Online adverteren

Free publicity of adverteren?

Er zijn ontzettend veel manieren om jouw bedrijf, webwinkel, diensten en producten onder de aandacht te brengen van jouw doelgroep. Natuurlijk probeer je dit zo effectief en efficiënt mogelijk te doen. En zorg je er uiteraard voor dat dit zo weinig mogelijk kosten met zich brengt. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan free publicity en social media. Zeer zeker heeft dit voordelen. Het kost minder euro’s en dat is in deze economische tijd en met onze kleine budgetten natuurlijk een prettig bijkomstigheid. Het kost echter vaak wel heel veel tijd en je weet vooraf vaak niet of al jouw inspanningen ook worden beloond met een plaatsing in een blad of dat je in een artikel wordt genoemd.

Het kan daarom soms beter zijn om toch te adverteren of op een andere manier media ‘in te kopen’. Denk dan niet meteen aan een commercial op RTL4 of een paginagrote advertentie in de Telegraaf. Dat is zelfs voor veel grote bedrijven te hoog gegrepen. Maar er zijn ook andere media, die jouw doelgroep goed bereiken. Velen van jullie zullen al folders, flyers, postkaarten en andere communicatiematerialen ontwikkelen. Het is dan maar een kleine stap om dan meteen ook een advertentie te maken of een affiche.

Online adverteren

Niet alleen de traditionele media bieden genoeg alternatieven om jouw merk onder de aandacht te brengen. Denk ook eens aan een online advertentie. De meeste van jullie zijn online heel actief en verkopen producten of diensten via een website. Dan is het logisch om ook online te adverteren. Je doet natuurlijk van alles om je website goed vindbaar te maken. Met de SEO tips van onze screencasts moet dat voor iedereen een fluitje van een cent zijn ;-). Maar als je veel concurrenten hebt, dan blijft dit best lastig.

AdWords is denk ik de bekendste manier om te adverteren, maar ook Facebook biedt voldoende kansen om te adverteren en AdMarkt van Marktplaats is ook een goede plek. Dit zijn grote sites met veel bereik en het is dan belangrijk om vooraf te bedenken wie je wilt bereiken en hoe. Soms is het beter om op zoek te gaan naar een wat kleiner platform, die echt jouw doelgroep bereikt. Dan zullen de kosten waarschijnlijk niet zo hoog zijn, maar het effect des te groter. Maak daarom van te voren een plannetje, waarin je goed bedenkt hoeveel budget je op welke manier wilt besteden en wie je met welk doel wilt bereiken.

Online zijn er verschillende afrekenmodellen. Op de wat kleinere site, en dan bedoel ik de websites waarop het aantal unieke bezoekers nog laag is, kun je vaak een prijsafspraak maken voor de periode waarop jouw advertentie te zien is. Maar op andere websites worden de volgende modellen vaak gebruikt:

CPM: cost per mille
Je betaalt een bedrag voor iedere 1000 bezoekers die jouw advertentie getoond krijgen. Je betaalt dus voor het bereik. Deze manier van online adverteren kun je het beste vergelijken met een krant of een tijdschrift.

CPC: cost per click
Hier betaal je voor iedere keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Je koopt als het ware bezoek naar jouw website in. Daarnaast wordt jouw advertentie natuurlijk aan een groot aantal bezoekers getoond, maar je betaalt pas als je jouw advertentie interessant genoeg vinden en erop doorklikken.

CPA: cost per action
Deze manier van adverteren wordt ook wel affiliate marketing genoemd. Je hoeft als adverteerder pas te betalen als de bezoeker ook een bepaalde actie heeft gedaan. Hierbij wordt een belangrijk onderscheid gemaakt in CPL, cost per lead: profielen, de bezoekers hebben gegevens ingevuld waarmee de adverteerder ze kan benaderen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan nieuwsbrief inschrijvingen, of profielen van potentiële klanten, waarmee je ze een offerte of aanbod kan toesturen. De tweede is CPS, cost per sale: je hoeft dan pas te betalen als je daadwerkelijk iets verkocht hebt. Voor iedere bestelling of order via een specifieke advertentie moet je een bepaald percentage van de verkoop afstaan aan de website waarop je geadverteerd hebt.

Er is voor ieder model wel een voor- en nadeel te bedenken, dus is het belangrijk dat je zelf hierin een keuze maakt. Affiliate marketing kan een heel goede keuze zijn om mee te beginnen. Je hebt dan weinig kosten vooraf omaatje pas betaalt als de verkoop al geschied is. Maar als je juist heel veel verkoopt via de affiliatesites kost het je waarschijnlijk meer, dan wanneer je ‘bereik’ inkoopt. De keuze is aan jou.

In volgende blogs zal ik wat dieper ingaan op o.a. affiliatie marketing en media planning.
Op welke manier adverteer jij? En over welke vorm van adverteren zou jij meer willen weten? Wij horen het graag.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, , , , , , , , ,

2 reactie bij Online adverteren

  1. avatar
    Dana 15 mei 2012 bij 12:21 #

    Hi Charlotte,

    Affiliate marketing is lastig. Hoe hoog moet het percentage zijn, waar doe je het en welke manier is voor mij goed. CPC is inderdaad zeer fraudegevoelig en zou ik alleen doen bij betrouwbare partijen. AdWords rekent bijvoorbeeld af op CPC. Bij CPL en CPS geldt natuurlijk dat het heel prettig is dat je pas achteraf betaald en dus eens niet de kosten voor de baten gaan, maar dat zou je dan wel bijvoorbeeld in de prijs van het product moeten verdisconteren, of vooraf goede berekeningen maken voor de marge die je zelf overhoudt.

    Ik zal binnenkort ook een blog schrijven over affiliatie marketing, zodat er nog wat meer informatie hierover beschikbaar is.

    groeten Dana

  2. avatar
    Charlotte 14 mei 2012 bij 16:45 #

    Affiliate marketing lijkt me vooral mooi bij de wat prijzigere producten, die daardoor per definitie al minder snel verkocht worden. Ik heb het idee dat de andere partij dan tenminste echt moeite moet doen om mij klanten te bezorgen. Lastig is dan vooral: hoe vind ik de juiste ‘partner’, hoe prijs ik daar aan dat deze affiliate ook voor hen gunstig is en hoe bepaal ik de marge die ik afsta?

    CPC en CPL vind ik vooral interessant voor ‘gewone’ online advertenties om de prijs van de advertentie te bepalen. Waarbij me CPL een stuk minder fraudegevoelig lijkt en waarbij de click ook waardevoller is, waardoor ik het ook minder erg zou vinden daar voor te moeten betalen.

Geef een reactie