Nieuwe Wet voor Webwinkels

Koop jij wel eens wat uit België of Duitsland? Misschien lever je zelf wel veel aan mensen in andere EU landen. Fijn hè, internet. Dan kan dat dus, zomaar. Bestelling plaatsen, betalen, paar dagen wachten en dat wat nooit bereikbaar was heb je opeens in huis! Maar voor veel webwinkels gedoe. Want wat als een klant niet tevreden blijkt te zijn. In België gelden andere regels dan in Nederland. Maar een Belgische klant mag rekenen op het recht in België, ook als ze in Nederland besteld hebben. Pfffff, wat een gedoe. Jij gaat helemaal niet meer leveren aan mensen in het buitenland, denk je.
Ho! Wacht! Stop! Vanaf eind dit jaar veranderen de regels voor webwinkels. In de hele EU zijn de regels bijna helemaal gelijk. Dat maakt leveren naar het buitenland makkelijker. En zelf als consument kopen in het buitenland trouwens ook. Wat moet je daar voor moet doen lees je hieronder.

Voor wie gelden deze regels?

De nieuwe regels gaan in Nederland pas in op 13 juni 2014. Dat is officieel een half jaar te laat. Europees breed gaan de regels al in half december 2013.
Deze regels gelden voor iedereen die online, op afstand, producten of diensten verkoopt en dat als onderneming doet. Of dat nu via je eigen webwinkel is of via Etsy, DaWanda, Markita of zelfs Marktplaats.nl. Vroeger vielen veilingsites buiten de webwinkelregels, maar nu niet meer.
Ookal verkoop je via een ander platform, dat doet er niet toe. Ben jij als onderneming ingeschreven in de EU en verkoop je online diensten of producten, dan zul jij je aan de webwinkelregels moeten houden.
Verkoop je alleen aan andere ondernemers, zoals wholesale of andere b2b diensten, dan mag je de rest van deze blogpost overslaan. De webwinkelregels zijn er alleen voor ondernemers die aan consumenten verkopen.

Weg met de vinkjes

Heel kosher was het al nooit, maar nu mag het heel erg expliciet niet meer!
Je mag niets meer bijverkopen door vinkjes alvast aan te vinken. De kleinere (vriendelijkere) webwinkels doen het gelukkig al niet al te veel, maar je kent het misschien wel van de grotere webwinkels of wanneer je een reis boekt:
Je koopt online een wasmachine en onderaan staat aangevinkt dat je er extra garantie bij wilt kopen. Of je koopt een vliegticket, waarbij aangevinkt staat dat je een annuleringsverzekering wil. Mag allemaal niet meer.
Je mag extra producten of diensten natuurlijk wel aanbieden. Om het makkelijk te maken mag dat zelfs door het onderaan de andere producten toe te voegen, zolang de klant zelf maar expliciet duidelijk moet maken dat ze dat product ook echt willen hebben. Bijvoorbeeld door zelf het hokje aan te vinken.
Zie je het voor je?

Bestelling met betalingsverplichting

In Brussel waren ze kennelijk bang dat online shoppers niet goed weten dat ze moeten betalen voor een bestelling. Ze hebben daarom bedacht dan de ‘koopknop’ heel duidelijk moet zijn. Bijvoorbeeld door er op te plaatsen ‘bestelling met betalingsverplichting’.
Wat? Een hele zin als knop? Dat is toch niet te doen?!
Nee, dat is niet te doen. Ik zou bijna durven zeggen dat het daar onduidelijker van wordt zelfs. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je jouw klant duidelijk moet maken dat ze moeten betalen voor de bestelling. Op de allerlaatste knop, voor je ze naar bijvoorbeeld iDeal stuurt, zou dus ook best gewoon ‘kopen’ of ‘betalen’ kunnen staan. Niemand die dan meer kan zeggen ‘maar ik dacht dat het slechts een reservering was’.

Recht van retour gaat vooruit

Je wist het vast al wel. Consumenten mogen zonder reden producten terugsturen wanneer ze dat bij een webwinkel hebben gekocht. Daar gaat het een en ander in veranderen.
Voorheen heette dit het herroepingsrecht. Dit werd ook wel recht van retour genoemd. Vanaf 2014 gaat dit het recht van ontbinding heten. De termijn waarbinnen een consument mag ontbinden gaat de ontbindingstermijn heten. Het is verstandig dit ook in je algemene voorwaarden en op de website aan te passen. Dat voorkomt veel misverstanden.
Voorheen mocht ontbinden binnen 7 dagen na ontvangst van het product. Dat gaat veranderen naar 14 dagen. Zorg ervoor dat je dit heel erg duidelijk op de website hebt staan. Bijvoorbeeld in de FAQ of op een aparte pagina of misschien in het besteloverzicht voordat iemand de aankoop doet. Heb je dit niet duidelijk gemaakt, wordt de termijn verlengd naar 1 jaar. Fijn voor de consument, minder prettig voor jou als webwinkelier.

