Brullen, niet piepen

Zondagochtend op de schaatsbaan.
Op het ijs krioelen een stuk of honderd kinderen; sommigen schuifelend achter een knaloranje stoeltje, anderen zwierig achtjes draaiend.

Ik sta al een poosje te piekeren hoe ik aan zo’n knaloranje schaatsstoeltje kom.
Er zijn er maar een stuk of 15  – en ze zijn nogal populair.
De kleintjes blijven er mee overeind, de groten scheuren er mee over het ijs.

Halleluja!
Aan de andere kant van de baan staat ineens, vanuit het niets, een leeg stoeltje.
Ik schat de afstand in, zie er al een jongetje op af schieten en concludeer spijtig: dat ga ik nooit halen.
Jammer voor ons, fijn voor dat ventje.

“Mijnes!” schalt er over de schaatsbaan.

Vanuit de verte komt een blond mannetje aanschaatsen.
Afblijven!” roept hij, nu nog harder. “Van mij!”
En verrek: het jongetje bij de felbegeerde stoel laat los – en druipt af.

Ik neem de bullebak die triomfantelijk met de stoel wegschaatst nog eens goed in me op.
Ik wíl hem van ganser harte een bullebak vinden, een naar ventje, een toekomstig patsertje – maar eigenlijk is het een heel gewoon jochie.

Hij weet gewoon wat hij wil en daar gaat hij voor – hoe kansloos het bij voorbaat ook leek.

En het jongetje dat opgaf?
Dat schaatste gefrustreerd weg om te klagen bij zijn moeder, viel een gat in zijn knie en werd piepend afgevoerd.
Ach, ja.

Een nuttige levensles, daar tussen al die peuters op doorlopertjes.

Wil je iets graag? Dan moet je er vol voor gaan.
Niet: bang zijn om te vallen.
Niet: je inhouden om te voorkomen dat je wellicht hier of daar een kleintje onderuit schoffelt.
Niet: vrezen om onsympathiek over te komen.
Nope.

Als je iets heel graag wil, dan ga je gewoon: volle kracht vooruit.

En denk erom: brullen, niet piepen.
Vooral als je denkt dat je kansloos bent.

PS:
Over brullen gesproken – wij leren je dat graag!
En we horen graag van jullie hoe we dat het beste kunnen doen.
Vul je de vragenlijst in?
Als dank krijg je 40% korting op al onze werkboeken en -bladen.

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie