No budget campagne

Omdat velen van jullie niet altijd budget hebben om grootse campagnes in te zetten, dachten wij dat het goed was om eens te laten zien dat je met geen, of heel weinig budget ook leuke acties kunt bedenken en inzetten. Klinkt goed, toch?

Carola van der Heyden hebben we daarom bereid gevonden om haar ervaringen. Carola van der Heyden is cultuurmarketeer in een theater en kunsthistorica en maakt daarnaast, etsen, knuffelbeesten en andere dingen van textiel. Momenteel bereidt ze een eigen webshop voor. Ze houdt al jarenlang een webblog bij, die ze binnenkort gaat restylen:www.kunstenkoken.blogspot.com. Ook heeft ze een kleine etsyshop: kunstenkoken.

No budget campagne

Je hebt een budget van zero, € o,- en toch wil je een campagne inzetten voor je webshop om de verkoop te stimuleren. Kan dat? Zie het als een uitdaging en je zult zien dat het kan! Ik noem enkele voorbeelden uit de theaterwereld, waarin ik jarenlang werk.

Kadertje

Doel:
Verkoop (hoeveel?) stimuleren binnen een korte periode

Doelgroep:
– Vooral bestaande klanten
– Beperkt nieuwe klanten

Middelen
– Website
– Sociale media
– Nieuwsbrief
– Eventueel free publicity

Inspiratiekaartjes: positieve wending

Vorig jaar had ik zo week, waar elke dag een andere voorstelling was. Deze mooie en kwalitatief goede voorstellingen van minder bekende artiesten liepen slecht. De kaartverkoop stagneerde en dat was een slecht teken. Maar ja, je wil niet altijd alles in de uitverkoop zetten. We wilden er een positieve draai aangeven, een beetje het gevoel van de drie dolle dwaze dagen van de Bijenkorf.

We lanceerden een inspiratieweek plus inspiratiekaartjes. Een week lang kon je met behoorlijke korting kaartjes voor die week kopen, maar tegelijk stelden we een maximum aantal kaarten beschikbaar. Om een positieve draai aan de actie te geven voegden we extra aanvullende informatie op de site, sociale media en de nieuwsbrief, zoals een gedicht, een interview of extra filmpjes. Elke voorstelling leverde ons minimaal 50 kaarten op en bij twee voorstellingen bereikten we het maximum aantal kaarten. Bovendien hadden we er zelf lol in om extra aanvullende informatie te zoeken of te schrijven.

Sirene Sale

Een ander mooi voorbeeld bedacht de Rotterdamse Schouwburg. Inmiddels is dit idee al overgenomen door meerdere theaters (zie afbeeldingen). Op de eerste maandag van de maand als de sirenes loeien, kun je kaarten met fikse korting voor enkele voorstellingen kopen. Deze korting is dan alleen die middag geldig en wordt precies om 12.00 uur bekend gemaakt. De actie wordt aangekondigd via de website, sociale media, en vooraf in de nieuwsbrief. Met deze maandelijkse Sirene Sale wil de Rotterdamse Schouwburg haar huidige bezoekers binden en nieuwe bezoekers verleiden. Deze actie won ook in 2011 de Gouden Struis, een prijs die Bureau Promotie Podiumkunsten jaarlijks uitreikt aan de beste marketingactie in theaters. Lees meer over deze actie: http://www.goudenstruis.nl/winnaar2011

Dit zijn twee theatervoorbeelden van campagnes die cross mediaal worden uitgevoerd en die zelf € 0,-kosten. Je geeft natuurlijk wel korting weg. Nog een paar voorbeelden van mooie € 0,-campagnes voor bestaande klanten om de verkoop, maar ook om de loyaliteit te vergroten: een week lang geen verzendkosten doorrekenen, iets wat bolcom regelmatig doet. Af en toe iets gratis verloten in de nieuwsbrief werkt ook goed.

Wie heeft er nog meer mooie voorbeelden van € 0,- campagnes? Geef ze door en wellicht brengt dit jou als webshophouder weer tot een mooi idee.

PS. Vergeet vooral je doelstelling niet SMART (specifiek/ meetbaar/ actie gericht/ tijdgebonden) te maken: in welke periode wil je hoeveel meer verkopen, zodat je je actie ook kunt evalueren.

 

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

Nog geen reacties

Geef een reactie