Retour aanmelden

Je zult ook een eenvoudige methode moeten bieden om te ontbinden. Meld dat duidelijk vooraf, op je website. Het moet in elk geval schriftelijk. De verdere invulling is aan jou. Er is in de wet een modelformulier opgenomen dat in elk geval goed is. Je kunt het gratis downloaden en aan je webwinkel toevoegen zoals dat bij jouw webwinkel handig is. Bijvoorbeeld doormiddel van een aangepast contactformulier.
Nadat de consument het formulier heeft ingevuld, moeten ze het zo snel mogelijk terugsturen. Jij als webwinkelier moet binnen 14 dagen na de ontbinding (dus niet pas 14 dagen nadat je het product hebt ontvangen) het geld terugstorten.

Verkopen op Marktplaats

Veel webwinkeliers verkopen eerst via Marktplaats. Als dat succesvol is gaan ze het in hun eigen webwinkel verkopen. Of ze verkopen juist de restanten via Marktplaats.
Marktplaats is een veiling. Geen webwinkel. Via Marktplaats verkopen viel in het verleden niet onder de webwinkelregels. Dat was mooi, want dan had je niet te maken met bijvoorbeeld de verplichtingen rond retourzendingen en vooruitbetalingen etc.
Vanaf juni vallen ook online veilingen onder het webwinkelrecht. Veel consumenten dachten en/of vonden al dat op markplaats kopen hen een consumentenrecht gaf. Vanaf nu is dat werkelijk zo. Stel je daar dus op in. Zorg in elk geval voor een link naar je algemene voorwaarden.
Hoe dit geheel in werkelijkheid uit gaat pakken is nog even afwachten. Soms zorgt de rechtspraak voor praktische oplossingen.

avatar

About Charlotte Meindersma

Charlotte is een van MamaMarketing's vaste gastbloggers. Zij is jurist en heeft haar eigen juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints gespecialiseerd in Informatierecht en daarnaast geeft zij ook workshops voor ondernemers. Zij weet alles over de juridische aspecten van het internet.

, ,

8 reactie bij Nieuwe Wet voor Webwinkels

  1. avatar
    Robin 11 oktober 2015 bij 00:59 #

    Hallo,

    Stel dat ik spullen wil verkopen aan particulieren in Belgie. Het gaat om bepaalde artikelen die in Nederland wel verkocht mogen worden, maar in Belgie niet. Mogen de Belgen dit dan wel bij mij kopen? Ik verstuur gewoon vanuit Nederland.

  2. avatar
    Charlotte Meindersma 28 oktober 2013 bij 14:12 #

    Hi Davina, Ook dat is niet nieuw. Custom made producten, inderdaad bijvoorbeeld producten met een naam erop, hoeven niet te worden teruggenomen. Je moet dit echter wel duidelijk melden. Bijvoorbeeld bij het product zelf of op een FAQ pagina. Lees er meer over in een eerder blog dat ik voor MamaMarketing schreef: http://www.webvedettes.nl/juridische-dos-en-donts-voor-webshops-2/

  3. avatar
    Davientjes 28 oktober 2013 bij 13:08 #

    Beste Charlotte,

    Hoe zit het met retourneren van Custom-made spullen? Zoals een geboorte naamslinger, waarop duidelijk naam van kindje is geborduurd. En naar wens van de klant is gemaakt.

    Ben benieuwd,

    Groet Davina

  4. avatar
    Charlotte Meindersma 27 oktober 2013 bij 19:37 #

    Ook de verzending naar het buitenland moet je terugbetalen.

    Enige uitzondering (maar dit zijn geen nieuwe regels!):
    Wanneer de consument vraagt om een verzendmethode die jij niet aanbiedt.

    Stel: jij biedt enkel verzending binnen Nederland aan en enkel met PostNL, maar jouw klant wil verzending naar België met DHL, dan zal jouw klant die kosten moeten betalen en krijgt jouw klant deze ook niet terug bij een retourzending. Maar let dus op: je mag dit op geen enkele wijze op je website aanbieden te doen.

    Over dit soort zaken kun je overigens meer lezen op mijn andere blogs hier, op mijn eigen site en in mijn webwinkelrechtboek.

  5. avatar
    Charlotte Meindersma 27 oktober 2013 bij 18:29 #

    De kosten van de heenzending moet je terugstorten, zoals dat nu ook al het geval is. Als je maar heel duidelijk maakt (dus niet verstopt in algemene voorwaarden) dat de consument de kosten voor teruglevering moet betalen, hoef je deze als webwinkelier niet te vergoeden.

    Dat staat gelukkig heel helder in de nieuwe wet, dus daar zouden geen misverstanden over hoeven bestaan.

  6. avatar
    Lilian 27 oktober 2013 bij 16:28 #

    En kun je ook iets vertellen over de retouren uit het buitenland, krijgen zijn ook inclusief verzendkosten terug bij retour?

  7. avatar
    Diana van Ewijk 27 oktober 2013 bij 16:02 #

    Ik heb je vraag via Twitter doorgespeeld aan @CharlottesLaw, Bianca! Ben ook benieuwd…

  8. avatar
    Bianca 27 oktober 2013 bij 14:29 #

    Helder artikel…maar ik heb wat betreft die nieuwe EU regels ook gelezen dat de consument recht heeft op terugstorting van de verzendkosten. (voor het leveren én retourneren) Dat maakt het voor de consument wel erg zonder verplichtingen. Dat is voor kleinere webshops bijna niet vol te houden.

    Is daar al meer duidelijkheid over?

Geef een reactie