serie van drie, getiteld ‘Netwerken IRL’, waarin je leert hoe je het maximale haalt uit een offline netwerk-event.

De nadelen van een offline netwerk-event

Over de nadelen heb ik het al vaker gehad. Offline netwerken is, onder andere:

  • arbeidsintensief,
  • past niet altijd in je agenda/dagindeling,
  • kost geld (reiskosten, toegang, drankjes).

De voordelen van een offline netwerk-event

Maar de voordelen zijn enorm, zeker als je het ziet als aanvulling op je online netwerk-activiteiten:

  • je ontmoet mensen in het echt: de avatar of profielfoto komt tot leven en dat leidt tot verrassende ontmoetingen
  • er zijn veel minder mensen die online netwerken, dus je valt sneller op – ook bij mensen die jou anders nooit opgemerkt hadden
  • veel mensen uit één niche bij elkaar gebracht geeft een energieke en inspirerende sfeer

Zelf ben ik bij Meet the Blogger geweest waar ik niet alleen veel leuke mede-bloggers sprak, maar ook een inspirerende speech van Holly Becker (Decor8) hoorde én een aantal redacteuren live sprak. Doordat ik mij goed had voorbereid, kon ik mezelf goed profileren en dat heeft weer geleid tot een aantal pers-aanvragen – en dat was één van de doelen die ik mezelf van te voren had gesteld.

Hoe maak je een succes van een offline netwerk-event?

Het succes van een netwerk-event hangt sterk af van vijf factoren:

  • het netwerk-event past binnen jouw niche
  • je hebt een goede voorbereiding
  • je hebt een open en pro-actieve houding
  • je weet jezelft te profileren
  • je geeft een goede follow-up

Deze factoren zal ik behandelen in deze mini-serie ‘Netwerken IRL’.

Netwerken IRL: de voorbereiding

Hieronder ga ik in op de eerste twee factoren en geef ik je tips, zodat je volgende netwerk-event tot in de puntjes kunt voorbereiden. Volgende week geef ik tips over do’s en don’t op het event zelf, en de week daarop vertel ik je hoe je een netwerkevent afsluit.

  1. kies een netwerk-event dat bij jou past:
    Kies voor een event waarbij je er zeker van bent dat je mensen zult ontmoeten die van waarde zijn voor jouw bedrijf. Daarbij kun je denken aan je doelgroep (dus consumenten), maar ook aan de pers (redacteuren van bladen waar jij graag in zou staan) of mede-ondernemers in dezelfde branche.
  2. kijk op de gastenlijst, beslis wie je wilt spreken en doe een klein onderzoek naar die personen, zodat je ook stof hebt om over te praten
  3. zorg dat je je elevator pitch paraat hebt: wie ben je, wat doe je, waarom is dat voor die ander interessant? Oefen deze elevator pitch voor de spiegel of voor iemand anders: de bedoeling is dat je vlot en zonder stamelen jouw boodschap overbrengt.
  4. Zorg voor voldoende goede visitekaartjes.
  5. zorg ervoor dat je niet stuntelt met je spullen als je kaartje wilt overhandigen. Organiseer je telefoon, kaartjes en eventuele goodies in je netwerktasje.
  6. stel jezelf een doel: en specifieke persoon spreken, of van 5 redacteuren adressen verzamelen, of mooie foto’s maken voor je blog of je Facebook Fanpage.
  7. maak afspraken met mensen uit je online netwerk die ook gaan. Zo heb je stok achter de deur om echt te gaan (ook als je die dag zelf minder zin hebt) én heb je alvast een duidelijk en uitvoerbaar doel – dit kan je helpen om met minder schroom het event te betreden.

Aan de slag!

Met deze punten kun je direct aan de slag om ervoor te zorgen dat je je volgende offline netwerk-event goed voorbereidt. Koop een mooi en handig netwerktasje (tips vind je hier en hier), zorg voor een opvallend visitekaartje en bereid je elevator pitch voor.

OPROEP: weet jij nog leuke netwerktasjes?

Als jij nog een leuk netwerktasje kent of ontworpen hebt, laat het ons dan weten! Stuur een fotootje van jouw exemplaar naar diana@webvedettes.nl, dan laten wij ‘m misschien hier op het blog zien!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , ,

1 reactie bij Netwerken IRL: 6 tips voor een goede voorbereiding

  1. avatar
    Noeky Karreman 22 augustus 2011 bij 11:14 #

    Leuke aanvulling op wat ik altijd over netwerken vertel in mijn acquisitie-workshop. Wel duurde het even voordat ik door had waar ‘IRL’ voor stond, maar ik heb ‘m nu hoor! (ben nooit zo snel met dat soort dingen….)

Geef een reactie