Omdenkerette

“Hè getver,” moppert de kleuter, “hij gaat open.”
Daar staan we dan, aan het eind van een toch al dodelijk vermoeiende donderdag, in de stromende regen voor een inderdaad tergend traag opengaande brug.

Ik bereid me mentaal al voor op een minstens vijf minuten durende klaagzang, maar binnen twee seconden hoor ik naast me:

“Nu kan ik eindelijk eens de ónderkant van de brug zien!”

Omdenken – het is een ware kunst.
Een kunst die mijn kleuter véél beter blijkt te beheersen dan ik.

Het idee achter omdenken is simpel: er gebeurt iets stoms/naars/vervelends, maar jij maakt er –TJAKKA! – iets leuks van. Of in ieder geval iets dat de moeite waard is.

Even officieel:
omdenken is denken in termen van kansen en niet van problemen.
Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen.*

En ja, omdenken is ook voor webwinkeliers een must.

Want hoe vaak zie jij een negatieve tweet van een collega-webwinkelier voorbij komen?
Geklaag over iDeal, Post.nl, DHL, KPN?
Over een maar-niet-betalende klant of een maar-niet-leverende leverancier?
Over andere webwinkeliers die veel te veel korting geven, te snel leveren, te veel reclame tweeten, te veel ideeën jatten?

Doe jij dat ook weleens?
Niet handig.
Ten eerste blijf je zelf langer in die negatieve modus hangen en ten tweede: je klant leest mee.
En neem van mij aan:

jouw gemopper, gemekker, gezanik en gezeur – daar zit jouw klant dus niet op te wachten.

Bekijk het eens van de andere kant: iDeal ligt er uit?
Dat geeft jou een goede reden om iedereen die vooruit betaalt extra korting te geven – en dus de kans om meer te verkopen dan op een doodgewone dag waarop iDeal wèl werkt.

Omdenken?
Dat is een hippe vertaling van het aloude adagium: niet klagen, maar dragen.
Dráág het gemopper, gemekker, gezanik en gezeur dat nu eenmaal bij ondernemen hoort – en draag het met verve.

Want zeg nou zelf: wat is er mis met vijf minuten wachten?

Welbeschouwd is het onverwachte me-time, waarin je even helemaal niets anders kan doen dan schuilen onder een paraplu om samen de onderkant van een brug te bestuderen.
Een unieke kans dus – dat had die kleuter goed gezien.

*) Leren hoe je de energie van het probleem kan gebruiken voor iets nieuws?
Lees meer op omdenken.nl.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

2 reactie bij Omdenkerette

  1. avatar
    Vakpracht 26 januari 2014 bij 11:18 #

    Zo waar! En niet alleen bij bedrijfsdingen. Ik moet nog wel even oefenen voor ik er weer zo goed in ben als een kleuter. Dat is dan meteen weer goed voor zen en mindfull 🙂 Heerlijk!

    • avatar
      Diana van Ewijk 26 januari 2014 bij 15:35 #

      Soms is er niets beter voor je bedrijfsvisie dan in de stromende regen staan met een kleuter 🙂

Geef een reactie