Onderneem! Etsy Startersdag in Brugge (een twitverslag)

 

(foto van Anna Denise, EtsyNL)

 

Een zaal vol creatief ondernemers en (startende) Etsy-shophouders, boeiende presentatie op het gebied van ondernemen, Social Media Marketing en netwerken, aangevuld met een flinke dosis netwerken én een informatiemarkt met ondernemersinfo – dat waren de ingrediënten van Onderneem! de vakdag die Etsy in samenwerking met Quartier Bricolé organiseerde.

Onderneem! is vergelijkbaar met de Etsy Startersdag die vorig jaar in Utrecht plaatsvond. Daar gaf MamaMarketing een (uitverkochte!) workshop ‘Start Fishing in a Small Pond – oftewel: leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel’.

Dit jaar geen MamaMarketing workshop, maar wel een live verslag van de dag via Twitter, door MamaMarketeer Diana van Ewijk. Heb je dat gemist? Geen nood, hieronder vind je een korte samenvatting van de presentaties, aan de hand van tweets. Doe er je voordeel mee!

’Van hobby naar bijberoep’ door Tijs Vastesaeger

In de sessie ‘Ondernemen voor Dummies’ zet Tijs Vastesaeger (alias @doenker_be) de belangrijkste hindernissen op het bochtig pad van idee of hobby naar (bij)beroep op een rijtje gezet en geeft hij een eerste aanzet van hoe je ze kan overwinnen. We kijken naar dat grijze gebied op het snijvlak tussen creativiteit en zakelijkheid, en gaan op zoek naar het subtiele evenwicht tussen creatief denken en economisch denken.

Hier de presentatie van Tijs Vastesaeger, gevangen in tweets:

“Waardebepaling is het belangrijkst; wat is jouw verhaal?”

“Wat is jouw elevator pitch? En vooral: wat is jouw unique selling proposition?”

“Niet jouw materiaal, maar jouw identiteit als maker is jouw unique selling proposition.”

“Haal je doelgroep zo concreet mogelijk voor de geest. Welke krant, sites etc bekijkt ze? Hoe bereik je haar?”

“Zorg altijd voor ’n Call to Action! Wat wil je dat je klant doet? En hoe zorg je ervoor dat ze dat ook gaat doen?”

“Zorg dat je je klanten altijd kunt bereiken. Met andere woorden: zorg voor een email-klantenbestand.”

“Vraag je beste klanten jou te helpen. Beloon ze daarvoor en creëer zo buzz rond je produkten.”

“Zorg voor meerdere inkomstenstromen, wees niet afhankelijk van één bron.”

“Denk, vóór je je produkt ontwikkelt, welk soort mensen willen het hebben en welk bedrag hebben ze er voor over?”

“Betaal jezelf: tel je maak-uren mee in de verkoopprijs en keer die uit. Anders is je bedrijf niet levensvatbaar.”

“Prijselasticiteit: een hogere prijs voor je produkt = minder verkopen, maar ook: een hogere winstmarge per verkocht produkt.”

“Duurdere produkten verkopen betekent: het hogere segment aanspreken. Of je aansluiten bij duurdere designwinkels.”

“Netwerken is key: leer mensen kennen die de taken uitvoert die jij niet kan/wil doen.”

“Ga je samenwerken? Blijf altijd zelf aan het stuur staan! Het moet goed voelen voor JOU.”

“Wil je maakwerk uitbesteden? Zoek samenwerking met beschutte / sociale werkplaatsen.”

Tijs had voor de Belgische ondernemers nog drie speciale fiscale tips:

“Ondernemerstip 1: Vestig je als ondernemer met veel verschillende activiteiten.”

“Ondernemerstip 2: huur een accountant in om je te adviseren en helpen bij de boekhouding.”

“Ondernemerstip 3: doe een voorafbetaling aan de belasting, dat levert 2,5% korting op.”

Wil je de presentatie terugkijken? Je vindt de Onderneem! presentatie van Tijs Vastensaeger hier.

 

’Sociale media voor creatieven’ door Dirk Bosmans

dirk bosmans @volapuk presentatie social media marketing onderneem brugge etsy

(foto van Anna Denise, EtsyNL)

Tijdens de sessie ‘Social Media voor creatieven’ legt Dirk (alias @volapuk) uit hoe je als creatieve starter gebruik kan maken van sociale media om meer mensen je product te leren kennen. We stappen met een boogje om de hypes heen en richten ons op de basis van alle communicatie: je publiek, je boodschap en welke kanalen je daarbij kunt gebruiken.

