Nieuwsbrief.
Erg sexy klinkt het niet. Je kunt er natuurlijk een meer sexy naam voor bedenken, zoals e-zine of news flash, of iets dergelijks, maar het blijft natuurlijk gewoon een nieuwsbrief. Toch is het nog steeds een van de meest effectieve vormen van communicatie waarmee je klanten kunt werven en binden. En waarmee je traffic en conversie kunt boosten.
Een nieuwsbrief is zeker nog niet achterhaald. Een nieuwsbrief is heel effectief. Waarom? Nou, de mensen die zich aanmelden voor je nieuwsbrief moeten daar best wat moeite voor doen. Veel meer dan voor een ‘like’ op Facebook. Zij geven je hun naam & e-mailadres. Actief! En klikken daarna ook nog eens op jouw bevestigingslinkje. Je hebt het dus over een zeer gemotiveerde en geïnteresseerde personen. Mensen die informatie van jou willen ontvangen, een (latente) behoefte hebben aan jouw producten en dus ‘hot leads’ zijn. Zij zullen makkelijk over te halen zijn om iets bij je kopen.
Met een goede nieuwsbrief trek je ze dus over de streep. Dat is de reden waarom je toch maar gaat beginnen met een nieuwsbrief. Toch? Nog wat meer voordelen op een rijtje:
Snel
Een nieuwsbrief is relatief simpel en snel op te maken en te versturen. Daardoor kun je op actuele gebeurtenissen inspelen. Daarnaast kun je ook snel resultaten zien.
Meetbaar
De meeste nieuwsbrief-tools, zoals bijvoorbeeld Mailchimp of Aweber hebben geïntegreerde statistieken. Waarmee je direct na verzending van de mailing kunt zien, wat voor resultaten het oplevert. Na een mailing, zul je daarnaast ook direct een boost zien in de bezoekcijfers.
Effectief
Zoals ik al zei. Jouw nieuwsbrief abonnees zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in jouw producten. Dat is dan ook de reden dat zij zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Het is veel gemakkelijker om iemand over te halen die al heel enthousiast is.
Persoonlijk
Iedere nieuwsbrief kun je personaliseren. Daardoor kun je iemand persoonlijk aanspreken. Daarnaast ontvangt een abonnee jouw boodschap in haar eigen inbox. Daarnaast kun je bij veel e-mailmarketing-tools jouw lijst met abonnees ook vragen naar hun interesses, waardoor je de mailings nog beter kunt afstemmen op hun persoonlijke wensen.
Relatief lage kosten
Vaak zijn aan het gebruik van een e-mailmarketing-tool wel kosten verbonden. Maar deze kosten zijn relatief laag. Veel webshop-software aanbieders bieden de mogelijkheid tot het versturen van nieuwsbrieven. Mailchimp is gratis tot 2000 abonnees, maar ook andere aanbieders hanteren redelijke prijzen. Je kunt daarom altijd kijken of het iets voor je is en of het je ook iets oplevert.
Een nieuwsbrief is dus zeker niet ouderwets. Het is heel erg van deze tijd. Ik raad je dus aan om zeker eens te kijken wat je ermee kunt doen.
Tip: Deze maand komt ons derde werkboek uit over e-mailmarketing. Daarin veel meer tips over hoe je een nieuwsbrief als effectief communicatiemiddel kunt inzetten. Schrijf je daarom snel in voor onze nieuwsbrief en hoor als eerste wanneer het Werkboek E-mailmarketing uit komt. En wie weet ontvang je zelfs een kortingscode?
- To Tweet or not to Tweet - 9 maart 2020
- Hoe kies je de juiste markt voor jouw webwinkel? - 14 mei 2019
- Waarom een markt goed is voor jouw webshop - 29 maart 2019
- Hoe houd je al die social media ballen in de lucht? - 22 maart 2019
- Instagram: meer dan mooie plaatjes - 22 februari 2019
Het was de eerste keer dat ik het online plaatste. Had geen idee. Werkte goed.
Maar inderdaad misschien niet verstandig dat elke keer te doen. Laat ik het maar nieuwsbrief sampling noemen.
Heel slim om te delen via Social Media! Kun je ook weer nieuwe abonnees mee trekken. Maar ook het exclusief houden van je nieuwsbrief heeft zo z’n voordelen. Dan kun je je abonnees ook wat extra’s geven dat niet voor anderen beschikbaar is 😉 Wordt ook altijd heel erg gewaardeerd.
Helemaal gelijk!
Ik plaatste bovendien mijn nieuwsbrief, met maar erg korte berichten, op Facebook en werd gewoon ook een aantal keer gedeeld. Meer dan sommige blogposts zelfs. 🙂