Hier de presentatie van Dirk Bosmans, gevangen in tweets:

“In 2010 explodeerde het Facebookgebruik. Nu zijn er 1,5 miljoen mensen per minuut bezig met Facebook.”

“Sociaal media is geen wondermiddel: het is gewoon oude wijn in nieuwe zakken.”

“Veel succesvolle ‘viral’ filmpjes zijn professioneel geproduceerd, zoals bijvoorbeeld het succesvolle filmpje ‘Look at me’ van OldSpice.”

“Je kunt Social Media slim inzetten voor reclame, maar ook voor één-op-één klantenservice.”

“Wees aardig: geef je volgers af en toe een kado, bijv. in de vorm van een #kortingscode.”

“Er zijn nu evenveel producenten als consumenten, dat zorgt voor information overload.”

“Je concurreert niet altijd op produkt, maar je concurreert wel altijd om de aandacht van jouw potentiële klant.”

De drie basisprincipes van Social Media Marketing:

“Basisprincipe SMmarketing 1: ken je publiek. Denk ook aan het netwerk van jouw netwerk!”

oftwel:

“Je hebt vrienden op Facebook. En jouw vrienden hebben vrienden. Dat is al een heel lekker klantenbestand.” (tweet van @annadenise)

“Basisprincipe 2: ken je boodschap. Op Social Media is jouw persoonlijkheid heel erg belangrijk. People relate to people, not businesses.”

Verder deelde Dirk verschillende praktische tips die met deze twee basisprincipes samenhangen:

“Tip SMmarketing: Leg contact, óók met je concullega’s. Zet hen bijvoorbeeld in voor crowdsourcing.”

“Tip SMmarketing: heb geduld, stukje bij beetje zal je volgersaantal groeien.”

“Tip SMmarketing: luister! Gebruik Twitter als onderzoekstool: volg #sleuteltermen.”

“Tip SMmarketing: doe een gerichte advanced twittersearch op lokatie en trefwoorden.” – zo vind je interessante tweeps om te volgen én interessante informatie.

“Tip SMmarketing: communiceer. Bed je commerciële boodschap in in een groter verhaal; koppel het aan interessante content zoals een filmpje, liedje of grappig plaatje.”

“Tip SMmarketing: Word journalist van je netwerk door relevante content van anderen te delen.”

“Tip SMmarketing: interageer. Bouw relaties op met anderen, help elkaar, bijvoorbeeld door middel van #dtv,” (red: durf te vragen, een twittermeme waarmee je een vraag stelt op Twitter)

“Tip SMmarketing: engageer. Help je volgers en anderen. Vaak willen zij jou ook helpen.”

“Tip SMmarketing: geef kijkjes achter de schermen, dat maakt jouw verhaal veel boeiender.”

“Tip SMmarketing: deel foto’s via bijv instagram & post ze automatisch door naar Facebook & Twitter.”

“Tip: vertel je verhaal zoals je het aan vrienden zou vertellen; wees eigen!”

“Tip SMmarketing: wat je van jezelf in je creaties steekt, zou je ook in je communicatie moeten stoppen.”

“Laatste tip SMmarketing: heb geduld! Content creëeren en volgers werven kost veel tijd. En: veel likes zijn niet zaligmakend.”

Wil je Dirks presentatie bekijken? Je vindt zijn presentatie over Social Media Marketing hier terug.

Enne: het OldSpice-filmpje dat hij in zijn presentatie aanhaalt als succesvolle viral is deze:

’Netwerken werkt’ door Peter Desmyttere (alias @desmyttere)

Netwerken is cruciaal voor startend creatief ondernemers bij het uitbouwen van een klantenbestand. Door een beroep te doen op de kracht van uw omgeving kun je een leger van ambassadeurs en fans creëren die op een continue basis nieuwe klanten aanbrengen.

Hier de presentatie van Peter Smyttere, gevangen in tweets:

“Geen netwerk betekent: geen klanten.”

“Het principe achter netwerken is: mensen verzamelen.”

“Iedereen is aan elkaar gelinked in maximaal 6 stappen. Met andere woorden: tussen jou en Barack Obama zitten maximaal 5 mensen.”

“De kracht van jouw netwerk zit in het netwerk van je netwerk.”

Op basis van dit basisprincipe deelde Peter Desmyttere de volgende netwerktips:

“Tip Netwerken: Sta open voor iedereen – ook degene je niet (goed) kent.”

“Tip Netwerken: Breng je netwerken kaart, maak groepjes en stop ze in een database.” (noot: Peter gebruikt hier zelf het programma Filemaker voor, maar het kan ook in Outlook)

“Tip Netwerken: organiseer je basisnetwerk in bijv. collega’s/ondernemersnetwerken/overige.”

“Tip Netwerken: ontwerp een liftverhaaltje. Met andere woorden: zorg dat je een elevator pitch paraat hebt! Want: mensen hebben geen tijd om jouw verhaal te ontrafelen; wees duidelijk.”

“Zet je (zo simpel mogelijke) elevator pitch ook op je homepage/blog/Twitter!”

“Tip Netwerken: Sociale netwerken zijn een nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame.”

“Tip Netwerken: Maak een Google+ pagina aan voor je bedrijf; dat is goed voor je SEO.”

“Tip Netwerken: Communiceer boeiend en gevarieerd op sociale netwerken.”

“Tip Netwerken: praat niet altijd over hetzelfde / je bedrijf. Wees persoonlijk.”

“Tip Netwerken: Sociale media zijn goed voor netwerken, niet per se voor directe verkopen.”

“Tip Netwerken: netwerk met journalisten, dat zijn supernetwerkers; je bereik is dan groter.”

“Netwerken is geen reclame maken. En: netwerken kost geen geld, alleen tijd.”

Tip Netwerken: “Zoek naar partnerships binnen uw netwerk; ga samenwerken.”

Tip Netwerken: “Stuur je persbericht niet naar ‘de redactie’ maar naar een specifieke journalist.”

Tip Netwerken: “werk samen met mensen die jouw produkt ondersteunen, niet beconcurreren.”

Tip Netwerken: “Ga netwerken op events, zoals congressen, waar uw klanten ook zijn.”

Tip Netwerken: “Om te netwerken hoef je geen beursdeelnemer zijn; op een beurs rondlopen is ook goed – zo ontmoet je je klanten.”

Ook deelde Peter een lijst van 9 supernetwerktips:

  1. Maak een netwerkkalender: plan je netwerkmomenten in.
  2. Vraag voor je gaat de deelnemerslijst, en leg alvast contact met mensen die ook gaan.
  3. Ga alleen naar een event; dan ben je benaderbaar.
  4. Zet je elevator pitch op je visitekaartje.
  5. Be mobile: blijf niet te lang bij één persoon.
  6. Follow-up direct na de beurs; dan ligt jullie contact nog vers in geheugen.
  7. Deel uw kennis, zo positioneer je je als specialist. Start bijvoorbeeld een blog waar je je passie deelt. Of schrijf een boek en geef daar lezingen over.
  8. Draag uw naambadge rechts: is beter leesbaar dan links.
  9. Word lid van voor jouw merk / webwinkel relevante netwerken!
Extra interessant: Peter Desmyttere deelt een heleboel interessante presentatie via Slideshare, hier!

Meer weten over netwerken?

Op MamaMarketing vind je een serie van 3 artikelen over ‘Netwerken IRL’ hier. Hierin lees je onze tips over hoe je een netwerk-event voorbereid, hoe je er het maximale uithaalt en hoe je na afloop het effect nog groter maakt.

Tot slot…

Bedankt Etsy en Quartier Bricolé voor het organiseren van deze geweldige vakdag! En bedankt Tijs Vastesaeger, Dirk Bosmans en Peter Desmyttere voor jullie inspirerende lezingen.

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , , , , , ,

4 reactie bij Onderneem! Etsy Startersdag in Brugge (een twitverslag)

  1. avatar
    Tijs 11 december 2012 bij 21:33 #

    Idd altijd handig zo’n twitverslag

    Deze heer vond het alvast fijn om erbij te zijn.

    • avatar
      Diana 14 december 2012 bij 07:19 #

      Dankjewel Thijs: voor je presentatie en voor je comment hier 🙂
      Ik vond je presentatie heel leerzaam, vooral het stuk over ‘de prijs van je produkt’. Dit is een onderwerp waar veel makers mee worstelen, en wat inderdaad key is bij het ontwikkelen van een levensvatbaar (bij)bedrijf. Dank voor dat inzicht!

  2. avatar
    Diana 10 december 2012 bij 17:32 #

    Dankjewel Eline – en graag gedaan! Ook de slideshows van de heren staan online – altijd handig 🙂

    Groet, Diana

  3. avatar
    Eline 9 december 2012 bij 20:36 #

    Leuke samenvatting van de dag Diana! 😉
    Heel handig om terug te blikken op de dag.
    Groetjes
    Eline

Geef een reactie